Знак за това колко се е забавила световната търговия може да се потърси само в застиналите товарни кораби - неизползваният капацитет на контейнеровозите е близо до най-високото си ниво от началото на пандемията. Но мястото, където са съсредоточени тези кораби, дава представа за залозите на индустрията за възстановяване - голям брой от тях са разположени близо до Китай, в очакване на подновен поток от износ, тъй като втората по големина икономика в света се възстановява от ограниченията срещу COVID, пише Bloomberg.
Логично е да се намират близо до основните експортни центрове, за да са в готовност за работа", казва Саймън Хини, старши мениджър на отдела за изследване на контейнерите в морската консултантска компания Drewry.
Забавянето на потребителското търсене, обусловено от по-слабия икономически растеж и по-високата инфлация, води до намаляване на броя на корабите, необходими за превоз на стоки от най-големите производствени центрове в Азия до САЩ и Европа.
По данни на Drewry през февруари около 4.1% от световния контейнерен флот, който може да превозва 1.067 млн. 20-футови контейнери, е бил в престой. Това е два пъти повече от година по-рано и близо до декемврийските 1.07 млн. контейнерни кутии, което беше най-големият капацитет, изведен от експлоатация от август 2020 г. насам.
"Спот тарифите за контейнерни превози са спаднали до най-ниските си нива от две години и половина, което прави момента подходящ за изваждане на много кораби от флота за поддръжка. Графиците за чартиране са по-малко напрегнати и затова собствениците наваксват с ремонтите”, каза Шон Лий, главен изпълнителен директор на корабостроителницата Marco Polo Marine.
Не всички спрени кораби обаче са в сухия док. Всъщност голяма част от неизползваната флота е събрана в близост до Китай, според данни на Bloomberg за корабоплаването. Други струпвания на товарни плавателни съдове могат да бъдат открити в Индонезия, Малайзия и Сингапур.
Собствениците позиционират празните си кораби близо до местата, където очакват търсенето да се възстанови най-бързо. Освен това е по-евтино да се паркира кораб в Китай вместо в Сингапур, където пристанищните такси са по-високи”, каза Франк Андерсен, ръководител на азиатския отдел на доставчика на морски данни Shipfix.
Не е сигурно колко време ще отнеме на световната търговия да се възстанови, дори и когато оптимизмът за бързо икономическо възстановяване в Китай, най-големият износител в света, нараства. Износът на страната няма да започне да се разраства, докато не се възстанови търсенето в Европа и САЩ, които продължават да са обременени от упорита инфлация.
Последният път, когато имаше толкова много кораби на празен ход, беше през първата половина на 2020 г., когато COVID-19 обхвана целия свят и спря корабоплаването. Но ситуацията бързо се промени, тъй като потребителите, останали у дома, се насочиха към електронната търговия, което даде началото на борба за всички видове кораби за превоз на контейнери.
"Има очаквания, че предстои потенциално възстановяванe. Може би тези кораби бавно ще се активизират, макар че това може да отнеме още няколко месеца", каза Андерсен.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини