Новини:
Честваме Световния ден на географските информационни системи... | Земята в далечното минало е била подобна на Сатурн: това обяснява стра... | Броят на най-големите български компании в Централна и Източна Европа ... | Над 30 е броят на къщите в София на цени над 3 млн. EUR... | Математици разработиха предизвикателни задачи, за да тестват мисленето... | Илон Мъск заведе дело срещу OpenAI и Microsoft, обвинявайки ги в моноп... | Технологични CEO-та: „Европа на първо място” срещу Тръмп... | Открити са още три галактики, които разбиват всички представи за произ... | Русия твърди, че Украйна е използвала ракети с голям обсег ATACMS срещ... | Учен твърди, че НАСА по невнимание може да е унищожила живота на Марс... | Китай стартира втората по големина слънчева електроцентрала в света... | Боровец пуска кабинковия лифт за студентския празник... | Hugin 2024.0.0 Final | "Непреодолими различия". ПП-ДБ няма да преговаря с "Възраждане" за общ... | Наливат 2 млрд. лева в земеделието догодина... | Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... | „Не за настолните компютри“: Intel не планира 3D V-Cache в процесорите... | Унищожават чрез саниране една от най-красивите къщи в Копривщица ... | Показаха ъпгрейд за удвояване на оперативната памет на Raspberry Pi 5 ... | Кремъл обвини Вашингтон, че "налива масло в огъня" с разрешението Киев... | Нискотарифна авиокомпания подаде молба за защита от фалит... | Рекорд! Биткойнът мина прага от $95 000 заради "ефекта Тръмп" ВИДЕО... | Вече можете да говорите с ChatGPT в уеб-версията на услугата – там се ... | Nike пусна маратонки, почти изцяло отпечатани на 3D принтер... | Кабинетът "Главчев" дава над 80 млн. лв. на общини, в които Пеевски и ... | Instagram премества избрани сторита на ново място в профила... | Актуализацията Windows 10 KB5048239 може да причини грешка: Microsoft ... | Нов инструмент на Microsoft ще ви позволи дистанционно да коригирате п... | MyPhoneExplorer 2.2 | София е в ТОП 3 на най-евтините жилищни пазари... | Nvidia ще продаде ускорители Blackwell на стойност $5-13 милиарда през... | Следващата граница на AI: как мултимодалните системи променят нашия св... | Знанието за средната пазарна цена ни пази от фиктивни намаления и фалш... | Какво трябва да има в Европейската геотермална стратегия?... | Internet Download Accelerator 7.1.3.0 | Шолц говори с Путин за "мир" в Украйна. Зеленски каза, че това отваря ... | Президентът на SpaceX: Starship ще генерира повече приходи от Starlink... | Учените разбраха кога Средиземно море може да изчезне... | Nvidia ще помогне на Google да разработи ефективни квантови процесори... | ЦЕРН: За първи път е регистрирано раждането на топ кварки при сблъсъци... | Гъвкавите пространства и рискът за сигурността... | Evo: нов ИИ сглобява нови биосистеми от ДНК конструктор... | Vivacom пуска EON телевизия и интернет с 50% отстъпка... | Дванайсетте най-продавани процесора в Amazon са на AMD – червеният еки... | Casio представи умен пръстен под формата на часовник... | Няколко недостатъка на всесезонните гуми... | MSI пусна дънната платка X870E MEG GODLIKE на цена от $1100 за процесо... | Пеевски се обяви за едноличен лидер на ДПС и каза, че Чакъров е изключ... | Илон Мъск и танцът му с Тръмп: енергетика, политика и големият залог... | Германия с рекорден износ на оръжия |
ПРЕДЛАГА | СДЕЛКИ | ТЪРСИ | КЛИЕНТИ
  Склад 740м2 под наем 3405 EUR   |   Склад 972м2 под наем 2982 EUR   |   Склад 240м2 под наем 639 EUR   |   Магазин 56м2 под наем 435 EUR   |   Склад 3141м2 под наем 12783 EUR   |   Склад 432м2 под наем 1325 EUR   |   Магазин 153м2 за продажба 210000 EUR   |   Склад 576м2 под наем 2356 EUR   |   Склад 222м2 под наем 1124 EUR   |   Парцел 3467м2 за продажба 430000 EUR   |   Склад 290м2 под наем 2045 EUR   |   Магазин 250м2 за продажба 1278 EUR   |   Склад 680м2 под наем 1740 EUR   |   Склад 114м2 под наем 350 EUR   |   Склад 473м2 под наем6 EUR/м2   |   Офис 360м2 за продажба 720000 EUR   |   Офис 100м2 под наем 740 EUR   |   Склад 800м2 под наем 1790 EUR   |   Склад 520м2 под наем 2080 EUR   |   Склад 500м2 под наем 1750 EUR   |   Склад 864м2 под наем2650 EUR/м2   |   Магазин 163м2 под наем 3000 EUR   |   Склад 260м2 под наем 1125 EUR   |   Склад 288м2 под наем 1325 EUR   |   Склад 350м2 под наем 1252 EUR   |   Склад 660м2 под наем 3700 EUR   |   Магазин 144м2 за продажба 360000 EUR   |   Магазин 190м2 под наем 950 EUR   |   Магазин 126м2 за продажба 330000 EUR   |   Склад 426м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 900м2 под наем 2300 EUR   |   Магазин 1260м2 под наем5 EUR/м2   |   Склад 362м2 под наем 1110 EUR   |   Склад 1470м2 под наем 4800 EUR   |   Склад 720м2 под наем 2210 EUR   |   Склад 390м2 под наем 1595 EUR   |   Склад 756м2 под наем 3092 EUR   |   Търговски обект 100м2 под наем 1390 EUR   |   Търговски комплекс 420м2 под наем 2310 EUR   |   Парцел 2846м2 за продажба 284600 EUR   |   Склад 450м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 1707м2 под наем6 EUR/м2   |   Офис 57м2 под наем 511 EUR   |   Склад 800м2 под наем 4400 EUR   |   Парцел 5002м2 за продажба 350000 EUR   |   Парцел 4000м2 за продажба при запитване   |   Склад 960м2 под наем 3580 EUR   |   Склад 730м2 под наем 3640 EUR   |   Склад 350м2 за продажба 650000 EUR   |   Магазин 83м2 за продажба 320000 EUR   |
  Купува парцел 1500 - 5000м2 Цена 70 - 150 EUR   |   Купува склад 200 - 300м2 Цена при запитване   |   Купува склад 500 - 1000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 800 - 1500м2 Цена при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 1300 - 2000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 450 - 800м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 2000 - 3000м2 Наем при запитване   |   Купува бизнес площ 50 - 70м2 Цена при запитване   |   Купува склад 350 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува парцел 2000 - 6000м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 80 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 20 - 300м2 Цена 500000 EUR   |   Купува парцел 10000 м2 Цена 60 - 150 EUR/м2   |   Купува магазин 60 - 120м2 Цена 350000 EUR   |   Купува магазин 200 - 500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 400 - 600м2 Наем при запитване   |   Купува работен цех 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 180 - 350м2 Наем 3 - 5 EUR/м2   |   Купува работен цех 1000 м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува магазин 80 - 150м2 Наем при запитване   |   Купува склад 200 - 600м2 Цена 250000 EUR   |   Купува склад 500 - 2000м2 Цена при запитване   |

Бъдещето на европейския Детройт е под заплаха

Дата: 08.01.2024
Със своята архитектура от XIX век и бетонни сгради от комунистическата епоха Долни Кубин олицетворява представата за Централна Европа и нейното минало. Но градът в Северна Словакия е символ и на предстоящото бъдеще, пише Bloomberg в свой материал. През последните три десетилетия страната, част от бивша Чехословакия, се превърна от реликва на стария Източен блок в един от най-големите производители на автомобили в света. И си спечели прозвището "европейския Детройт". Но сега, в началото на 2024 г., регионът навлиза в друг преход на фона на ускоряващото се преминаване към електрически превозни средства. Разликата този път е, че вместо да се наваксва, предизвикателството е да се избегне изоставане от динамиката на икономиката. Производителите на автомобили инвестират значителни средства в преминаването към електромобили. Volkswagen AG ще започне да произвежда изцяло електрически SUV модели след 2025 г. в Словакия, а Volvo строи нов завод близо до град Кошице, който ще произвежда електромобили от 2026 г. Проблемът е какво ще се случи с огромната мрежа от доставчици, които съставляват гръбнака на индустрията и поддържат икономиката. Според проучване на GLOBSEC, мозъчен тръст със седалище в словашката столица Братислава, в най-лошия случай до 85 000 работни места в Словакия, или 4.5% от работната сила, могат да бъдат премахнати при преминаването към електромобилност. В Чешката република, където се произвежда марката Skoda на Volkswagen, министър-председателят определи като стратегически приоритет подпомагането на местната автомобилна индустрия в прехода. Подобно на Словакия, страната е в различни етапи на разговори с потенциални инвеститори за изграждане на заводи за производство на акумулатори. Ако не успеем да се справим с тази трансформация, ще имаме проблем със заетостта", каза Александър Матушек, председател на лобистката група на автомобилната индустрия в Словакия. Трудно е да се преувеличи значението на автомобилната индустрия за Словакия и Чешката република, които се отделиха мирно една от друга през 1993 г. Двете страни произвеждат повече автомобили на човек, отколкото където и да било другаде по света. Те зависят от автомобилните заводи за поне една четвърт от износа си, който през последните две десетилетия е довел до среден икономически растеж от 3.5 % в Словакия и 2.4 % в Чехия, което е повече от средното за ЕС. Половината от индустриалното производство на Словакия идва от производителите на автомобили и техните доставчици. Общо 260 000 души са заети в четири автомобилни производителя и 350 автомобилни доставчици, разположени в цяла Словакия. В Чешката република броят на заетите в сектора е почти двойно по-голям. Долни Кубин, град с население около 18 000 души, се намира в региона Жилина в Словакия, където се намира и големият завод на корейския автомобилен производител Kia. Две десетилетия бяха нужни, за да се понижи процентът на безработица от 20 до 4%. Принос за това има и местното дружество на австрийската Miba, която произвежда компоненти за двигатели с вътрешно горене и трансмисии за клиенти, сред които Volkswagen и Stellantis, чиито марки включват Fiat и Citroen. Кметът Ян Прилепок се опасява, че преминаването към електрически автомобили ще доведе до обратното развитие на града му. "От разговорите с доставчиците знам, че те са готови да се адаптират, но зависят от клиентите си, за да се справят с трансформацията", каза той. Ние виждаме в това сериозна заплаха. На ум ми идват паралелите с Nokia и нейните мобилни телефони в миналото." Стотици компании, които подпомагат производителите на автомобили, са разпръснати из Чешката република и Словакия. Сега те се опитват да запазят поръчките и работните места в индустрията, която преживява най-големите сътресения, откакто през 90-те години на миналия век държавните автомобилни производители бяха приватизирани и бяха създадени нови. Натискът идва от факта, че задвижването на конвенционалния автомобил разчита на около 200 движещи се части, докато електрическото задвижване има около една десета от тях. Освен това няма нужда от такива неща като горивни инжектори и изпускателни системи.<br />В края на миналата година Volkswagen започна производството на последните версии на флагманските модели VW Passat и Skoda Superb в завода си в Братислава, но те може би са сред последните автомобили с двигател с вътрешно горене, които ще бъдат произведени там. 128-годишната Skoda планира да инвестира 5.6 млрд. евро (6,1 млрд. долара) до 2027 г. в преминаването към електромобили преди забраната на ЕС за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 г., заяви главният изпълнителен директор Клаус Зелмер в интервю в Прага миналата година. Критиците обаче обвиняват ЕС, че подкопава индустрията. Според Зденек Зайчек, ръководител на чешката индустриална асоциация, преходът е твърде бърз и компаниите ще се борят още повече да се конкурират с Китай. Европа е поела с голямо темпо и е поела в посока, която в известен смисъл ни поставя в неизгодна позиция в сравнение с други континенти", каза той в интервю, публикувано онлайн през ноември. Някои компании вече започват да усещат това. Конгсберг Аутомотив, производител на скоростни кутии във Врабел, Централна Словакия, съкрати 192 служители през октомври поради нарастващите разходи. Друг доставчик, Svec Group, заяви, че трябва да отговаря на екологичните критерии на ЕС, които китайските му конкуренти не изпълняват. "Ние дори не купуваме материалите на цената, на която те продават крайните си продукти", казва Любомир Швец, чиято компания произвежда пресови инструменти за производство на компоненти за каросерии във Връбница. Днес питаме нашите клиенти какво ще направят, за да посрещнат тази трансформация, и дори те още не знаят." Още повече въпроси за бъдещето им поражда фактът, че Чехия и Словакия рискуват да изостанат в привличането на инвеститори за изграждане на заводи за електрически батерии. Унгария и Полша имат почти дузина фабрики, които вече произвеждат или са в процес на изграждане. Според Вазил Худак, бивш министър на икономиката на Словакия и заместник-председател на мозъчния тръст GLOBSEC, проблемът е, че когато производителите на автомобили решат да разширят дейността си, те могат да насочат новото производство там, където имат близки доставчици на батерии. През ноември Volkswagen заяви, че в момента няма "бизнес обосновка" за още един завод за батерии, след като е избрал други обекти в Европа и Канада. Междувременно Miba, която има 750 служители в Долни Кубин, осъзнава трудните предизвикателства пред себе си. Дори ако инженерите й намерят нови възможности, няма гаранция, че компанията ще успее да задържи всичките си служители, казва Владимир Томан, управляващ директор на завода от 1994 г. насам. Ситуацията на пазара се променя драстично", казва той. прочети още

Източник: economic.bg

назад към списъка с новини

Top