Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие" в Yettel България. Присъединява се към екипа преди повече от година и е сред двигателите зад създаването на стратегията за устойчиво развитие на телекома. Работи активно по ESG темата и възможностите за нейното прилагане в дейността на компанията и едновременно с това участва в разработването на програми за ангажираност на служителите на Yettel по въпросите за устойчивостта. Професионалният път на Маргита Колчева е свързан и с проекти и обучения за оптимизиране на бизнес процесите, както и за създаването на отворена, достъпна и приобщаваща работна среда.
Г-жо Колчева, в края на 2022 г. Yettel представи своята мащабна стратегия за устойчиво развитие заедно със своя първи доклад по темата. Как е свързана тя с цялостната бизнес стратегия на компанията и с какъв фокус стартирахте тази година?
Брандът Yettel е официално на пазара от малко повече от година, а устойчивото развитие е неизменна част от него. Сама по себе си темата не е нова за нас, защото исторически компанията винаги е развивала дейността си, поставяйки фокус върху грижата за хората и природата. Затова и в процеса на ребрандиране две от нашите цели - да сме в помощ на обществото и да поемаме отговорност, се утвърдиха като ключовите ценности на компанията.
За да работим в унисон с тези ценности, за нас е важно продуктите и услугите ни да допринасят за постигане на баланс в живота, използвайки потенциала на технологиите. Балансът с бъдещето бе и един от водещите фактори при създаването на Стратегията ни за устойчиво развитие. В процеса съсредоточихме усилията си там, където можем да имаме най-голям ефект, а именно в следните четири области намаляване на отпечатъка ни върху околната среда, поставяне на хората в центъра на всичко, което правим, развитие на технологии за по-устойчиво бъдеще и управление, основано на честност и прозрачност. Във всяко едно от тези направления си поставихме ясни и измерими цели, които да постигнем в рамките на следващите пет години.
Сред целите, включени в Стратегията, е и намаляването на въглеродните емисии на компанията, в съответствие с Парижкото споразумение, като работим над това да постигнем въглеродна неутралност до 2050 г. или дори по-рано. В тази връзка още в началото на март, заедно с CETIN (компанията е част от PPF Telecom Group и през 2020 г. пое управлението на мрежата на Yettel), подписахме ключово 10-годишно споразумение с "Електрохолд" за доставка на електроенергия от възобновяеми източници. Tака основната част от потреблението на двете компании ще бъде осигурено от 123 MW фотоволтаична централа, която предстои да бъде завършена около средата на 2023 г. Това е първата крачка от цялостната ни програма за намаляване на емисиите от парникови газове, над която работим с останалите телекоми, част от PPF Telecom Group, и която ще бъде публично оповестена до средата на 2024 година.
Споразумението с "Електрохолд" е израз на разбирането на Yettel, че трябва да се правят реални и сериозни крачки в посока устойчиво развитие и в частност - постигане на въглеродна неутралност. Решаването на глобалните проблеми изисква конкретни действия, а събрани заедно, колективните действия ще донесат и желаните резултати. Целта на Yettel e не само нашата мрежа да стане зелена, а да работим за пълна декарбонизация. Знаем, че няма да я постигнем за един ден, нито че ще решим всички проблеми с подписването на тази сделка, но вярваме, че сме на прав път. Знаем, че подобна трансформация се постига трудно, но смятаме, че когато една цел има смисъл, всяко усилие си заслужава.
Разбрана ли е достатъчно добре темата за устойчивостта в обществото според Вас?
Смятам, че има още много да се работи в тази посока, което доказват и няколкото представителни проучвания, изготвени съвместно с Kantar Bulgaria. Според тях хората са запознати с най-общи термини като "рециклиране" и "глобално изменение на климата", но повече от 40% не са чували за Зелената сделка, за устойчивите вериги на доставка, дори за корпоративната социална отговорност на компаниите. Терминът "устойчиво развитие" е силно неразбран и е най-често погрешно свързван с постоянно увеличаване на печалбите на компанията.
Междувременно обаче ESG усилията могат да бъдат успешни само ако правителствата, компаниите и обществото се обединят по темата и работят заедно с цел постигане на по-добро бъдеще. За това и фактът, че темата не е добре разбрана, поставя пред нас предизвикателство, което трябва да преодолеем. В отговор на него, в Стратегията ни сме си поставили амбициозната задача да достигаме до 2 500 000 души годишно, споделяйки полезна информация за устойчивия начин на живот, както и 100% от ръководството и 50% от служителите да преминат през обучения по темата до края на тази година.
Как разпространявате информацията за устойчивото развитие сред служителите на компанията и как възприемат те темата?
В Yettel вярваме, че всяка една успешна промяна започва "отвътре навън". Това е причината да отделяме време и усилия, за да информираме и ангажираме служителите си по темата за устойчивото развитие.
През 2022 година, благодарение на няколко онлайн информационни сесии, както и чрез тематичен вътрешен подкаст, успяхме да запознаем нашите екипи с принципите на устойчивостта. А това "запознанство" определено донесе след себе си и запалване на искра в хората. За да запазим тази позитивна тенденция, решихме да създадем екип от доброволци от компанията, ESG Crew, който да допринася за ангажираността на служителите по темата.
ESG Crew, който първоначално наброяваше 20 доброволци, работи над създаването на вътрешни инициативи с цел да вдъхнови всички служители да се превърнат в посланици на устойчивия начин на живот. След пет успешно реализирани инициативи екипът вече се състои от 34 души, а заедно сме успели да разменим над 500 вещи в офиса, да се разровим из къщите си и да съберем около половин тон електронни отпадъци, да говорим по-открито за темата за многообразието и включването на работното място и много други.
За нас е важно служителите да усещат темата близка до себе си, а това, което последната година показа, е, че тя се приема присърце, а дейностите, свързани с нея, също повишават и мотивацията на работното място.
С какви инициативи, свързани с устойчивостта, предизвиквате положителна промяна в обществото?
Говорейки за отпечатъка на телекомуникационния сектор върху околната среда, основните теми, които трябва да се вземат под внимание, са две това са консумацията на електричество за нуждите на мрежата, както и това, че електронните отпадъци са най-бързо растящият тип отпадък в световен мащаб. В Yettel работим усилено в тези двете направления. Освен сделката с "Електрохолд", която ще подсигури възобновяема електроенергия за нашите нужди, през изминалите няколко месеца можем да се похвалим и с няколко успешни и обществено значими кампании по темата за електронните отпадъци.
Осъзнавайки важността на този проблем, една от първите стъпки за нас бе да разберем колко позната е тя сред обществото ни. В резултат от едно от проучванията, които споменах по-рано, разбрахме, че 49% от българите запазват старото си устройство, когато закупят ново, а цели 13% изхвърлят електронните си отпадъци в общия отпадък, с което нанасят сериозни щети на природата. Затова и съсредоточихме усилията си в това да обърнем тази тенденция, като образоваме по темата, както и дадем лесен начин за намаляване на проблема.
Голяма популярност спечели услугата ни "Рециклирай и спести", която стартирахме през юни 2022 г. с цел да мотивираме хората да връщат за рециклиране старите си устройства, когато закупуват нови. Благодарение на нея отчетохме троен ръст във върнатите устройства спрямо 2021 г.
За да си подсигурим обаче, че малката електроника, включваща и зарядни, аксесоари и батерии, не остава дълго в домовете на хората, създадохме и дигитална комуникационна кампания, включваща нашата "Зелена емисия", както и верижно предизвикателство към редица инфлуенсъри в България. Щастливи сме, че благодарение на тази кампания през последното тримесечие на 2022 г. успяхме да отчетем 42% увеличение на събраните малки електронни отпадъци в специално създадените за целите точки за събиране, с които разполага всеки един от нашите магазини. Всички тези резултати ни карат да сме още по-мотивирани да постигнем целта си в следващите пет години да не допуснем поне 127 тона електронни отпадъци да попаднат в природата чрез различните инициативи, над които работим.
Доказаните добри резултати като тези ни мотивират и вдъхновяват да продължим да внедряваме и развиваме устойчивите практики в дейността си. Още едно признание за това, че сме в правилната посока, бе и получаването на най-високото отличие в конкурса ESG Awards на PwC в категория "Стратегия", с което Yettel още веднъж доказа дългосрочния си ангажимент за устойчивост към нашите клиенти, служителите и околната среда.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини