В САЩ влизат в сила повишени мита върху китайски стоки и технологии, които са критични за прехода към чиста енергия.
Офисът на американския търговски преговарящ Катрин Тай обяви на 13 септември въвеждането на повишени мита върху китайските електрически превозни средства (от 25% на 100%), батериите и техните компоненти за електрически превозни средства (от 7,5% на 25% ) от 27 септември %), слънчеви панели (от 25% до 50%), спринцовки и игли (от 0% до 100%), кейови кранове за прехвърляне от кораб на кораб (от 0 до 25%), стомана и алуминий продукти (от 0% - 7,5% до 25%), респиратори и защитни маски от (0% - 7,5% до 25%), както и някои минерали, важни за индустрията (от 0 до 25%).
Американските власти възнамеряват допълнително да увеличат митата върху респиратори и защитни маски до 50% от 1 януари 2026 г. Митата върху литиево-йонните батерии за обикновени автомобили ще бъдат увеличени от 7,5% на 25% от 1 януари 2026 г., върху медицинските ръкавици от 7,5% на 50% от 1 януари 2025 г. и допълнително увеличени до 100% от 1 януари 2026 г., естествен графит и постоянни магнити - от 0% на 25% от 1 януари 2026 г., полупроводници - от 25% на 50% от 1 януари 2025 г. Общо над 380 продуктови артикула ще бъдат засегнати.
Когато властите на САЩ обявиха намерението си през май, тарифите се очакваше да влязат в сила на 1 август, но приемането на ограниченията беше отложено, след като офисът на търговския представител имаше нужда от повече време, за да обмисли обратната връзка от американската общественост и финализиране на списъка с продукти, предмет на ограничения. Американските компании могат да подадат петиция до властите с искане освобождаване от мита за китайски продукти.
От 2018 г. китайският внос на електрически превозни средства се е повишил от 7,2 млн. USD на 388,8 млн. USD, но представлява само 2% от целия внос на електрически превозни средства в САЩ, според федералната комисия за международна търговия на САЩ. Но американските производители на автомобили се опасяват, че произведените в Китай електрически превозни средства, които се продават за едва 10 000 USD (средно два до четири пъти по-евтино), могат да наводнят американския пазар. Американските власти също обмислят увеличаване на митата върху волфрам, полисилиций и кристални пластини от Китай.
Решението беше взето от администрацията на Вашингтон след повече от две години преглед на митата върху китайски продукти, въведени от бившия президент Доналд Тръмп. В същото време настоящите власти оставиха в сила митата, наложени от републиканците върху китайски стоки на стойност над 300 милиарда долара - от играчки и тениски до рутери и индустриално оборудване - при ставки, вариращи от 7,5% до 25%.
Както Лейн Брейнард, ръководител на Националния икономически съвет на Белия дом, съобщи, решението е взето, за да се осигури диверсификация на американската индустрия за електрически превозни средства далеч от доминиращата китайска верига за доставки. Според нея такива "твърди и целенасочени" Митата са необходими, за да се противодейства на китайските правителствени субсидии, които доведоха до свръхинвестиции и свръхкапацитет.
Вашингтон налива стотици милиарди долари собствени субсидии в американския сектор на електрическите превозни средства, слънчевата енергия и полупроводниците. „Тарифата от 100% върху електрическите превозни средства тук отразява много значително несправедливо ценово предимство, което китайските производители на електрически превозни средства, по-специално, използват, за да доминират автомобилните пазари в други части на света с главоломна скорост“, каза Брейнард.
Американски икономисти и анализатори предупреждават, че серия от нови мита върху вноса от Китай ще доведе до много тежки последици. Администрацията на демократичния президент Джо Байдън до голяма степен пренебрегна исканията на производителите на автомобили за намаляване на митата върху графита и критичните минерали, използвани в производството на батерии за електрически превозни средства, тъй като те продължават да разчитат на китайските доставки. Решението разгневи някои американски компании, тъй като по-високите тарифи биха нарушили веригите за доставки, включително за полупроводникови продукти. „От влизането им в сила тарифите колективно струват на американския бизнес и потребители 221 млрд. USD и не успяха да променят обезпокоителните търговски политики и практики на Китай“, каза Джейсън Оксман, ръководител на Индустриалния съвет на информационните технологии, в писмено изявление. Според него решението на администрацията „се основава на глупав и неефективен инструмент за мита, без никакви доказателства за тяхната ефективност“. Както подчерта Оксман, САЩ многократно са прибягвали до увеличаване на тарифите, пренебрегвайки опасенията на индустрията относно въздействието върху икономиката и устойчивостта на веригата за доставки. В същото време Гари Хъфбауер, експерт от базирания във Вашингтон Peterson Institute for the World Economy смята, че търговската политика на САЩ ограничава достъпа на американците до висококачествени и евтини чуждестранни стоки и новите мита ще лишат американските потребители от правото за закупуване на евтини китайски електрически коли.
Уилям Алън Райнш, старши съветник във Вашингтонския център за стратегически и международни изследвания (дейности, признати за нежелани в Русия), е уверен, че ограниченията ще попречат на усилията на САЩ да преминат към възобновяеми енергийни източници. „Либерализацията на търговията с Китай ще позволи на производителите в САЩ значително да увеличат производството чрез достъп до по-евтини суровини и да предоставят на потребителите достъпни стоки, необходими за постигане на целите за декарбонизация“, каза той.
На 26 септември китайските власти поискаха САЩ да отменят всички увеличени мита върху китайски продукти, за да гарантират сигурността на глобалните вериги за доставки. Пекин многократно е отправял сериозни изявления до американското правителство по този въпрос и Световната търговска организация „отдавна е признала, че САЩ нарушават правилата“, отбеляза говорителят на китайското министерство на търговията Хе Йонгчиан.
прочети още
Източник:
fakti.bg
назад към списъка с новини