Интерес от държавата, от общината и от частни инвеститори такъв е случаят през последните години със старото бургаско военно летище "Равнец". Страните обаче спорят какво да се случи с терена между това да се превърне в индустриална зона, в карго терминал или във фотоволтаичен парк с инсталация за производство на водород.
Именно заради тези разногласия от десетки години с него не се случва нищо, а различните планове на държавата и местната власт сложиха спирачки на предишния инвеститорски интерес към терена, оставяйки неясно бъдещето му.
Предистория
По време на втория кабинет "Борисов" през 2017 г. Министерският съвет прехвърля собствеността на старото летище в Равнец на Община Бургас. Авиобаза "Равнец" прекрати своето функциониране през 2001 г., а на мястото останаха сгради, писти, хангари и други материални активи.
Тогава кметът на града Димитър Николов заяви, че с прехвърлянето на имота се открива възможност предназначението на старото летище да бъде променено. Теренът не е подходящ за земеделско ползване, а наличната транспортната обезпеченост го прави привлекателен за развитие на производствени бази. Стратегическата му локация дава възможност да се търсят инвеститори. Общата площ на терена на бившето летище е 3500 дка, което позволява да бъдат предвидени територии за бизнес и обществено ползване, е мнението на кмета. Преговорите между държава и община са отнели общо 12 години, а според кмета разговори за него са водени с компании като Volkswagen, Tesla, Kia и др.
В началото на 2022 г. в общината постъпва уведомление за инвестиционно предложение към терена от "Бургас Хайдръджън" ЕАД, за изграждане на завод за зелен водород по метода на електролизата, чрез използване на енергия от възобновяеми енергийни източници. Инвестицията от 130 млн. лв. и 150 нови работни места, представена в синхрон с новата индустриална стратегия на Европа, се харесва на местните управници, които гласуват за реализацията ѝ в началото на април същата година.
Против предложението за изграждане на фотоволтаичен парк и на инсталация за производство на водород тогава се обяви народният представител от "Продължаваме промяната" Константин Бачийски. Според него тази инвестиция ще сложи край на перспективата за създаване на индустриална зона, на свободна безмитна зона и на терминал за обслужване на "карго" товари.
Ден по-късно Министерството на транспорта и съобщенията изпраща писма до кметовете на Русе и Бургас с искане да прехвърлят собствеността на летищата си на държавата. Така, според ведомството, ще се възстанови по най-бърз начин дейността на гражданското летище в Русе, а летище "Равнец" ще се превърне в карго терминал, който да обслужва логистичните центрове и товарния транспорт в Бургас.
Часове след писмото на транспортното министерство за летището се сещат и от Министерството на отбраната, което с писмо предупреждава, че летателните способности на съоръжението трябва да бъдат запазени.
В края на месеца обаче областният управител на града от БСП Стойко Танков издава заповед, с която се оспорва решението на Общинския съвет за инвестицията. Посочената причина е, че е незаконосъобразно, тъй като не е уведомена Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", която също трябва да даде положително становище за това дали при реализирането на капиталовото желание на "Бургас Хайдръджън", ще бъде непокътнато функционалното предопределение на летателните полета на бившето военно летище, тъй като запазването им е едно от главните изисквания за прехвърлянето на правото на благосъстоятелност в интерес на Община Бургас.
Така зелената амбиция и поредният опит летището да намери свой инвеститор замръзват до преди няколко дни.
Нов инвеститор нова идея
Към терена сега поглежда софийското дружество "Виртус Инвестмънт" АД, което се занимава с разработване, проектиране и изграждане на съоръжения за производство на електрическа енергия, в това число централи за природен газ и ВЕИ. В последния ден на март то подава заявление за реализиране на инвестиционно намерение в "Индустриален парк Равнец". За намерението става ясно от докладна записка на кмета на Бургас Димитър Николов, внесена в местния парламент с искане за изменение на устройствения план на парка. Дружеството е подало и заявление за издаване на сертификат за инвестиция клас "А" към Българската агенция за инвестиции, става ясно още от документите, подадени към общината.
Планираната инвестиция в проекта на компанията в бургаския парк е в размер на 594 млн. лева. Плановете отново са зелени на територията да се реализира производствен комплекс, който включва различни бази за производство и асемблиране на елементи за водородната индустрия и база за асемблиране на зарядни станции. Производственият комплекс ще се захранва от зелен водород, като целта е да се обособи въглеродно-неутрална зона.
На първи етап се предвижда гореописаните производства да осигурят до 200 работни места, като съгласно представения 5-годишния план от дружеството те могат да се увеличат до 1000. Предлага се да бъде изграден и център за компетентност (обучение и иновации) с участие на български и чуждестранни университети, като дейностите по проекта да бъдат ангажирани над 150 специалисти и работници", пише още в документа в сайта на Общинския съвет.
Инвестиционното намерение отново се представя в синхрон с новата индустриална стратегия за Европа, обявена през март 2020 г. и целяща широкомащабно внедряване до 2030 г. на водородни технологии, които да поощрят производство, съхранение, пренос и разпределение на нисковъглероден и зелен водород. На европейско ниво, водородът е основен приоритет за налагане на чиста и кръгова икономика, като играе съществена роля за осигуряването на сигурна, достъпна и чиста енергия за всички, пише в докладната си записка Димитър Николов.
Така, оказва се общината хваща последния влак да направи нещо с апетитния имот, тъй като по договор, ако не направи нищо с терена до 5 години след прехвърлянето му, той трябва отново да се върне като собственост на държавата. Този срок е изтекъл, но държавата все още не си го е поискала официално и Община Бургас отново прави опит да съживи имота.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини