Ограничаването на достъпа на Китай до напреднали технологии от страна на САЩ убиват неговата жизнеспособност като производствена база за износ. Това твърди ръководителят на японската Kyocera, който е един от най-големите производители на компоненти за чипове в света. Компанията премества производството си другаде и инвестира сериозно в съоръжения у дома, пише Financial Times.
Хидео Танимото, президент на компания, която е важна част от веригата на доставки на чипове, прави своята категорична оценка, докато ръководи агресивната инвестиционна стратегия на Kyocera. Тя включва изграждането на първата ѝ фабрика в Япония от почти две десетилетия.
Това работи, докато продуктите се произвеждат в Китай и се продават в Китай, но бизнес моделът на производство в Китай и износ в чужбина вече не е жизнеспособен", каза Танимото пред Financial Times. "Не само заплатите се повишиха, но очевидно с всичко, което се случва между САЩ и Китай, е трудно да се изнася от Китай в някои региони."
През октомври САЩ обявиха контрол върху износа, който сериозно ще попречи на усилията на китайските компании да разработят авангардни технологии. Миналия месец Япония и Холандия също се споразумяха със САЩ да ограничат износа на инструменти за производство на чипове в Китай.
Продуктите на Kyocera включват телефони, принтери и слънчеви панели. Компанията държи 70 процента глобален пазарен дял в керамичните компоненти, използвани в производството на чипове. Танимото каза, че американският контрол върху износа е част от причината Kyocera да намали прогнозата си за оперативната печалба за цялата година с 31% този месец.
Ако производителите на оборудване за чипове спрат доставките до Китай, нашите поръчки ще бъдат донякъде засегнати... Сега дори са помолени да не изпращат своите инструменти, които не са авангардни", каза Танимото.
Kyocera все повече се оказва въвлечена в търговския спор между двете най-големи икономики в света.
През 2019 г. тя премести производството на своите копирни машини за американския пазар от Китай във Виетнам, за да избегне митата срещу Пекин, наложени от администрацията на Доналд Тръмп. Също така прехвърли производството на камери за превозни средства за САЩ от Китай в Тайланд.
Танимото каза, че вече би било почти невъзможно да се произвежда хардуер в Китай без достъп до технологията за чиповете, засегната от затегнатите регулации, въпреки че страната все още може да има конкурентно предимство в софтуера и изкуствения интелект.
От десетилетия базираният в Киото производител заема консервативна позиция по отношение на инвестициите, за да се съсредоточи върху генерирането на печалби. Но под управлението на Танимото, който пое поста президент през 2017 г., компанията смени скоростта, за да проучи нови възможности за растеж, като похарчи 62.5 милиарда йени (464 милиона долара) за изграждане на съоръжение за опаковане на полупроводници в завода си в Кагошима в Южна Япония.
През ноември компанията обеща почти да удвои капиталовите разходи през следващите три години до 900 милиарда йени, за да разшири производството на свързани с чипове компоненти и кондензатори, използвани в смартфони и други продукти. Първият му домашен завод, построен от близо 20 години, ще бъде фабрика за електронни компоненти в Нагасаки, е планиран да започне работа през 2026 г.
Инвеститорите приветстваха по-смелите планове за разходи на Kyocera, но също така призоваха компанията да подобри корпоративното си управление и възвръщаемостта на капитала, като продаде 15-процентния си дял в телекомуникационния бизнес KDDI, стартиран от основателя на групата Казуо Инамори. Той почина през август.
Ако го продадете, ще бъдете обложени доста значително, тъй като това е капиталова печалба. Ако заемате пари, като ги използвате като обезпечение, можете да заемате при по-ниска лихва и пак да получавате дивиденти", каза президентът на Kyocera. "Дивидентите са много по-високи от лихвените проценти... Запазването на дела може да ускори растежа на нашата компания."
В отговор на призивите на акционерите да се откаже от слабо представящите се бизнеси на Kyocera, като смартфоните, Танимото каза, че компанията първо ще се съсредоточи върху генерирането на печалби, като премине към продажба на устройствата си на бизнеса, а не на потребителите.
Вярвам, че можем да се върнем към двуцифрени печалби, след като преминем към бизнес употреба", каза Танимото. "Казах на нашия екип да го постигне през следващите три години, за да оцелее нашият комуникационен бизнес."
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини