Китай ще изисква разрешителни за износ на някои графитни продукти, за да защити националната си сигурност, съобщава Reuters, позовавайки се на официално съобщение от Министерство на търговията. По този начин страната ще се опита да получи по-голям контрол върху доставките на критични суровини заради предизвикателствата, свързвани с господството на Пекин в производството.
Китай е най-големият производител и износител на графит в света. Също така извлича повече от 90% от световния графит за материала, който се използва в почти всички аноди на батерии за електромобили, който е отрицателно заредената част от батерията.
Пекин изисква разрешителните за износ в момент, когато много чуждестранни правителства увеличават натиска си върху китайските компании относно техните индустриални практики.
Европейският съюз обмисля налагането на мита върху произведените в Китай електромобили, като твърди, че те несправедливо се облагодетелстват от субсидии. Също така правителството на САЩ по-рано тази седмица разшири ограниченията върху достъпа на китайски компании до полупроводници, включително спиране на продажбите на по-модерни чипове с изкуствен интелект, произведени от Nvidia.
Министерството каза, че този ход е
благоприятен за гарантиране на сигурността и стабилността на глобалната верига за доставки и промишлената верига, както и за по-добра защита на националната сигурност и интереси".
Институцията добави, че мерките не са насочени към конкретна държава. Най-големите купувачи на графит от Китай са Япония, Съединените щати, Индия и Южна Корея, според данни на китайските митници.
Съгласно новите ограничения Китай ще изисква от 1 декември износителите да кандидатстват за разрешителни за превоз на два вида графит, включително синтетичен графитен материал с висока чистота, висока твърдост и висока интензивност, както и естествен люспест графит и неговите продукти.
Три вида "силно чувствителни" графитни артикули вече са били под временен контрол, каза министерството на търговията, и са включени в новия списък. Междувременно се премахна временният контрол върху пет по-малко чувствителни графитни артикула, използвани в основни индустрии като стомана, металургия и химикали.
Новите мерки ще осигурят вътрешното снабдяване на графит за военна употреба, като например в аерокосмическия сектор, както и за производство на домашни батерии, каза Чанг Ке, анализатор в консултантската компания Mysteel.
С нарастващите продажби на електрически превозни средства автомобилните производители се надпреварват да заключат доставки извън Китай, но недостигът се очертава като основен проблем.
Това е ограничение за релокацията на материали за електромобилите, тъй като много нови компании все повече изграждат заводи в чужбина", каза Чанг.
Акциите на китайските производители на нови електрически превозни средства и батерии се повишиха след съобщението.
Подобни ограничения
Ограниченията са подобни на тези, които са в сила от 1 август за два метала, които се използват в производството на чипове - галий и германий. Мерките наскоро доведоха до намаляване на износа на тези метали от Китай и повишиха цените извън страната.
Анализатори казаха, че не е ясно какво въздействие ще имат новите мерки върху графита в краткосрочен план.
Този контрол не е пълна забрана и не е имало значително въздействие върху която и да е индустрия по време на предишния временен контрол", каза Иван Лам, старши анализатор в Counterpoint Research.
Цените на естествения люспест графит достигнаха 3950 юана (539.62 долара) за метричен тон тази седмица, което е спад от 25.5% от началото на тази година поради намаляващото търсене от автомобилните производители, според Mysteel. Лам от Counterpoint обаче каза, че цените на графита вероятно ще се покачат.
Вярваме, че средната цена на графита ще продължи да расте в бъдеще поради дисбаланси в търсенето и предлагането, включително Русия, която беше един от основните доставчици на графит преди руско-украинската война", каза той.
Китай намали добива на естествен графит през последните години, за да защити околната среда, но увеличи производството на синтетичен графит от 2021 г. насам. Синтетичната форма сега представлява 70% от производството на Китай, сочат данни на Mysteel.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини