Често чуваме корпоративният глас на даден бизнес да уверява как нашето бъдеще зависи от отговорното ни отношение към планетата. Малките стъпки, които предприемаме в ежедневието си, за да намалим отпечатъка, който оставяме в природата, са важни, но те далеч не са достатъчни. Вредата, която сме нанесли, изисква спешни мерки, за да бъдат намалени последиците за планетата…
Отговорност на всички, които говорят за осъзнатост и отговорност, е да са поне толкова отговорни в това, което правят, колкото онова, към което приканват другите. Но сами по себе си CSR и ESG са две абревиатури, които нямат магическото свойство да превърнат онези, които ги използват, в истински отговорни за дирята, която оставят. Тогава?
Ще ви срещнем с три представителки на бизнеса, които говорят онова, което мислят, живеят осъзнато и отговорно управляват бизнеса си по начин, който биха желали и другите да възприемат:
Фани Генева:
Истинският лукс е в качествените натурални продукти
На пазара на храни се навлиза много трудно, когато си малък и произвеждаш без консерванти, добавки, оцветители
Фани Генева ръководи консултантски бизнес и след 14 години в сферата на европроектите, преди 2 години, осъзнато започва свой малък бизнес с бранда Soo Raw за гурме крекери без брашно, био барчета, луксозни сурови бонбони и други полезни храни. Голямото ѝ желание е да произвежда и "с ръцете си" да създава висококачествени продукти. Това води до нови осъзнавания. Снимка Личен архив
На пазара на храни се навлиза много трудно, когато си малък и произвеждаш без консерванти, добавки, оцветители, без голяма термична преработка. За мен си струва отговорността да се произвежда по такъв в начин, но ако погледнем бизнес резултатите до момента, може да кажем, че не си струва. Но ние продължаваме да развиваме този бизнес и активно опитваме да пробием навън, тъй като българският пазар на подобен род храни е твърде ограничен. Тези продукти не са по джоба на всеки потребител, те излизат скъпо и на производителя. Така на практика се убедих, че истинският лукс е в качествените натурални продукти. Нашето предприятие не е химическа лаборатория, съвестта не би ми позволила да предлагам подобни изделия и затова вярвам, че има начин отговорността към клиента да спре да се пренебрегва. Нужна е също отговорност към доставчиците на суровини, отговорност да платиш на своя персонал и да им гарантираш пълен размер на осигуровките, с отговорност може да задържиш качествените работници и служители. Мислех, че пътят до пазарите е по-бърз, но осъзнавам, че за всичко трябва време.
Отговорността в бизнеса е отговорност към всички страни в процеса. Държавата и нейната администрация също трябва да имат отговорност към малкия бизнес и да не го карат да се задъхва в изпълнението на административна тежест и отговорности, които са вменени и на големия бизнес с армия от служители. Нужна е осъзнатост на всички нива: да имаме и отговорност да възпитаме децата си да гледат отговорно към своето развитие, към средата, към всичко. Когато ти си отговорен към едно, когато и другите станат по-отговорни към нещо, се получава комулативен ефект, който ще се усети от всички.
Галина Петрова:
С осъзнатост да градим и малък, и голям бизнес
Не оставяйте да ви говорят за единствени начини. Не сте ли любопитни да откриете поне още сто?
Галина Петрова е създател и двигател на занаятчийското прясно изпечено "Ведра кафе". В бизнеса с кафе тя е вече близо 15 години. Да развие собствен бранд я тласва пандемията, когато предишната ѝ дейност с предишната концепция на практика спира със затварянето на заведенията. Галина е визионер с отговорност към всичко, с което се заеме. Кафето е само ключов продукт, към който добавя нови и нови възможности да покаже специалното си отношение към всеки клиент. И да изненада приятно, макар всички, които вече я познават, да са свикнали да е генератор на идеи и събирач на динамични хора с желание за развитие. Снимка Личен архив
Осъзнатият бизнес, осъзнатост… Хора, които никога не са създали бизнес, продават скъпоструващи обучения за ниво, в което нямат опит. Хора, които са популярни, рекламират всичко, за което им платят. Хора, които искат да са харесвани, лесно сменят позицията си в името на повече продажби.
Никога досега не сме се чувствали по-безпомощни, защото не знаем, не можем, нямаме ресурс. Времето на курсовете, коучовете, инфлуенсърите. Където не за всеки проблем има решение, а всяка житейска стъпка се представя за проблем. И разбира се има някой, който да ви каже как да се справите по единствения правилен начин.
Времето на големите илюзии
С цялото ми уважение към малкото неща, които имат стойност, казвам, че животът не е проблем. Пътят не е проблем. А е начин, по който да учим. Преживяването на нещо е начин то да се осъзнае, а чрез повторното му преживяване - да се затвърди. Не се оставяйте някой да ви уверява, че струва скъпо да правиш грешки. Не оставяйте да ви говорят за единствени начини. Не сте ли любопитни да откриете поне още сто? Не е ли в това красотата да пътуваш?
Плащаме си не за носенето на отговорност, а за нейното заличаване, както и за въртенето в кръга на безотговорността.
Да стъпваме смело по своя път, за да има за какво да се усмихваме, какво да помним. Нека с осъзнатост да творим собственият си живот, с отговорност да градим и малък, и много голям бизнес.
Десислава Пантелеева:
Отговорността е отговор на доверие
Нашият личен и професионален пример е единственият начин да влияем, да променяме, да се развиваме
Десислава Пантелеева е PR и предприемач с 25 години опит в корпоративните комуникации и развитието на различни брандове корпоративни, работодателски, потребителски. Създава и в продължение на 16 години управлява собствена PR агенция, която през 2022 г. успешно става част от по-голяма комуникационна група. От 10 години активно работи по изграждането и развитието на детски учебен и арт център OreHHerO, който за нея е кауза за промяната на образователната система. От тази година започва нов проект място за събития с мисъл и отношение към децата, който ще отвори врати през пролетта на ул. "Оборище" 22А в столицата. Снимка Личен архив
Отговорното правене на бизнес е пример пример, който следваш, и пример, който даваш. През последните две десетилетия работа на полето на корпоративните комуникации съм имала възможност да взимам пример от компании, организации и професионалисти, които са задавали посоката и са били движеща сила на процесите, които са оформяли корпоративната отговорност във всички нейни измерения като отговорност към природата, към обществото, към бизнес средата и икономиката, към хората вътре в организацията, към партньорите и всички заинтересовани страни. Била съм и продължавам да бъда част не само от създаването на работещи CSR стратегии и политики на международни и български компании, но и от тяхното изпълнение, от превръщането им в част от философията и причината за съществуването на бизнеса. И успехът на тези политики и превръщането им в добри практики винаги е резултат от ангажираността на мениджмънта и екипа, от личното разбиране за отговорност.
По отношение на отговорността личното и професионалното разбиране не може да се отделят. Както не можем да отделим отговорното правене на бизнес от отговорното правене на всичко останало. За мен отговорността е отговор на доверие, което ни е гласувано. А начинът, по който "отговаряме", когато получаваме доверие, е нашият личен и професионален пример и всъщност е единственият начин да влияем, да променяме, да се развиваме.
Текстът е част от бр. 119 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини