В края на 2022 г. годишният доклад Иновации.бг на Фондация "Приложни изследвания и комуникации" открои няколко добри новини за България. Първата е, че страната ни развива динамична стартъп предприемаческа екосистема. Осигурява 20% от общия пазар на работни места в нововъзникващи компании в Югоизточна Европа - с най-много създадени работни места (на 100 000 население) в стартъп фирмите 80. За сравнение, Гърция има 60, а Румъния 45. Изданието цитира данни от Доклад за дейността на фондовете за дялов и рисков капитал в Югоизточна Европа 2022 на Българската асоциация за дялово и рисково финансиране.
В страната ни има над 1600 нововъзникващи фирми, по данни за 2021 г. За сравнение в Югоизточна Европа Гърция е с 1700, а Румъния с 2800. Стойността на българските новосъздадени фирми се оценява на около 5,6 млрд. долара, като най-скъпите компании са Gtmhub, Dronamics и Payhawk, първият български еднорог. Финансирането за стартъп фирми в България изглежда по-достъпно от средноевропейското и над два пъти по-достъпно спрямо региона.
Втората добра новина е, че бизнесът продължава да е локомотивът в иновациите, и то в нишови сфери, което ни прави неочакван световен лидер. През 2021 г. персоналът, зает с научноизследователска и развойна дейност (НИРД) в България, е 34,6 хил. души. Почти половината от тези специалисти работят в компании (46%) и разполагат с 66% от финансирането за нови разработки. Интересна подробност е, че броят на малките предприятия (с брой на заетите 10-49 души) в класацията по брой персонал, зает с НИРД, се удвоява до 17%. Растат и партньорствата между бизнес и университети.
И една тенденция: редица български иновативни компании целенасочено не използват заеми, а планират инвестициите си само на базата на приходите от дейността им; вместо да аутсорсват дейности навън (какъвто беше трендът доскоро), залагат на самодостатъчността си. Това се случва в отговор на пандемията, когато всички, които разчитаха на по-сложни мрежи за доставка, имаха сериозни логистични проблеми.
Защо тези новини са важни? В конкурса "Иновативно предприятие на годината 2022" финалисти и победители бяха компании от различен калибър, които споделят сходни предизвикателства и успехи, често в нишови сфери. Две от тях "Ники Ротор Авиейшън" (победител в категория "Иновация в креативните индустрии") и Мoney Makıng Moms (Мъни Мейкинг Мамс - финалист в конкурса в категория "Качество на живот") са малки компании - и примери как се случват тези добри новини и тенденции.
Друг акцент: женското стартъп предприемачество е в подем. Предстои и първата голяма вълна на излизане от фирмите на собствениците-основатели, така че е интересно как две нови, но различни начала, ще се развият.
Две дами, преставители на компаниите, отличени за най-добри иновации през изтеклата година, разказват за предизвикателствата:
Миглена Копчева:
Стартираме производство на хеликоптер и нов автожир
Миглена Копчева и Николай Николов управляват "Ники Ротор Авиейшън” Снимка Красимир Свраков
"Ники Ротор Авиейшън" е създадена през 2010 г. Тя се ръководи от баща и дъщеря - Николай Николов и Миглена Копчева. Компанията създава и произвежда първия и единствен български автожир. Предприятието е създател и на модели автожири, които летят в небето над държави в Северна и Южна Африка, Австралия, Чешката република, Сърбия, Германия, Нова Зеландия. Компанията се развива със собствени средства, с B2B представители в десетки държави. През 2022 г. компанията печели наградата "The best two seated autogyro" от Bensen Days, САЩ, и приз "Grand Champion" на Popular Rotorcraft Association, САЩ.
Г-жо Копчева, как семейството Ви се насочи към тази ниша? Как се е развил бизнесът накратко?
Интересът към авиацията на баща ми, основател на компанията, датира от много преди създаването й. Още през 2000 г. той разработва първия си прототип на хеликоптер, който, въпреки че не достига до пазара, действа като трамплин за по-мащабен проект. През 2004 г. той стартира проект за първия автожир, който по-късно получава иметоNIKI 2004. 4 години по-късно автожирът прави първия си успешен полет на летище Габровница, близо до Монтана. Моделът претърпява подобрения и през 2009 г. на пазара се появява първият български автожир с името "Lightning”. Малко след това започва и производството на "Kallithea".
Има ли традиции в моделирането и изграждане на автожири в България? Как намирате персонал, как се справяте с развитието на технологията?
Нашият бизнес е изключително нишов. България е страна с традиции в авиацията, но компаниите, които се занимават с такава дейност, не са много. Нашите машини се проектират и произвеждат изцяло от нашия екип, като за целта в компанията работят професионалисти, каквито не се намират лесно, поради спецификата на дейността. Затова се стремим да налагаме постоянно нови технологии и да инвестираме в квалификацията на екиа. Нашата цел е да покажем, че в България има страхотна среда за правене на бизнес и не отстъпва на европейските държави. Предизвикателствата, които срещаме, вероятно среща и всяка друга компания, която се занимава с нещо толкова специфично.
С какво печелите клиенти на международния пазар? Как намерихте там мястото си?
Нашият основен пазар е чужбина, поради значително по-голямата популярност на този тип летателни апарати в страни като САЩ, големите държави в Европа и др. Мястото си намерихме естествено, тъй като в производството на автожирите са интегрирани карбон, който произвеждаме и обработваме сами, както и има възможност нашите клиенти да направят своя автожир наистина "свой". Даваме възможност за избор на специфичен интериор и екстериор.
Българските автожири - Снимка"Ники Ротор Авиейшън"
Какво предстои през 2023 г.?
През 2023 г. ни предстои да дадем "зелена светлина" на нови проекти производството на хеликоптер и на side-by-side автожир, т.е. автожир, в който пасажерите стоят един до друг, не един зад друг. Целта ни е да разширим нашата партньорска мрежа и да отворим представителства в държави, в които още не сме "кацнали".
Жулиета Димитрова:
Жените са все по-активни в бизнеса и иновациите
Д-р Цвети Дучева (вляво) и Жулиета Димитрова (вдясно) вече имат марка "Високи постижения в иновациите” Снимка Красимир Свраков
"Мъни Мейкинг Мамс" (Мoney Makıng Moms) е стартъп, създаден от детския стоматолог д-р Цвети Дучева, с двадесет години практика, и Жулиета Димитрова, предприемач с 20 г. опит в различни индустрии, включително мехатроника. Те създават първите лакомства за деца, тип близалка, без захар и киселини, които да не предизвикват кариеси, с естествени аромати и овкусители. Рецептата е създадена в партньорство с екип от Университета по хранителни технологии в Пловдив. Фирмата им представи Dr.Cveti Dental Lollipop през октомври 2022 г. Близалките се предлагат по B2B модел в аптеки, в зъболекарски клиники онлайн магазин.
Г-жо Димитрова, защо и как се събрахте с д-р Цвети Дучева?
С д-р Цвети Дучева се запознахме преди 5 години. Тогава и двете бяхмеуспешно развиващи се в различни професионални сфери на дейност. През 2020 г. се оказва, че всяка една от нас е претърпяла катарзис в личен и професионален план. Желанието ни да започнем и да изградим отново живота си, синергията помежду ни, бяха отправната точка за създаването на Мoney Makıng Moms, под шапката на която се реализират и нашите дентални близалки.
Как се роди идеята за полезните близалки?
Цвети беше споменала идеята за подобни близалки още в началото на2021 г. Тогава бе много трудно да намерим технолог, който да се посвети на това. По време на локдауна "родихме" идеята за приложение за самодиагностика. Но установихме, че, за да го има, първо трябва да имаме разпознаваем продукт, и се върнахме обратно към денталната близалка dr.Cvety - бранд сам по-себе си. Опитът и контактите ни с различни професионалисти помогнаха и бързо стигнахме до технолозите в Университета по хранителни технологии в Пловдив. Бяхме изключително изненадани от факта, че екипът, отговарящ за този вид храни, ни прие веднага. Показаха ни техни трудове в областта и застанаха до нас. Бяхме наистина много изненадани, че има хора, които повярваха в нас и искаха да ни помогнат. Екипът на проф. Хаджикимов положи много усилия да създаде правилната формула.
Лесно ли се правят иновации в България?
Тук, за разлика от останалия развит свят, все още няма толкова силно развити секторни регулации, лобита и рестрикции, и е някак по-лесно да посееш идеята (продукта), който после да развиеш. Но без значение къде се намираш, винаги можеш да иновираш. Важни са желанието и капацитетът на екипа. Прави ни впечатление, че през последните години дамите стават все по-активни. Забелязваме колко много иновации и активности имат жените в бизнеса, със собствени лейбъли и продукти.
Какво искате да се промени?
За желаната промяна можем да си говорим много, защото тя е двупосочен процес. От страна на държавата несъмнено следва да има по-ясни и по-лесно достъпни политики, инструменти, включително финансови, за иновации. Нужна е лесно достъпна, вярна и практически ориентирана информация и канали. Нуждаем се от време и от повече социално отговорни съмишленици, с които да случваме неща, а не само да говорим. От друга страна, ние трябва да сме по-социално отговорни. Ние не сме просто стартъп. Ние желаем да повишим качеството на живот на нашите деца. Чрез този продукт искаме да участваме активно в програми за профилактика, която е в основата на здравето.
Какво си пожелавате за 2023 г.?
Пожелаваме си повече здрави деца, повече осъзнати родители. Повече информирани родители, повече спокойни родители. Политика, която да промотира здраве, и сила да не спираме да се променяме.
Детските полезни близалки търсят пазар и в чужбина - Снимка: Dr.Cveti Dental Lollipop
Текстът е част от бр. 112 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии.<br />
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини