В големия град е често явление да се появят три-четири аптеки в непосредствена близост, няколко козметични салона, няколко магазина за храни и напитки, за цветя, за дрехи…
Конкуренцията отсява и които останат, продължават бизнеса с години. Появяват се нови конкуренти, които сякаш са наели помещението със затворени очи и не са видели, че само на няколко метра друг от години развива подобна дейност и кварталът е свикнал с него. Така при появата на нов цветарски магазин, цветарят, с когото всички са приятели, каза: "Ще видите, че едва ли новият магазин ще оцелее. Колегата трябва да е много по-добър от мен, защото той си купува всички цветя, а аз съм и производител. В конкуренция сме все пак и времето ще каже кой да остане". Какво се случва обаче в малкия град, какъв нов бизнес си струва? Какъв да е подходът?
Пандемията промени нагласите и посоката на движение вече не е само от малкия към големия град, но има и обратен поток. Винаги има хора, готови да рискуват, като сложат началото на някакъв свой бизнес. Повечето искат това да стане с малка инвестиция първо, защото не разполагат с много средства, и второ, за да не е голям рискът. И първият въпрос в избора на сферата на дейност е какво ще се търси. Затова е добре най-напред да се проучат нагласите и потребностите на хората, живеещи там, където ще се установи бизнесът.
Анализирай
Търсенето на продукти и услуги може и да се създаде, стига да има платежоспособна аудитория. За да развиете търсен бизнес, трябва да определите от какво се нуждае населението. Някои ще кажат, че винаги има ниша за ремонти, ВиК и електротехнически услуги, строителен и железарски магазин, продажба на домакински химикали и консумативи. За да се разбере кое би било актуално сега, трябва да се анализира конкретния пазар. Търсенето на водопроводчици, електротехници, фризьори винаги е налично. Всяко населено място има своите специфики. Когато се изясни от какво реално има нужда, едва тогава може да се организира печеливш бизнес. Какво е изгодно да се продава сега? Сред продуктите с висок марж в големия град са: технологични приспособления, храни и напитки, бижута, цветя, услуги. Какво ще се търси в малкия град, е добре предварително да се установи.
Клишетата не работят
Има мнения, че малките населени места не са привлекателни за начинаещи предприемачи, тъй като няма как да разчитат на големи приходи заради ограниченията от мащаба. Това е отчасти вярно, защото разходите и заплатите там са по-ниски. Наемът или покупката на подходящо помещение ще е при значително по-приемлива цена, а пазарът може да е далеч извън пределите на конкретното населено място. Динамиката е голяма, промените стават бързо. Старите клишета вече не работят, освен ако вие не повярвате в тях, или ако не поискате да ги разбиете.
Светът да научи за вас
Популярен бизнес са салоните за красота с широк профил фризьорство, маникюр и педикюр, услуги от козметици и масажисти. Шивашките услуги, ремонтът и реставрацията на мебели, поправката на обувки също има клиентела, тъй като в условията на растяща инфлация и ограничени доходи хората са склонни да вдъхват нов живот на старите вещи, за да пестят. Но за да дойдат при вас, хората трябва за знаят за съществуването на вашата дейност, това означава да сте активни и да намерите подходящ начин да стигнете до тях.
Предпазливи инвестиции
Всеки се радва на максимални печалби с минимални инвестиции и ресурси. Рисково начинание е сега да изградите своето първо производствено предприятие. Доходността в началото най-вероятно ще е ниска, реална печалба ще има едва след няколко години. Затова е по-добре да се насочите към сферата на услугите. Може да изберете подходящ франчайз, който ще ви позволи бързо да стъпите на крака. Ако имате добра идея, може да създадете бизнес, напълно нов за региона. Но това зависи изцяло от вашите умения и интереси, които ще са ключови в неговото разработване и последващото развитие. Отваряйки собствена пекарна в голям град, бихте могли да имате успех, но колко бързо ще си върнете инвестицията, зависи от редица фактори какво, как и на каква цена предлагате, местоположението, умението да привличате и да задържате клиенти... След пандемията добрите ресторанти отново са на мода, препоръката е да има някакъв акцент, който да е "стръв" за конкретна клиентела например, здравословно хранене.
Много хора искат да печелят, но без да харчат собствените си пари. Не всеки обаче е в състояние да го направи. Печеливш бизнес с минимални инвестиции може да се основе, ако стъпвате на някаква налична база и предлагате продукти собствено производство, ако действате като посредник. Мрежовият маркетинг също е възможност, но се иска голяма мрежа от контакти.
Неограничените възможности
Преди да отворите собствен бизнес, проучете кои са подходящите бизнес идеи, като ги разгледате и през призмата на потенциалната рентабилност за конкретното населено място - по този начин можете да се предпазите от фалит. Все по-актуални стават онлайн възможностите, които разширяват хоризонта, тъй като местоживеенето може да не е от решаващо значение. Важно е да имате добър интернет, както и всички необходими умения, за да развиете идеята. Можете да привличате клиенти, без да страдате от ограниченията на локалния пазар в рамките на населеното място. Програмиране, дигитален маркетинг, дизайн, счетоводство, онлайн магазин, обучения… управлението на всяка от тези дейности изисква да сте добър специалист в нея. Или ако имате организационен и търговски нюх, да наеме съответните професионалисти, а вие да се грижите за продажбите.
Притегателната сила
Ако се установите в малко населено място, трябва да има сигурност срещу кражби, тъй като ще се налага и да пътувате. За да има бизнес някъде, там трябва да има хора, и то платежоспособни. Предприемачи казват, че наличието само на храна и на "покрив над главата" не е достатъчна, за да задържи хората. Те трябва да виждат някаква добре перспектива да себе си. Нежно е да има и културен живот. Без музика, танци и изкуство, без дейности, които да са възможност за осмисляне на свободното време, селата и малките градчета опустяват. Ако църквата функционира, ако има духовно средище като читалището, ако са налични и други задържащи фактори, хората не просто ще поддържат връзката си с малките населени места, но и ще намират препитание там, ще създават бизнес и ще го развиват. Хората правят мястото населено.
Текстът е част от бр. 114 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини