Новини:
Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... | Древните гени оживяват: учени създадоха нови мишки с помощта на ДНК от... | Германия с рекорден износ на оръжия | Наливат 2 млрд. лева в земеделието догодина... | Google научи Gemini да помни лична информация за потребителя – за него... | Паркингите във Франция задължително със соларни или зелени навеси... | Силно участие на България като партньор в мащабно международно туристи... | Електронна демокрация по руски: само .ru за гражданските обръщения... | Втори опит. Радев пак иска Конституционният съд да му върне правото да... | Земята в далечното минало е била подобна на Сатурн: това обяснява стра... | Гъвкавите пространства и рискът за сигурността... | LG представи геймърския QHD OLED монитор UltraGear 27GX790A с 480 Hz ч... | Mistral AI представи голяма актуализация на Le Chat – новите функции с... | По-изгодно е да купите къща на цената на жилище... | Ето кои са ключовите фактори за растежа на основните цифрови активи, с... | Световноизвестен учен в областта на изкуствения интелект с лекция в Со... | "Абсолютно е необичайно". Как институциите осигуриха централа на Пеевс... | Сензация в науката: 200 неголеми телескопа до 10 години ще открият Дев... | AMD разгроми Intel по продажби в Amazon  | AI помогна на Google да открие 26 уязвимости на софтуер с отворен код... | Sony представи оптични сензори с глобалния затвор Pregius S за роботи ... | Българският бизнес е основен двигател на икономическия растеж на стран... | България и Румъния ще влязат изцяло в Шенген през януари, каза румънс... | Hugin 2024.0.0 Final | НАП крие откога не ѝ трябва сградата, която Главчев дава на Пеевски. С... | Постигнато е съгласие за състава на Европейската комисия. Мандатът ѝ щ... | Бивш шеф на Google каза, че работещите дистанционно „не могат да получ... | За Huawei санкциите нямат значение: доставките на най-новите AI-ускори... | LG представи 480Hz OLED монитор | Asus представи новите си геймърски смартфони... | DeepCool пусна нови течни охладители за РС | Експерти прогнозират рязко нарастване на популярността на електромобил... | С интериор като на Cadillac – новата Lada е-Aura... | В бума на промоциите: Как да разпознаем фалшивите стоки?... | Гигантът в дигитални услуги за хотели Quicktext стъпи на българския па... | Моделът на климат от среден миоцен постави под въпрос бъдещето на засу... | Графенът стана на 20 години: От лабораторно откритие до революция в на... | Математиката на светлината: физиците направиха подробен портрет на неу... | AI помогна на Google да открие 26 уязвимости на софтуер с отворен код... | Вторият по големина производител на графични карти в света бяга от Кит... | Китай стартира втората по големина слънчева електроцентрала в света... | ИИ ловец на дронове: електронният снайперист Bullfrog патрулира в небе... | Въвеждане на възобновяеми енергийни източници в бизнеса... | Xiaomi представи 5000 mAh външна батерия с размера на кредитна карта... | TCL стартира масово производство на евтини OLED дисплеи, използващи ма... | AI помогна на Google да открие 26 уязвимости на софтуер с отворен код... | "Да, България" внесе сигнал в ДАНС за незаконното консулство на Русия ... | Министърът на образованието и кметът на София ще открият международния... | Gmail ще позволи да скриете истинския си имейл зад фалшив, за да се сп... | Домашно кино с един клик: SkyShowTime |
ПРЕДЛАГА | СДЕЛКИ | ТЪРСИ | КЛИЕНТИ
  Търговски обект 100м2 под наем 1390 EUR   |   Магазин 495м2 под наем 5000 EUR   |   Парцел 4000м2 за продажба при запитване   |   Склад 350м2 под наем 1252 EUR   |   Склад 500м2 под наем 1750 EUR   |   Склад 400м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 1152м2 под наем 3535 EUR   |   Склад 740м2 под наем 3405 EUR   |   Магазин 120м2 под наем 895 EUR   |   Склад 114м2 под наем 350 EUR   |   Склад 3141м2 под наем 12783 EUR   |   Парцел 2846м2 за продажба 284600 EUR   |   Склад 800м2 под наем 4400 EUR   |   Склад 600м2 под наем 2454 EUR   |   Магазин 144м2 за продажба 360000 EUR   |   Склад 1058м2 под наем 3174 EUR   |   Склад 576м2 под наем 2356 EUR   |   Магазин 185м2 за продажба 390000 EUR   |   Склад 675м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 800м2 под наем 1790 EUR   |   Магазин 160м2 под наем 1025 EUR   |   Склад 222м2 под наем 1124 EUR   |   Склад 520м2 под наем 2080 EUR   |   Склад 290м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 1180м2 под наем 4090 EUR   |   Офис 57м2 под наем 511 EUR   |   Склад 1470м2 под наем 4800 EUR   |   Склад 380м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 756м2 под наем 3092 EUR   |   Склад 900м2 под наем 2300 EUR   |   Индустриален терен 55000м2 за продажба 6700000 EUR   |   Офис 100м2 под наем 740 EUR   |   Магазин 153м2 за продажба 210000 EUR   |   Магазин 57м2 за продажба 235000 EUR   |   Склад 450м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 260м2 под наем 1125 EUR   |   Склад 362м2 под наем 1110 EUR   |   Магазин 56м2 под наем 435 EUR   |   Склад 960м2 под наем 3580 EUR   |   Магазин 163м2 под наем 3000 EUR   |   Магазин 55м2 под наем 1600 EUR   |   Склад 720м2 под наем 2210 EUR   |   Офис 360м2 за продажба 720000 EUR   |   Парцел 729м2 за продажба 145800 EUR   |   Парцел 3467м2 за продажба 430000 EUR   |   Склад 1300м2 за продажба 550000 EUR   |   Парцел 5002м2 за продажба 350000 EUR   |   Парцел 5438м2 за продажба 543800 EUR   |   Магазин 650м2 под наем 5200 EUR   |   Магазин 126м2 за продажба 330000 EUR   |
  Купува парцел 10000 м2 Цена 60 - 150 EUR/м2   |   Купува склад 500 - 1000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува парцел 2000 - 6000м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 200 - 500м2 Наем при запитване   |   Купува работен цех 1000 м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува магазин 180 - 350м2 Наем 3 - 5 EUR/м2   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 200 - 600м2 Цена 250000 EUR   |   Купува склад 400 - 600м2 Наем при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 80 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 2000 - 3000м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 80 - 150м2 Наем при запитване   |   Купува склад 1300 - 2000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 60 - 120м2 Цена 350000 EUR   |   Купува склад 200 - 300м2 Цена при запитване   |   Купува склад 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 20 - 300м2 Цена 500000 EUR   |   Купува бизнес площ 50 - 70м2 Цена при запитване   |   Купува склад 350 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува работен цех 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 450 - 800м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 800 - 1500м2 Наем при запитване   |   Купува парцел 1500 - 5000м2 Цена 70 - 150 EUR   |   Купува склад 500 - 2000м2 Цена при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |

Производството на бира набира скорост

Дата: 29.07.2023
През последните години бирата устойчиво се налага като най-често консумирана и предпочитана напитка след минералните и трапезните води.В България има шест големи компании за производство на пиво, които имат интензивен инвестиционен процес в дълготрайни материални активи, като същевременно заплащането на труда е на високо ниво. По данни на НОИ в тази индустрия за последните 15 г. средният осигурителен доход е сред първите седем най-високи за страната. Това е единствената индустрия, в която браншовият колективен трудов договор е разпространен с министерска заповед върху всички производители на пиво в България, в това число и микропивоварните 27 на брой, от които около 15 са постоянно действащи. Бирената култура у нас вече е силно развита и това се подкрепя от факта, че българските пивовари са с най-висока репутация в ЕС според независимо европейско изследване, обобщава Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ). Капиталовите инвестиции в пивоварния бранш достигнаха рекордните 66 млн. лв. за 2022 г., а за 2021 г. по време на пандемията инвестициите възлизат на над 40 млн. лв. Повечето от тях са за зелени нововъведения, отчитат от СПБ. Производителите на бира са приели като свой приоритет да инвестират във възобновяеми енергийни източници соларни панели, изграждане на фотоволтаични паркове, производствено и логистично оборудване от най-ново поколение. Анализите показват, че всички пивоварни компании, които са предприели вложения в иновации за оптимизиране на управлението и използването на ресурсите, повишават производителността на труда, имат по-добро представяне на пазара и по-висока репутация. И през 2022 г. секторът е със сериозен принос за икономиката на страната. Пивоварната индустрия осигурява работна заетост за близо 25000 души. От тях 2150 - или 9%, са директно работещите в бирените компании, 32% са във веригата на доставките и 59% в търговията, заведенията и туризма. Средният осигурителен доход на заетите в икономическа дейност ,,Производство на пиво и малц" е нараснал с над 20% спрямо 2021 г. Производството и продажбите на бира в България генерират над 350 млн. лв. приходи за националния бюджет. В отчета на Агенция "Митници" за 2022 г. е посочено, че постъпленията от акциз за бира имат ръст от 3.4% спрямо събраните приходи през 2021 г. Добавената стойност на индустрията се изчислява на 540 млн. лв. Членуващите в СПБ седем бирени компании общо произвеждат 99% от пивото в страната. Това означава, че почти всяка изпита у нас бира е дело на българските пивовари. През 2022 г. продажбите на пиво в България достигат 5230 000 хектолитра. От тези количества делът в стъклени бутилки е 21%, в РЕТ бутилки 50%, в кенове 25% и в кегове 4%. Износът на бранша е насочен предимно към българските диаспори в Испания, Германия, Белгия, Румъния. Традиционно лагер бирата, позната като светлото пиво, тип Pils, е с най-висок пазарен дял от 93-95%. В производственото портфолио всяка година има динамика, като през 2022 г. в страната се произвеждат над 200 различни марки и асортименти бира. Маркетинговите изследвания показват, че за избора на българския любител на пивото най-важни са вкусът и ароматът на напитката, стилът бира, а едва след това се нареждат цената и марката. Световна тенденция в последно време е развитието на много малки и микропивоварни. Тъй като количествата, които те произвеждат са малки, това им позволява да експериментират с добавяне на билки, плодове, високо охмеляване, дрожди за горна ферментация. "Това много разшири асортиментната листа на българските пивовари", уверява Ивана Радомирова. Също така продължава развитието на продуктовото портфолио на компаниите, наблюдава се растеж на сегмента на премиалните брандове - най-вече в столицата и големите градове. Друга тенденция е намаляването на бирата в пластмасови бутилки за сметка на кеновете. За поредна година все повече нараства консумацията на безалкохолните бири тренд, характерен за всички европейски страни. Тази тенденция се обуславя от стремежа към активен и здравословен начин на живот, особено сред по-младите потребители на възраст 18-30 години. Те все по-често избират напитки с по-ниско или нулево съдържание на алкохол, защото им носят освежаване навсякъде и по всяко време. По данни на СПБ през 2022 г. в България са изпити 5570 000 литра безалкохолна бира. Биреният бранш се отличава с висока конкурентоспособност и динамично развитие, независимо дали това са големи, малки или средни предприятия с различни бизнес възможности. ,,Силната конкуренция е в полза на потребителите тъй като осигурява прозрачност и безкомпромисност по отношение на качествените характеристики на бирената категория и е двигател за цялостното развитие на бранша.", твърди Ивана Радомирова. Според нея това е и най-големият стимул пивоварите да въвеждат иновативни решения във всички направления на дейността си, да развиват своето портфолио и да постигат устойчивост, за да отговорят на очакванията на потребителите и да се справят с кризисните предизвикателства през последните три години. От СПБ акцентират, че всички пивоварни компании са социално отговорни и в населените места, на чиято територия се намират, имат множество инициативи, свързани с екологията и с подобряване качеството на живот на местните общности. Ивана Радомирова (в средата) вярва, че производството на бира има добри перспективи в България Кампанията "Върни ме" В Европейския съюз през 2021 г. са рециклирани около 74% от стъклените бутилки за бира, което е огромно постижение. Това означава, че приблизително 11.6 млрд. стъклени бутилки са преработени и използвани повторно. През последните години в България общо са рециклирани 83% от стъклените опаковки. През 2022 г. на пазара у нас са пуснати около 33.5 милиона стъклени бирени бутилки за многократна употреба с общо тегло над 11 650 тона. Оползотворяването на опаковките ще продължи да нараства и така кръговата икономика ще се развива от спестените ресурси. Инициативата "Върни ме" на компаниите от СПБ е част от постоянната грижа и отговорност на индустрията към опазването на природата. Кампанията за връщане на оборотните стъклени бутилки от бира е вече в ход и има дългосрочни амбиции. През тази година тя ще се провежда в над 10 000 търговски обекта в цяла България. Всеки от тези обекти трябва да има на витрината си стикер със знака "Върни ме", който ще служи като ориентир за потребителите къде и как може да върнат стъклените си бутилки от бира. Целта е да се повиши събираемостта на стъклените бутилки, годни да се използват многократно в производствения процес. Повторната им употреба спестява въглеродни емисии, ресурси и енергия, което спомага за опазването на околната среда. "С инициативата се връщаме към добрата стара практика да връщаме празните бирени бутилки за многократна употреба и в малките квартални бакалии", коментират от СПБ. Върнатите отново в производствения процес бутилки преминават през почистване и дезинфекция, прави се анализ на стъклото, преди отново да бъдат напълнени. ,,На всеки етап от бутилирането показателите на бутилките много строго се следят, за да се определи нивото на издръжливост и качества на стъклото. При правилно съхранение стъклените бутилки запазват свежестта, аромата и вкуса на бирата за дълъг период от време и се считат за класика в бирената култура", отбеляза технологът Атанас Атанасов, експерт с международен опит в производството на пиво. В кампанията участват само оборотни стъклени бутилки от бира, които на етикета си са обозначени със знака на кампанията "Върни ме". Бутилките за еднократна употреба не участват в кампанията. Те следва да се изхвърлят в контейнерите за разделно събиране на стъкло, за да бъдат рециклирани. ,,С кампанията "Върни ме" се насърчават практиките на кръговата икономика и въвеждането на системи за връщане на амбалажа, наричани ,,депозитни системи", или DRS", уточнява Ивана Радомирова. Европейският парламент разглежда нов Регламент за опаковките и отпадъците от опаковки, според който до 2030 г. поне 10% от пусканите на пазара опаковки за бира трябва да са за многократна употреба. Общо за всички видове стъклени бутилки следва да се постигне 75% рециклиране, а във всяка опаковка трябва да се влага рециклиран материал. Предвижда се депозитните системи за обратно изкупуване на опаковки от бира, безалкохолни напитки и бутилирани води също да станат задължителни. Българските пивовари са с най-висока репутация в ЕС Близо 90% от българите дават най-висок рейтинг на бирения бранш в страната. За тази висока оценка от съществено значение са действията на бирените компании като отговорни работодатели и производители, високото качество на продукта и активните инициативи на Съюза на пивоварите в България - представителната организация на производителите на бира, малц и хмел в страната и техните доставчици на материали. Членове на СПБ са пивоварните компании: "Болярка ВТ"АД, "Бритос" ЕООД, "Загорка” АД, "Каменица" АД, "Карлсберг България" АД, "Ломско пиво" АД, "Доровски инвест" ООД. Тази браншова организация е единствената в страната, която осъществява обща за сектора програма за устойчиво развитие с акцент върху икономическия растеж, подкрепа за местните общности, зелени инициативи, социален диалог, отговорна консумация, прозрачни комуникации. Най-актуалният ангажимент на СПБ е фокусиран върху екологичната устойчивост и кръговата икономика. На сайтаСПБима ,,зелена библиотека" и интерактивен калкулатор, с който всеки може да изчисли как с разделното събиране на отпадъци от бирени опаковки може положително да влияе върху околната среда. Екологични факти 1 милион години може да остане в природата една стъклена бутилка; 1.2 тона вода се спестяват при рециклирането на 1 тон стъкло; 33.5 милиона стъклени бутилки за многократна употреба са пуснати на пазара в България през миналата година; 50 пъти може да се използва една стъклена бутилка за бира; 100% възможност за рециклиране на стъклото; 315 кг въглероден двуокис се спестяват при използването на 1 тон стъклени бутилки за многократна употреба. Числата говорят 25хил. души е работната заетост, която пивоварната промишленост осигурява; 66 млн. лв. са капиталовите инвестиции на бранша за 2022 г.; 350 млн. лв. са приходите за националния бюджет от производството и продажбата на бира; 5230 000 хектолитра пиво са продадени в България през 2022 г. Текстът е част от бр. 115 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. прочети още

Източник: economic.bg

назад към списъка с новини

Top