"Параходство БМФ" е сред компаниите с най-млад и екологичен флот не само в Европа, но и в света. През 2022 г. компанията получи още 4 нови кораба с дедуейт от по 32 200 тона всеки. Те са от т.нар. тип "Лейкъри", тоест кораби, които освен по морета и океани, могат да оперират и във Великите езера на Северна Америка. От тази серия кораби компанията очаква да получи общо шест, като два ще бъдат доставени през настоящата година, а останалите четири през 2024 и 2025 г.
През 2024 г. трябва да бъдат доставени и още четири кораба с дедуейт от по 45 500 тона, каквито дружеството вече има в състава си. Техният дизайн е разработен във Финландия, естествено, в тясното сътрудничество със специалисти от българската компания. Става въпрос за изключително ефективни плавателни съдове, отговарящи на всички изисквания по отношение опазването на околната среда, които се радват да голямо търсене, особено сега, когато цените на горивата се повишиха.
През последните няколко години "Параходство БМФ" АД успя да подмени изцяло флота си и в момента средната възраст е под 8 години най-ниската в цялата 131-годишна история на дружеството, която дори ще намалява през следващите 2 години.
Инвестиции
През 2022 г. "Параходство БМФ" е инвестирало общо 90.9 млн. долара, а до получаването на 10 кораба, споменати по-горе, т.е. до средата на 2025 г., ще инвестира още 278 млн. долара. Амбициите на компанията обаче са далеч по-големи.
Днешния шипинг изисква постоянно да си в състояние да предлагаш първокласна услуга. Това означава, че трябва да поддържаме постоянно модерен и ефективен флот, т.е., длъжни сме да продължим тези инвестиции и занапред!", коментира изпълнителният директор кап. Александър Калчев.
Зелени политики
За "Параходство БМФ" е приоритет да е сред най-ефективните по отношение опазването на околната среда. Компанията цели да има флот с най-висок GHG (Greenhouse gas) рейтинг, т.е. отделящ минимални въглеродни, серни и азотни емисии, изпреварващо отговарящ на изискванията на IMO (Междинародната морска организация). Това е важно и за клиентите на дружеството.
Компанията следва тази политика и на брега и въпреки пренебрежимо малките си разходи за енергия, има инсталирани ВЕИ, стимулирайки служителите да преминават към хибридни или изцяло електрически автомобили. Добитата зелена енергия се предоставя безплатно на служителите за зареждане на "зелени" превозни средства.
По този начин се гради култура у хората към осъзнаване необходимостта от опазването на планетата", убеден е кап. Калчев.
Конфликтът в Украйна
"Параходство БМФ" беше една от компаниите, които посрещнаха 24 февруари м.г. (началото на войната) с кораб в Украйна. Корабът "Рожен" бе планиран да завърши обработката си на 22 23 февруари, но бе забавен, а след това и блокиран в пристанище Черноморск близо 6 месеца. Това е довело до големи загуби на фрахт. Отделно, дневните разходи на кораба са били силно завишение заради допълнителната застраховка "Военен риск" на стойност милиони долари. За кап. Калчев обаче най-важното е, че в нито един момент екипажът на борда не е поставен в риск.
Искам да благодаря на президента Румен Радев, който пръв повдигна темата за блокираните кораби в една от срещите си турския си колега тогава. Важна роля изигра и Министерство на външните работи, за да може корабът да излезе пръв по т.нар Grain corridor, който бе отворен през август, за което им благодаря отново", казва директорът.
Като цяло конфликтът в Украйна е тежък удар върху всички в бранша. Черно море стана твърде нежелан регион, което доведе и ще продължи да води до тежки последствия върху икономиките на държавите от Черноморския басейн. Със сигурност обаче ефектът от конфликта е доста по-широк. Наложените санкции на Русия промениха изцяло снабдителните вериги в световен мащаб. Повишението в цените на енергията пряко рефлектираха в цените на стоките и услугите, в т.ч. и на транспорта по море. Страхът от глобална рецесия буквално парализира търговията и през втората половина на 2022 г. фрахтовият пазар се срина.
С подновения си флот обаче "Параходство БМФ" е готов за това предизвикателство.
По-ниската консумация на гориво, в комбинация с отличните товарни характеристика на корабите, поставят компанията в привилегирована позиция на фрахтовия пазар днес.
Предизвикателства
Основното предизвикателство пред компанията е да задържи постигнатото нови кораби, първокласна услуга. Пазарът е много динамичен, което изисква бързи и оптимални решения за клиентите. Те очакват транспортна услуга, която освен всичко, следва да отговаря и на постоянно нарастващите критерии по отношение опазването на околната среда. В тази връзка се изисква перманентен и много строг контрол върху техническото състояние на корабите, контрол на емисиите, които отделя флотът, и предприемане на мерки, в това число чрез инвестиции в модернизация и ново оборудване.
Друго, не по-малко предизвикателство, е именно конфликтът в Украйна, или по-скоро геополитическата ситуация днес, която промени световната търговия. Определени товаропотоци изчезват или са недостъпни, а на тяхно място идват други. Това предполага появата на нови и нови играчи на фрахтовия пазар. "Параходство БМФ" вече почти 15 години предпочита да търгува корабите си самостоятелно на пазара, което изисква много работа по привличането и запазването на клиенти. Необходима е активност, бърза обратна връзка и ангажираност с тях, за да може да се разчита на техните товари в перспектива.
За щастие, "Параходство БМФ" разчита на доказан екип от търговци, който съм сигурен, че ще се справи и с това предизвикателство", уверен е кап. Калчев.
Кадри
Над 1000 души е морският състав в дружеството. И все пак, проблемът с кадрите е сериозен, защото все по-малко младежи избират морето като професия. Тази тенденция се наблюдава в страните от Западна и Централна Европа, а вече и в Полша, Хърватска, Румъния и България. Желаещите да се обучават в морските професии като капитан, механик или електромеханик стават все по-малко. Въпреки това на този етап компанията успява да осигури на корабите си екипажи от способни и мотивирани морски лица. Директорът вярва, че хората са най-важни и на виоките им професионални качества се дължи отличната репутация на компанията сред клиентите.
"Работим тясно с морската ни академия - ВВМУ "Н.Й.Вапцаров", и с ТУ-Варна, като полагаме усилия да осигуряваме стажуването на студентите им, част от които избират именно "Параходство БМФ" като начало на своята кариера. Връзката на бизнеса с образованието е от изключителна важност и мисля, че именно по този начин можем да покажем на младите хора, че тази професия е достойна и благодарна. Морето възпитава характера, дава свобода и увереност, което може да отключи много врати напред в живота им. Естествено, стараем се да сме и сред най-атрактивните компании на пазара на труда, като определено мога да кажа, че условията, които предлагаме, са сред най-добрите", допълва кап. Александър Калчев.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини