През последните години бирата устойчиво се налага като най-често консумирана и предпочитана напитка след минералните и трапезните води.В България има шест големи компании за производство на пиво, които имат интензивен инвестиционен процес в дълготрайни материални активи, като същевременно заплащането на труда е на високо ниво.
По данни на НОИ в тази индустрия за последните 15 г. средният осигурителен доход е сред първите седем най-високи за страната. Това е единствената индустрия, в която браншовият колективен трудов договор е разпространен с министерска заповед върху всички производители на пиво в България, в това число и микропивоварните 27 на брой, от които около 15 са постоянно действащи. Бирената култура у нас вече е силно развита и това се подкрепя от факта, че българските пивовари са с най-висока репутация в ЕС според независимо европейско изследване, обобщава Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ).
Капиталовите инвестиции в пивоварния бранш достигнаха рекордните 66 млн. лв. за 2022 г., а за 2021 г. по време на пандемията
инвестициите
възлизат на над 40 млн. лв. Повечето от тях са за зелени нововъведения, отчитат от СПБ. Производителите на бира са приели като свой приоритет да инвестират във възобновяеми енергийни източници соларни панели, изграждане на фотоволтаични паркове, производствено и логистично оборудване от най-ново поколение. Анализите показват, че всички пивоварни компании, които са предприели вложения в иновации за оптимизиране на управлението и използването на ресурсите, повишават производителността на труда, имат по-добро представяне на пазара и по-висока репутация.
И през 2022 г. секторът е със сериозен принос за икономиката на страната. Пивоварната индустрия осигурява работна
заетост
за близо 25000 души. От тях 2150 - или 9%, са директно работещите в бирените компании, 32% са във веригата на доставките и 59% в търговията, заведенията и туризма. Средният осигурителен доход на заетите в икономическа дейност ,,Производство на пиво и малц" е нараснал с над 20% спрямо 2021 г.
Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 млн. лв. приходи за националния бюджет. В отчета на Агенция "Митници" за 2022 г. е посочено, че постъпленията от акциз за бира имат ръст от 3.4% спрямо събраните приходи през 2021 г. Добавената стойност на индустрията се изчислява на 540 млн. лв.
Членуващите в СПБ седем бирени компании общо произвеждат 99% от пивото в страната. Това означава, че почти всяка изпита у нас бира е дело на българските пивовари. През 2022 г.
продажбите на пиво
в България достигат 5230 000 хектолитра. От тези количества делът в стъклени бутилки е 21%, в РЕТ бутилки 50%, в кенове 25% и в кегове 4%. Износът на бранша е насочен предимно към българските диаспори в Испания, Германия, Белгия, Румъния.
Традиционно лагер бирата, позната като светлото пиво, тип Pils, е с най-висок пазарен дял от 93-95%. В производственото портфолио всяка година има динамика, като през 2022 г. в страната се произвеждат над 200 различни марки и асортименти бира. Маркетинговите изследвания показват, че за избора на българския любител на пивото най-важни са вкусът и ароматът на напитката, стилът бира, а едва след това се нареждат цената и марката.
Световна тенденция
в последно време е развитието на много малки и микропивоварни. Тъй като количествата, които те произвеждат са малки, това им позволява да експериментират с добавяне на билки, плодове, високо охмеляване, дрожди за горна ферментация. "Това много разшири асортиментната листа на българските пивовари", уверява Ивана Радомирова. Също така продължава развитието на продуктовото портфолио на компаниите, наблюдава се растеж на сегмента на премиалните брандове - най-вече в столицата и големите градове. Друга тенденция е намаляването на бирата в пластмасови бутилки за сметка на кеновете. За поредна година все повече
нараства консумацията
на безалкохолните бири тренд, характерен за всички европейски страни. Тази тенденция се обуславя от стремежа към активен и здравословен начин на живот, особено сред по-младите потребители на възраст 18-30 години. Те все по-често избират напитки с по-ниско или нулево съдържание на алкохол, защото им носят освежаване навсякъде и по всяко време. По данни на СПБ през 2022 г. в България са изпити 5570 000 литра безалкохолна бира.
Биреният бранш се отличава с висока конкурентоспособност и динамично развитие, независимо дали това са големи, малки или средни предприятия с различни бизнес възможности. ,,Силната конкуренция е
в полза на потребителите
тъй като осигурява прозрачност и безкомпромисност по отношение на качествените характеристики на бирената категория и е двигател за цялостното развитие на бранша.", твърди Ивана Радомирова. Според нея това е и най-големият стимул пивоварите да въвеждат иновативни решения във всички направления на дейността си, да развиват своето портфолио и да постигат устойчивост, за да отговорят на очакванията на потребителите и да се справят с кризисните предизвикателства през последните три години. От СПБ акцентират, че всички пивоварни компании са социално отговорни и в населените места, на чиято територия се намират, имат множество инициативи, свързани с екологията и с подобряване качеството на живот на местните общности.
Ивана Радомирова (в средата) вярва, че производството на бира има добри перспективи в България
Кампанията "Върни ме"
В Европейския съюз през 2021 г. са рециклирани около 74% от стъклените бутилки за бира, което е огромно постижение. Това означава, че приблизително 11.6 млрд. стъклени бутилки са преработени и използвани повторно. През последните години в България общо са рециклирани 83% от стъклените опаковки. През 2022 г. на пазара у нас са пуснати около 33.5 милиона стъклени бирени бутилки за многократна употреба с общо тегло над 11 650 тона. Оползотворяването на опаковките ще продължи да нараства и така кръговата икономика ще се развива от спестените ресурси.
Инициативата "Върни ме" на компаниите от СПБ е част от постоянната грижа и отговорност на индустрията към опазването на природата. Кампанията за връщане на оборотните стъклени бутилки от бира е вече в ход и има дългосрочни амбиции. През тази година тя ще се провежда в над 10 000 търговски обекта в цяла България. Всеки от тези обекти трябва да има на витрината си стикер със знака "Върни ме", който ще служи като ориентир за потребителите къде и как може да върнат стъклените си бутилки от бира. Целта е да се повиши събираемостта на стъклените бутилки, годни да се използват многократно в производствения процес. Повторната им употреба спестява въглеродни емисии, ресурси и енергия, което спомага за опазването на околната среда. "С инициативата се връщаме към добрата стара практика да връщаме празните бирени бутилки за многократна употреба и в малките квартални бакалии", коментират от СПБ.
Върнатите отново в производствения процес бутилки преминават през почистване и дезинфекция, прави се анализ на стъклото, преди отново да бъдат напълнени. ,,На всеки етап от бутилирането показателите на бутилките много строго се следят, за да се определи нивото на издръжливост и качества на стъклото. При правилно съхранение стъклените бутилки запазват свежестта, аромата и вкуса на бирата за дълъг период от време и се считат за класика в бирената култура", отбеляза технологът Атанас Атанасов, експерт с международен опит в производството на пиво. В кампанията участват само оборотни стъклени бутилки от бира, които на етикета си са обозначени със знака на кампанията "Върни ме". Бутилките за еднократна употреба не участват в кампанията. Те следва да се изхвърлят в контейнерите за разделно събиране на стъкло, за да бъдат рециклирани.
,,С кампанията "Върни ме" се насърчават практиките на кръговата икономика и въвеждането на системи за връщане на амбалажа, наричани ,,депозитни системи", или DRS", уточнява Ивана Радомирова. Европейският парламент разглежда нов Регламент за опаковките и отпадъците от опаковки, според който до 2030 г. поне 10% от пусканите на пазара опаковки за бира трябва да са за многократна употреба. Общо за всички видове стъклени бутилки следва да се постигне 75% рециклиране, а във всяка опаковка трябва да се влага рециклиран материал. Предвижда се депозитните системи за обратно изкупуване на опаковки от бира, безалкохолни напитки и бутилирани води също да станат задължителни.
Българските пивовари са с най-висока репутация в ЕС
Близо 90% от българите дават най-висок рейтинг на бирения бранш в страната. За тази висока оценка от съществено значение са действията на бирените компании като отговорни работодатели и производители, високото качество на продукта и активните инициативи на Съюза на пивоварите в България - представителната организация на производителите на бира, малц и хмел в страната и техните доставчици на материали. Членове на СПБ са пивоварните компании: "Болярка ВТ"АД, "Бритос" ЕООД, "Загорка” АД, "Каменица" АД, "Карлсберг България" АД, "Ломско пиво" АД, "Доровски инвест" ООД.
Тази браншова организация е единствената в страната, която осъществява обща за сектора програма за устойчиво развитие с акцент върху икономическия растеж, подкрепа за местните общности, зелени инициативи, социален диалог, отговорна консумация, прозрачни комуникации. Най-актуалният ангажимент на СПБ е фокусиран върху екологичната устойчивост и кръговата икономика. На сайтаСПБима ,,зелена библиотека" и интерактивен калкулатор, с който всеки може да изчисли как с разделното събиране на отпадъци от бирени опаковки може положително да влияе върху околната среда.
Екологични факти
1 милион години може да остане в природата една стъклена бутилка;
1.2 тона вода се спестяват при рециклирането на 1 тон стъкло;
33.5 милиона стъклени бутилки за многократна употреба са пуснати на пазара в България през миналата година;
50 пъти може да се използва една стъклена бутилка за бира;
100% възможност за рециклиране на стъклото;
315 кг въглероден двуокис се спестяват при използването на 1 тон стъклени бутилки за многократна употреба.
Числата говорят
25хил. души е работната заетост, която пивоварната промишленост осигурява;
66 млн. лв. са капиталовите инвестиции на бранша за 2022 г.;
350 млн. лв. са приходите за националния бюджет от производството и продажбата на бира;
5230 000 хектолитра пиво са продадени в България през 2022 г.
Текстът е част от бр. 115 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини