Новини:
Sony купува създателя на хитовата игра Elden Ring... | Бивш шеф на Google каза, че работещите дистанционно „не могат да получ... | Все по-близо до $100 хил: каква бариера премина биткойнът?... | AI помогна на Google да открие 26 уязвимости на софтуер с отворен код... | Криптопазарът наближава фазата на „еуфория“: какво да очакваме?... | Новите модели на Renault ще получат възможно най-много физически бутон... | Стартъпът xAI на Илън Мъск получи 5 млрд. долара финансиране, за да ку... | „Не за настолните компютри“: Intel не планира 3D V-Cache в процесорите... | Нови слухове за AirTag 2 предвиждат две големи подобрения... | Защо при инсталирането на Windows 95 се използваха три операционни сис... | Илон Мъск и танцът му с Тръмп: енергетика, политика и големият залог... | Радев отново сезира КС, за да си върне служебния кабинет... | Криптовалутите могат да разклатят световната икономика ... | ИПИ: Българската индустрия започва да се трансформира към производства... | SK hynix стартира масовото производство на първата в света 321-слойна ... | Nike пусна маратонки, почти изцяло отпечатани на 3D принтер... | Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... | Windows 11 изненадващо започна да предупреждава потребителите за края ... | НАСА и Роскосмос така и не постигнаха единодушие относно причината за ... | Американски студенти изстреляха любителска хиперзвукова ракета на реко... | Математици разработиха предизвикателни задачи, за да тестват мисленето... | Дизелов нагревател VEVOR – отоплява коли и каравани... | Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... | Microsoft Teams ще може да превежда и дублира речта на събеседниците в... | Японската Rapidus скоро ще получи първия си EUV скенер за производство... | Gmail ще позволи да скриете истинския си имейл зад фалшив, за да се сп... | С инжекция от €2 млн. българската Cloud Office атакува Гърция... | Hugin 2024.0.0 Final | Президентът на SpaceX: Starship ще генерира повече приходи от Starlink... | "Непреодолими различия". ПП-ДБ няма да преговаря с "Възраждане" за общ... | Apple спешно затвори две уязвимости от нулевия ден в macOS, iOS и iPad... | Математици разгадаха тайната на нестабилността на Слънчевата система... | Spotify вече е музикален плейър по подразбиране в браузъра Opera One... | Изкуственият интелект на Google ще помни информация за вас... | За Huawei санкциите нямат значение: доставките на най-новите AI-ускори... | Лукашенко призова беларусите да "не робуват" на Gucci и Versace... | „Техномаркет“ с над 20% ръст в продажбите в първия ден на Black Friday... | Пробите от обратната страна на Луната поднесоха първата изненада... | Гигантът в дигитални услуги за хотели Quicktext стъпи на българския па... | Отново? Отново! Apple планира да създаде собствен телевизор... | Под въпрос е качествения ремонт на общински училища ... | Швейцарски физици създадоха първия в света механичен кубит... | Световноизвестен учен в областта на изуствения интелект с лекция в Соф... | „Търсенето надвишава предлагането“: Nvidia ускорява доставките на Blac... | Ford отрече слуховете, че хакери са откраднали лични данни на клиенти... | Защо изкуственият интелект все още не е готов да направи големи открит... | Canon MAXIFY GX7040: Вашият доверен помощник за безпроблемен печат и п... | Учени предупредиха човечеството за опасен астероид, който приближава З... | ЕС разследва картел в центровете за данни... | Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... |
ПРЕДЛАГА | СДЕЛКИ | ТЪРСИ | КЛИЕНТИ
  Магазин 120м2 под наем 895 EUR   |   Магазин 55м2 под наем 1600 EUR   |   Магазин 495м2 под наем 5000 EUR   |   Склад 3141м2 под наем 12783 EUR   |   Магазин 3724м2 за продажба 232000 EUR   |   Склад 390м2 под наем 1595 EUR   |   Склад 400м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 300м2 под наем 1790 EUR   |   Склад 864м2 под наем2650 EUR/м2   |   Склад 205м2 под наем 1258 EUR   |   Склад 1440м2 под наем 5760 EUR   |   Склад 215м2 под наем 1370 EUR   |   Магазин 650м2 под наем 5200 EUR   |   Магазин 83м2 за продажба 320000 EUR   |   Склад 576м2 под наем 2356 EUR   |   Склад 362м2 под наем 1110 EUR   |   Склад 960м2 под наем 3580 EUR   |   Магазин 160м2 под наем 1025 EUR   |   Склад 740м2 под наем 3405 EUR   |   Склад 290м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 350м2 за продажба 650000 EUR   |   Парцел 3467м2 за продажба 430000 EUR   |   Склад 240м2 под наем 639 EUR   |   Парцел 2846м2 за продажба 284600 EUR   |   Промишлена база 2320м2 за продажба 2750000 EUR   |   Офис 57м2 под наем 511 EUR   |   Склад 1180м2 под наем 4090 EUR   |   Магазин 163м2 под наем 3000 EUR   |   Склад 2174м2 под наем 5435 EUR   |   Магазин 126м2 за продажба 330000 EUR   |   Склад 640м2 под наем 2240 EUR   |   Склад 1300м2 за продажба 550000 EUR   |   Магазин 153м2 за продажба 210000 EUR   |   Склад 900м2 под наем 2300 EUR   |   Магазин 185м2 за продажба 390000 EUR   |   Парцел 5438м2 за продажба 543800 EUR   |   Склад 350м2 под наем 1252 EUR   |   Офис 100м2 под наем 740 EUR   |   Парцел 5002м2 за продажба 350000 EUR   |   Склад 64м2 под наем 741 EUR   |   Магазин 190м2 под наем 950 EUR   |   Склад 520м2 под наем 2080 EUR   |   Склад 260м2 под наем 1125 EUR   |   Склад 1470м2 под наем 4800 EUR   |   Склад 200м2 под наем 1022 EUR   |   Магазин 57м2 за продажба 235000 EUR   |   Склад 660м2 под наем 3700 EUR   |   Склад 450м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 500м2 под наем 1750 EUR   |   Склад 190м2 под наем 845 EUR   |
  Купува склад 450 - 800м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 400 - 600м2 Наем при запитване   |   Купува склад 2000 - 3000м2 Наем при запитване   |   Купува склад 500 - 1000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 60 - 120м2 Цена 350000 EUR   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 200 - 600м2 Цена 250000 EUR   |   Купува склад 350 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува бизнес площ 50 - 70м2 Цена при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 500 - 2000м2 Цена при запитване   |   Купува парцел 1500 - 5000м2 Цена 70 - 150 EUR   |   Купува парцел 10000 м2 Цена 60 - 150 EUR/м2   |   Купува магазин 20 - 300м2 Цена 500000 EUR   |   Купува магазин 80 - 150м2 Наем при запитване   |   Купува склад 200 - 300м2 Цена при запитване   |   Купува парцел 2000 - 6000м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 200 - 500м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 80 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува работен цех 1000 м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува работен цех 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 180 - 350м2 Наем 3 - 5 EUR/м2   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 1300 - 2000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |

Ниският полет на авиационната индустрия

Дата: 22.12.2023
Самолетите да летят, да има повече директни полети, ако се налага престой, да е малък, полетите да са надеждни и да достигат до възможно най-много точки по света, багажът да не се губи, летищата да предлагат повече удобства - в общи линии до това се свежда обичайната представа за авиационната индустрия. Но този сектор далеч не е само това. Летателните средства трябва да са отлично поддържани, летищата да са добре оборудвани, да има наличен и обучен състав от специалисти. В тази сфера на дейност дигитализацията и автоматизацията също навлизат с бързи темпове и са нужни много големи инвестиции. Но всичко трябва да се организира по начин, който да гарантира скорошната възвръщаемост на тези средства. Това изисква добра комуникация с държавната администрация, която да е готова да подпомага този процес на обновяване на летищата. Със състоянието и перспективите пред този важен за обществото и икономиката сегмент ни запознава Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). Без цел и посока Авиационната индустрия в България е далеч под своя потенциал. Липсва стратегия за нейното развитие, няма го и мощният двигател, за да видим тази индустрия в полет. Положението към днешна дата Тодор Иванджиков описва така: Инвестициите зависят от по-високия пътнически трафик. Засилването на авиационната индустрия върви ръка за ръка с привлекателни за туристите възможности. Налице са ремонтни база, които работят на максимум. Поддръжката на самолети, извършвана в България, се е доказала пред света, тъй като тук са едни от най-добрите авиоинженери. "Луфтханза техник" намери добри условия у нас и навлезе първо с две линии, сега има девет. Твърди се, че тук са създали своята най-добра база като качество, но и като икономически ефект. Около Пловдив има заводи, свързани с авиационната индустрия. Там, например, се произвеждат врати за самолети Airbus, кабелни снопове и уплътнения. В България има наличен инженерен потенциал и ако се привлекат правилните фирми, които да инвестират, индустрията ще е далеч по-голяма. Но това не може да е въпрос само на частна инициатива. Тодор Иванджиков - Снимка Личен архив Спирачка Държавата няма визия за развитието на този сектор и стои някак безучастна. Каквито и планове досега да са чертани с отделни министри и министерства, нещата рядко се привеждат в действие. Сингапур е добър пример как за кратко време може да се изгради център за бизнес, като се направи стратегия, която неотклонно да се следва, а ако е възможно ускорение и подобрение на плановете, това да не се пропуска. А нашата страна и нейните политици подминават много шансове, големите инвеститори се плашат от държави с ненадеждна правосъдна система и нестабилност в управлението. Милиардни инвестиции са ни заобикаляли, след като рискът е оценен високо. Върху българската авиационна индустрия държавата се фокусира по-малко, повече внимание се обръща на железниците и на други представители на транспорта и логистиката. Оживление За да се изстреля в нова орбита, авиационната ни индустрия има нужда от сериозна промяна, която би могла да се осъществи само при категоричен ангажимент от страна на държавата. Тогава може да огледаме своите конкурентни предимства и щом сме доказано добри в ремонтните бази, да обучим кадри и да отворим нови ремонтни бази, предлага Тодор Иванджиков. Възможности има много, но трябва секторът да се обедини и това ще даде мощен тласък на редица инициативи. Летището в Пловдив е замряло, време е да му се вдъхне нов живот. Летище Русе отвори пак в края на септември и възстановителният му процес ще продължава. Може да се пуснат вътрешни полети след годините не прекъсване, ремонтни бази около него също може да се направят. Това летище има потенциал да стане база и за частни самолети. Летището в Горна Оряховица също може да се развие. Има инвестиционен интерес Доброславци да стане средище за бизнес авиация, в противовес на идеята на държавата на това място да се изгради индустриална зона. Авиационната индустрия вижда потенциал в занемарени активи, а държавата крои за тях съвсем други планове. Щом има инвеститор, който иска да съхрани и развие съществуващо летище, то нека да му позволим, настояват от АБАИ. Цел на асоциацията е заедно с представители на държавата да държат "вратата на възможностите" отворена за инвестиции и да работят в синхрон с министерствата на финансите, на икономиката и на транспорта. Ирландия и Малта са позитивен пример в това отношение как малки страни развиха авиационната си индустрия и привлякоха огромни инвестиции и съответно много приходи от данъци за държавите. Обучени хора За да може тази индустрия да расте, трябва да се изграждат кадри. Добра възможност е Висшетовоенновъздушноучилище"Георги Бенковски", което има своите традиции, макар да се мина през колапс и свиване на дейността. Създадени са и по-малки учебни центрове, които също са необходими за развитието на целия сектор. Обученията и самата база са важно условие за възход на индустрията. За да са конкурентни спрямо съседните държави обаче, трябва да се премахне ДДС върху тези обучения, както и акцизът върху горивото за учебни цели. Високите такси са причина за отлив от България на студенти и други заинтересовани, които искат да се квалифицират като пилоти и авиационни кадри, смятат от ръководството на АБАИ. Развитието на авиационната индустрия не е нито гладко бягане, нито пък е спринт. Всичко върви със своя скорост под напора на събития или на частна инициатива. Асоциацията има амбиции да се привличат инвестиции и ноу-хау, но държавата засега не иска да натисне газта и да ускори процеса. Летящите коли не са фантастика Дроновете са в настъпление, летящите коли също ще станат факт до 3-4 години. Производството им е ниша, в която компании с подобен фокус може да намерят перспектива в България. Дроновете навлизат в селското стопанство, медицината, туризма и сферата на използването им се разширява. Има тенденция голяма част от логистичната дейност да се преориентира към дронове, вместо превозът на товари да става с автомобили и камиони. Но е факт, че тези летателни средства са с възможна двойна употреба, и това в известна степен охлажда ентусиазма на някои предприемачи. С появата на дроновете започват и регулациите. Правилата се създават сега, сформирана е работна група в Министерството на транспорта. Дроновете няма да може свободно и безконтролно да летят, ще има и забранените зони за прелитане. Ще се дават разрешения, след като се заяви маршрут. Ще има оператори по подобие на мобилните, които ще упражняват това управление и контрол. Притежателите на дронове ще може през софтуерно приложение да пускат и да следят движението на летателните средства. Първоначалните планове са дроновете да летят над магистрали и други пътни артерии. В района на община Раковски се тества управлението на дронове и прехвърлянето от един към друг оператор. В България се работи за производството на каргодронове и на дронове за редица други цели, но за дронове тип кола, които ще се ползват като таксита, все още няма разработки. Време е да се създаде такова производство или да се привлече съответен инвеститор. Антидрон системите и киберсигурността стават от особена важност и в тях ще се фокусират много усилия. Те са задължителни за летищата и за другите обекти от национално значение. Целта на антидрон системите е да се грижат за безопасността, те или блокират дрона, или го прихващат и го откарват на друго място. В АБАИ смятат за належащо отделянето на администрацията на авиацията като самостоятелна агенция. И вярват, че тя може да е мобилна и гъвкава, ако кадрите в новата институция са с добро заплащане, те ще са по-мотивирани секторът да се развива интензивно. Трябва спешна законодателна промяна, която да обхваща и Закона за гражданското въздухоплаване, който е "кърпен" години наред. "Дронамикс" е добрият пример за безпилотни самолети, които летят на 2500 км разстояние с до 350 кг товар. Компанията е основана от българи, но те са я регистрирали като оператор в Малта, а не в България. Защо? Производството им е базирано в Австралия и в Германия и отново въпросът е защо? Явно държавата не им оказва подкрепа и не предлага никакви облекчения за такива стартъпи. Бяхме водеща сила в авиацията, но защо и днес не сме, пита Тодор Иванджиков и не спира дотук: Въпросът е как да повлияем позитивно на бъдещото развитие, иначе след време отново ще се питаме защо авиационната ни индустрия не лети високо. Акценти Ще расте броят на безпилотните карго самолети. Гражданската авиация най-вероятно до 10 г. ще се управлява само от един пилот в кабината, докато се пристъпи към изцяло безпилотни самолети. Засега модерните нови самолети могат излитат и кацат на автопилот, ако и летищата са оборудвани със съответната техника, но все още хората не са готови напълно да се доверят полетът да се осъществява напълно без пилот. Смятат, че човек би реагирал по-правилно, ако възникне критична или аварийна ситуация. България имаше идеи да се превърне в авиационен и летищен хъб за Балканите, но в последните 20 г. тази идея така и не влезе в дневния ред на политиците и никой представител на държавата не се зае с осъществяването на подобна възможност. Това даде преднина на Турция и тя не просто разви стратегия за авиационната си индустрия, но я следва, като не пропуска възможности и за по-агресивно навлизане на пазара. Мястото на Летище София не е най-подходящото. В много страни жп гарата, метрото, летището са свързани и позволяват бързи връзки със столицата или с другите населени места в страната. В зелената концепция на много от държавите влаковете се вписват успешно. Летище София можеше да е с нова локация - например Доброславци. Но не се направиха навременни стъпки в тази посока. И с всяка осъществена инвестиция идеята за преместване на летището се отдалечава и става все по-невъзможна за реализация. Текстът е част от бр. 117 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg. прочети още

Източник: economic.bg

назад към списъка с новини

Top