Новини:
Sony представи флагмана си при безогледалните камери ... | ВЕИ “сушата” и изграждането на нови енергийни мощности... | Ето кои са ключовите фактори за растежа на основните цифрови активи, с... | Сделки за 39 млрд. USD сключиха на най-голямото авиационно изложение... | Intel отложи анонса на графичния процесор Arc Battlemage до декември, ... | Древните гени оживяват: учени създадоха нови мишки с помощта на ДНК от... | Боровец пуска кабинковия лифт за студентския празник... | Повреди в подводни кабели нарушиха връзките в Европа... | Защо изкуственият интелект все още не е готов да направи големи открит... | „Не за настолните компютри“: Intel не планира 3D V-Cache в процесорите... | Летящите автомобили GAC: кога ще ги видим във въздуха... | Математиката на светлината: физиците направиха подробен портрет на неу... | ЕС разследва картел в центровете за данни... | Чипът WSE-3 на Cerebras с размерите на iPad е по-бърз от втория най-мо... | София е в ТОП 3 на най-евтините жилищни пазари... | Експерти прогнозират рязко нарастване на популярността на електромобил... | Китай стартира втората по големина слънчева електроцентрала в света... | Microsoft Teams ще може да превежда и дублира речта на събеседниците в... | Corsair представи геймърска клавиатура и мишка за Apple Mac... | 100 километра вени и 100 милиона клетки: проектът Human Cell Atlas със... | Вдъхновен от България Hyatt планира мащабна експанзия на Балканите... | Чистачката за мотоциклетна каска | Стартъпът xAI на Илън Мъск получи 5 млрд. долара финансиране, за да ку... | Първият по рода си кехлибар от Антарктида разкрива неочаквани тайни за... | Прототипи разкриха дизайна на Galaxy S25 Ultra... | Китайските технологични гиганти са намерили нов начин да заобиколят за... | Гигантът в дигитални услуги за хотели Quicktext стъпи на българския па... | Илън Мъск търси революционери в DOGE със свръхвисок коефициент на инте... | В мрежата изтекоха характеристиките на процесорите Intel Core Ultra 20... | Вторият по големина производител на графични карти в света бяга от Кит... | Българските потребители на Revolut гонят 1 милион... | Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... | Над 30 е броят на къщите в София на цени над 3 млн. EUR... | Windows 11 изненадващо започна да предупреждава потребителите за края ... | Лукашенко призова беларусите да "не робуват" на Gucci и Versace... | SK hynix стартира масовото производство на първата в света 321-слойна ... | Паркингите във Франция задължително със соларни или зелени навеси... | Ford отрече слуховете, че хакери са откраднали лични данни на клиенти... | Учени предупредиха човечеството за опасен астероид, който приближава З... | Филмите станаха реалност: Робот от Шанхай убеди 12 други робота да спр... | ПП-ДБ ще подкрепи Силви Кирилов от ИТН за председател на парламента... | Nasdaq пуска търговия с опции за биткойн | Стартъп разработва за ВВС на САЩ товарен дрон с обсег от 370 км... | Исторически пробив: По време на шестия си полет Starship за първи път ... | Все по-близо до $100 хил: каква бариера премина биткойнът?... | Учен твърди, че НАСА по невнимание може да е унищожила живота на Марс... | Boeing ще уволни 2200 служители заради лошото качество на самолетите... | tbi bank отчете рекордна печалба от 38 млн. евро за деветмесечието на ... | Мислещият AI модел OpenAI o1 получи 83 точки на олимпиада по математик... | Кодът срещу интуицията: защо компютрите никога няма да станат гении на... |
ПРЕДЛАГА | СДЕЛКИ | ТЪРСИ | КЛИЕНТИ
  Склад 190м2 под наем 845 EUR   |   Магазин 160м2 под наем 1025 EUR   |   Склад 1470м2 под наем 4800 EUR   |   Склад 680м2 под наем 1740 EUR   |   Склад 400м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 1440м2 под наем 5760 EUR   |   Парцел 5002м2 за продажба 350000 EUR   |   Склад 576м2 под наем 2356 EUR   |   Склад 290м2 под наем 2045 EUR   |   Офис 360м2 за продажба 720000 EUR   |   Парцел 729м2 за продажба 145800 EUR   |   Склад 350м2 за продажба 650000 EUR   |   Склад 222м2 под наем 1124 EUR   |   Склад 675м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 864м2 под наем2650 EUR/м2   |   Магазин 3724м2 за продажба 232000 EUR   |   Склад 270м2 под наем 800 EUR   |   Склад 960м2 под наем 3580 EUR   |   Склад 640м2 под наем 2240 EUR   |   Парцел 3467м2 за продажба 430000 EUR   |   Магазин 56м2 под наем 435 EUR   |   Магазин 55м2 под наем 1600 EUR   |   Магазин 153м2 за продажба 210000 EUR   |   Парцел 2846м2 за продажба 284600 EUR   |   Склад 500м2 под наем 1750 EUR   |   Магазин 185м2 за продажба 390000 EUR   |   Склад 240м2 под наем 639 EUR   |   Магазин 650м2 под наем 5200 EUR   |   Склад 288м2 под наем 1325 EUR   |   Склад 300м2 под наем 1790 EUR   |   Склад 200м2 под наем 1022 EUR   |   Склад 900м2 под наем 2300 EUR   |   Склад 426м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 473м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 380м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 740м2 под наем 3405 EUR   |   Склад 756м2 под наем 3092 EUR   |   Склад 450м2 под наем6 EUR/м2   |   Магазин 1260м2 под наем5 EUR/м2   |   Магазин 57м2 за продажба 235000 EUR   |   Магазин 163м2 под наем 3000 EUR   |   Търговски комплекс 420м2 под наем 2310 EUR   |   Склад 559м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 362м2 под наем 1110 EUR   |   Магазин 83м2 за продажба 320000 EUR   |   Офис 57м2 под наем 511 EUR   |   Склад 972м2 под наем 2982 EUR   |   Склад 720м2 под наем5 EUR/м2   |   Склад 260м2 под наем 1125 EUR   |   Магазин 144м2 за продажба 360000 EUR   |
  Купува склад 450 - 800м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува работен цех 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 180 - 350м2 Наем 3 - 5 EUR/м2   |   Купува склад 500 - 2000м2 Цена при запитване   |   Купува парцел 2000 - 6000м2 Цена при запитване   |   Купува парцел 1500 - 5000м2 Цена 70 - 150 EUR   |   Купува склад 400 - 600м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 80 - 150м2 Наем при запитване   |   Купува склад 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 200 - 300м2 Цена при запитване   |   Купува склад 500 - 1000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 800 - 1500м2 Цена при запитване   |   Купува склад 200 - 600м2 Цена 250000 EUR   |   Купува магазин 20 - 300м2 Цена 500000 EUR   |   Купува работен цех 1000 м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува склад 800 - 1500м2 Наем при запитване   |   Купува бизнес площ 50 - 70м2 Цена при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува парцел 10000 м2 Цена 60 - 150 EUR/м2   |   Купува склад 1300 - 2000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 350 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува склад 2000 - 3000м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 60 - 120м2 Цена 350000 EUR   |   Купува магазин 80 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 200 - 500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |

Бъдещето на европейския Детройт е под заплаха

Дата: 08.01.2024
Със своята архитектура от XIX век и бетонни сгради от комунистическата епоха Долни Кубин олицетворява представата за Централна Европа и нейното минало. Но градът в Северна Словакия е символ и на предстоящото бъдеще, пише Bloomberg в свой материал. През последните три десетилетия страната, част от бивша Чехословакия, се превърна от реликва на стария Източен блок в един от най-големите производители на автомобили в света. И си спечели прозвището "европейския Детройт". Но сега, в началото на 2024 г., регионът навлиза в друг преход на фона на ускоряващото се преминаване към електрически превозни средства. Разликата този път е, че вместо да се наваксва, предизвикателството е да се избегне изоставане от динамиката на икономиката. Производителите на автомобили инвестират значителни средства в преминаването към електромобили. Volkswagen AG ще започне да произвежда изцяло електрически SUV модели след 2025 г. в Словакия, а Volvo строи нов завод близо до град Кошице, който ще произвежда електромобили от 2026 г. Проблемът е какво ще се случи с огромната мрежа от доставчици, които съставляват гръбнака на индустрията и поддържат икономиката. Според проучване на GLOBSEC, мозъчен тръст със седалище в словашката столица Братислава, в най-лошия случай до 85 000 работни места в Словакия, или 4.5% от работната сила, могат да бъдат премахнати при преминаването към електромобилност. В Чешката република, където се произвежда марката Skoda на Volkswagen, министър-председателят определи като стратегически приоритет подпомагането на местната автомобилна индустрия в прехода. Подобно на Словакия, страната е в различни етапи на разговори с потенциални инвеститори за изграждане на заводи за производство на акумулатори. Ако не успеем да се справим с тази трансформация, ще имаме проблем със заетостта", каза Александър Матушек, председател на лобистката група на автомобилната индустрия в Словакия. Трудно е да се преувеличи значението на автомобилната индустрия за Словакия и Чешката република, които се отделиха мирно една от друга през 1993 г. Двете страни произвеждат повече автомобили на човек, отколкото където и да било другаде по света. Те зависят от автомобилните заводи за поне една четвърт от износа си, който през последните две десетилетия е довел до среден икономически растеж от 3.5 % в Словакия и 2.4 % в Чехия, което е повече от средното за ЕС. Половината от индустриалното производство на Словакия идва от производителите на автомобили и техните доставчици. Общо 260 000 души са заети в четири автомобилни производителя и 350 автомобилни доставчици, разположени в цяла Словакия. В Чешката република броят на заетите в сектора е почти двойно по-голям. Долни Кубин, град с население около 18 000 души, се намира в региона Жилина в Словакия, където се намира и големият завод на корейския автомобилен производител Kia. Две десетилетия бяха нужни, за да се понижи процентът на безработица от 20 до 4%. Принос за това има и местното дружество на австрийската Miba, която произвежда компоненти за двигатели с вътрешно горене и трансмисии за клиенти, сред които Volkswagen и Stellantis, чиито марки включват Fiat и Citroen. Кметът Ян Прилепок се опасява, че преминаването към електрически автомобили ще доведе до обратното развитие на града му. "От разговорите с доставчиците знам, че те са готови да се адаптират, но зависят от клиентите си, за да се справят с трансформацията", каза той. Ние виждаме в това сериозна заплаха. На ум ми идват паралелите с Nokia и нейните мобилни телефони в миналото." Стотици компании, които подпомагат производителите на автомобили, са разпръснати из Чешката република и Словакия. Сега те се опитват да запазят поръчките и работните места в индустрията, която преживява най-големите сътресения, откакто през 90-те години на миналия век държавните автомобилни производители бяха приватизирани и бяха създадени нови. Натискът идва от факта, че задвижването на конвенционалния автомобил разчита на около 200 движещи се части, докато електрическото задвижване има около една десета от тях. Освен това няма нужда от такива неща като горивни инжектори и изпускателни системи.<br />В края на миналата година Volkswagen започна производството на последните версии на флагманските модели VW Passat и Skoda Superb в завода си в Братислава, но те може би са сред последните автомобили с двигател с вътрешно горене, които ще бъдат произведени там. 128-годишната Skoda планира да инвестира 5.6 млрд. евро (6,1 млрд. долара) до 2027 г. в преминаването към електромобили преди забраната на ЕС за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 г., заяви главният изпълнителен директор Клаус Зелмер в интервю в Прага миналата година. Критиците обаче обвиняват ЕС, че подкопава индустрията. Според Зденек Зайчек, ръководител на чешката индустриална асоциация, преходът е твърде бърз и компаниите ще се борят още повече да се конкурират с Китай. Европа е поела с голямо темпо и е поела в посока, която в известен смисъл ни поставя в неизгодна позиция в сравнение с други континенти", каза той в интервю, публикувано онлайн през ноември. Някои компании вече започват да усещат това. Конгсберг Аутомотив, производител на скоростни кутии във Врабел, Централна Словакия, съкрати 192 служители през октомври поради нарастващите разходи. Друг доставчик, Svec Group, заяви, че трябва да отговаря на екологичните критерии на ЕС, които китайските му конкуренти не изпълняват. "Ние дори не купуваме материалите на цената, на която те продават крайните си продукти", казва Любомир Швец, чиято компания произвежда пресови инструменти за производство на компоненти за каросерии във Връбница. Днес питаме нашите клиенти какво ще направят, за да посрещнат тази трансформация, и дори те още не знаят." Още повече въпроси за бъдещето им поражда фактът, че Чехия и Словакия рискуват да изостанат в привличането на инвеститори за изграждане на заводи за електрически батерии. Унгария и Полша имат почти дузина фабрики, които вече произвеждат или са в процес на изграждане. Според Вазил Худак, бивш министър на икономиката на Словакия и заместник-председател на мозъчния тръст GLOBSEC, проблемът е, че когато производителите на автомобили решат да разширят дейността си, те могат да насочат новото производство там, където имат близки доставчици на батерии. През ноември Volkswagen заяви, че в момента няма "бизнес обосновка" за още един завод за батерии, след като е избрал други обекти в Европа и Канада. Междувременно Miba, която има 750 служители в Долни Кубин, осъзнава трудните предизвикателства пред себе си. Дори ако инженерите й намерят нови възможности, няма гаранция, че компанията ще успее да задържи всичките си служители, казва Владимир Томан, управляващ директор на завода от 1994 г. насам. Ситуацията на пазара се променя драстично", казва той. прочети още

Източник: economic.bg

назад към списъка с новини

Top