Новини:
Земята в далечното минало е била подобна на Сатурн: това обяснява стра... | Китай стартира втората по големина слънчева електроцентрала в света... | Илон Мъск тайно е променил алгоритмите на X, за да даде приоритет на с... | Министерството на правосъдието на САЩ настоява Google да продаде брауз... | Sony представя Alpha 1 II – флагмански фотоапарат с висока резолюция, ... | За Windows 11 24H2 излезе първата в историята hotpatch актуализация: н... | Пробите от обратната страна на Луната донесоха още една изненада – сле... | Ядрените бази като на екрана на радар: Big Data застрашава военната си... | Разработен е невроинтерфейс за едновременен достъп до главния и гръбна... | Румъния изгражда два блока на АЕЦ | Apple с атрактивно предложение към Индонезия, за да пусне в продажба i... | "Да, България" внесе сигнал в ДАНС за незаконното консулство на Русия ... | В мрежата изтекоха характеристиките на процесорите Intel Core Ultra 20... | Саботаж в Балтийско море: Скъсани кабели и нарастващо напрежение в Евр... | Швейцарска църква създаде ИИ версия на Исус, пред която вярващите мога... | Втори опит. Радев пак иска Конституционният съд да му върне правото да... | Свободен софтуер оценява добива на енергия от фотоволтаиците... | Бъдещето на концесиите на морските ни плажове... | Адвокат твърди, че „криптокралицата“ Ружа Игнатова е жива – тя е получ... | ИПИ: Българската индустрия започва да се трансформира към производства... | Vivacom подарява максимални скорости във всички Unlimited планове... | Нова ядрена доктрина. Путин разшири правилата за използване на ядрени ... | Nike пусна маратонки, почти изцяло отпечатани на 3D принтер... | България и Румъния ще влязат изцяло в Шенген през януари, каза румънс... | Sony купува създателя на хитовата игра Elden Ring... | Vivacom пуска EON телевизия и интернет с 50% отстъпка... | Основните партньори на Nvidia отричат да има ​​проблеми с прегряване н... | Xiaomi надхвърли прогнозите за третото тримесечие... | Кои са най-продаваните смартфони в света... | Постигнато е съгласие за състава на Европейската комисия. Мандатът ѝ щ... | Технологични CEO-та: „Европа на първо място” срещу Тръмп... | ДПС-Доган ще оспори решението на служебния кабинет да даде нова сграда... | Умира ли пазарът на сгъваеми смартфони... | Мислещият AI модел OpenAI o1 получи 83 точки на олимпиада по математик... | LG представи 480Hz OLED монитор | ИИ ловец на дронове: електронният снайперист Bullfrog патрулира в небе... | С интериор като на Cadillac – новата Lada е-Aura... | По-бърз 5.5G интернет си пробива път в Китай... | За Huawei санкциите нямат значение: доставките на най-новите AI-ускори... | Nvidia ще помогне на Google да разработи ефективни квантови процесори... | Internet Download Accelerator 7.1.3.0 | Светът прескочи „летвата“ от 2 TW фотоволтаици... | Криптопазарът наближава фазата на „еуфория“: какво да очакваме?... | Хакери използват Microsoft 365 за изпращане на имейли за изнудване... | НАСА и Роскосмос така и не постигнаха единодушие относно причината за ... | Samsung пуска новата си ОС и за по-стари смарт часовници... | Huawei показа част от новия си флагман | Закуска в Лондон, обяд в Сидни: SpaceX съживява мечтата за свръхбързи ... | Без онлайн кадастрални услуги от 11 до 15 декември... | Биткойн наближава $100 000 – курсът на първата криптовалута постави но... |
ПРЕДЛАГА | СДЕЛКИ | ТЪРСИ | КЛИЕНТИ
  Склад 190м2 под наем 845 EUR   |   Магазин 126м2 за продажба 330000 EUR   |   Склад 576м2 под наем 2356 EUR   |   Склад 800м2 под наем 4400 EUR   |   Склад 200м2 под наем 1022 EUR   |   Склад 390м2 под наем 1595 EUR   |   Склад 1300м2 за продажба 550000 EUR   |   Склад 270м2 под наем 800 EUR   |   Магазин 55м2 под наем 1600 EUR   |   Парцел 4000м2 за продажба при запитване   |   Склад 205м2 под наем 1258 EUR   |   Склад 640м2 под наем 2240 EUR   |   Склад 756м2 под наем 3092 EUR   |   Магазин 163м2 под наем 3000 EUR   |   Склад 800м2 под наем 1790 EUR   |   Магазин 56м2 под наем 435 EUR   |   Склад 3141м2 под наем 12783 EUR   |   Магазин 1260м2 под наем5 EUR/м2   |   Магазин 83м2 за продажба 320000 EUR   |   Склад 864м2 под наем2650 EUR/м2   |   Склад 426м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 660м2 под наем 3700 EUR   |   Магазин 495м2 под наем 5000 EUR   |   Склад 500м2 под наем 1750 EUR   |   Склад 64м2 под наем 741 EUR   |   Склад 600м2 под наем 2454 EUR   |   Склад 260м2 под наем 1125 EUR   |   Склад 473м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 972м2 под наем 2982 EUR   |   Офис 360м2 за продажба 720000 EUR   |   Склад 380м2 под наем 2045 EUR   |   Парцел 5002м2 за продажба 350000 EUR   |   Търговски комплекс 420м2 под наем 2310 EUR   |   Склад 222м2 под наем 1124 EUR   |   Склад 559м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 675м2 под наем6 EUR/м2   |   Магазин 57м2 за продажба 235000 EUR   |   Магазин 190м2 под наем 950 EUR   |   Промишлена база 2320м2 за продажба 2750000 EUR   |   Склад 290м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 1180м2 под наем 4090 EUR   |   Склад 720м2 под наем5 EUR/м2   |   Склад 1707м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 1152м2 под наем 3535 EUR   |   Склад 740м2 под наем 3405 EUR   |   Склад 450м2 под наем6 EUR/м2   |   Парцел 729м2 за продажба 145800 EUR   |   Склад 1470м2 под наем 4800 EUR   |   Магазин 120м2 под наем 895 EUR   |   Склад 1058м2 под наем 3174 EUR   |
  Купува бизнес площ 50 - 70м2 Цена при запитване   |   Купува работен цех 1000 м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува парцел 10000 м2 Цена 60 - 150 EUR/м2   |   Купува парцел 1500 - 5000м2 Цена 70 - 150 EUR   |   Купува парцел 2000 - 6000м2 Цена при запитване   |   Купува склад 500 - 2000м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 80 - 150м2 Наем при запитване   |   Купува склад 200 - 600м2 Цена 250000 EUR   |   Купува склад 800 - 1500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 350 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува магазин 60 - 120м2 Цена 350000 EUR   |   Купува склад 450 - 800м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 500 - 1000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 180 - 350м2 Наем 3 - 5 EUR/м2   |   Купува работен цех 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 200 - 500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 2000 - 3000м2 Наем при запитване   |   Купува склад 1300 - 2000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува магазин 80 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 200 - 300м2 Цена при запитване   |   Купува склад 400 - 600м2 Наем при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Цена при запитване   |   Купува магазин 20 - 300м2 Цена 500000 EUR   |

Ниският полет на авиационната индустрия

Дата: 22.12.2023
Самолетите да летят, да има повече директни полети, ако се налага престой, да е малък, полетите да са надеждни и да достигат до възможно най-много точки по света, багажът да не се губи, летищата да предлагат повече удобства - в общи линии до това се свежда обичайната представа за авиационната индустрия. Но този сектор далеч не е само това. Летателните средства трябва да са отлично поддържани, летищата да са добре оборудвани, да има наличен и обучен състав от специалисти. В тази сфера на дейност дигитализацията и автоматизацията също навлизат с бързи темпове и са нужни много големи инвестиции. Но всичко трябва да се организира по начин, който да гарантира скорошната възвръщаемост на тези средства. Това изисква добра комуникация с държавната администрация, която да е готова да подпомага този процес на обновяване на летищата. Със състоянието и перспективите пред този важен за обществото и икономиката сегмент ни запознава Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). Без цел и посока Авиационната индустрия в България е далеч под своя потенциал. Липсва стратегия за нейното развитие, няма го и мощният двигател, за да видим тази индустрия в полет. Положението към днешна дата Тодор Иванджиков описва така: Инвестициите зависят от по-високия пътнически трафик. Засилването на авиационната индустрия върви ръка за ръка с привлекателни за туристите възможности. Налице са ремонтни база, които работят на максимум. Поддръжката на самолети, извършвана в България, се е доказала пред света, тъй като тук са едни от най-добрите авиоинженери. "Луфтханза техник" намери добри условия у нас и навлезе първо с две линии, сега има девет. Твърди се, че тук са създали своята най-добра база като качество, но и като икономически ефект. Около Пловдив има заводи, свързани с авиационната индустрия. Там, например, се произвеждат врати за самолети Airbus, кабелни снопове и уплътнения. В България има наличен инженерен потенциал и ако се привлекат правилните фирми, които да инвестират, индустрията ще е далеч по-голяма. Но това не може да е въпрос само на частна инициатива. Тодор Иванджиков - Снимка Личен архив Спирачка Държавата няма визия за развитието на този сектор и стои някак безучастна. Каквито и планове досега да са чертани с отделни министри и министерства, нещата рядко се привеждат в действие. Сингапур е добър пример как за кратко време може да се изгради център за бизнес, като се направи стратегия, която неотклонно да се следва, а ако е възможно ускорение и подобрение на плановете, това да не се пропуска. А нашата страна и нейните политици подминават много шансове, големите инвеститори се плашат от държави с ненадеждна правосъдна система и нестабилност в управлението. Милиардни инвестиции са ни заобикаляли, след като рискът е оценен високо. Върху българската авиационна индустрия държавата се фокусира по-малко, повече внимание се обръща на железниците и на други представители на транспорта и логистиката. Оживление За да се изстреля в нова орбита, авиационната ни индустрия има нужда от сериозна промяна, която би могла да се осъществи само при категоричен ангажимент от страна на държавата. Тогава може да огледаме своите конкурентни предимства и щом сме доказано добри в ремонтните бази, да обучим кадри и да отворим нови ремонтни бази, предлага Тодор Иванджиков. Възможности има много, но трябва секторът да се обедини и това ще даде мощен тласък на редица инициативи. Летището в Пловдив е замряло, време е да му се вдъхне нов живот. Летище Русе отвори пак в края на септември и възстановителният му процес ще продължава. Може да се пуснат вътрешни полети след годините не прекъсване, ремонтни бази около него също може да се направят. Това летище има потенциал да стане база и за частни самолети. Летището в Горна Оряховица също може да се развие. Има инвестиционен интерес Доброславци да стане средище за бизнес авиация, в противовес на идеята на държавата на това място да се изгради индустриална зона. Авиационната индустрия вижда потенциал в занемарени активи, а държавата крои за тях съвсем други планове. Щом има инвеститор, който иска да съхрани и развие съществуващо летище, то нека да му позволим, настояват от АБАИ. Цел на асоциацията е заедно с представители на държавата да държат "вратата на възможностите" отворена за инвестиции и да работят в синхрон с министерствата на финансите, на икономиката и на транспорта. Ирландия и Малта са позитивен пример в това отношение как малки страни развиха авиационната си индустрия и привлякоха огромни инвестиции и съответно много приходи от данъци за държавите. Обучени хора За да може тази индустрия да расте, трябва да се изграждат кадри. Добра възможност е Висшетовоенновъздушноучилище"Георги Бенковски", което има своите традиции, макар да се мина през колапс и свиване на дейността. Създадени са и по-малки учебни центрове, които също са необходими за развитието на целия сектор. Обученията и самата база са важно условие за възход на индустрията. За да са конкурентни спрямо съседните държави обаче, трябва да се премахне ДДС върху тези обучения, както и акцизът върху горивото за учебни цели. Високите такси са причина за отлив от България на студенти и други заинтересовани, които искат да се квалифицират като пилоти и авиационни кадри, смятат от ръководството на АБАИ. Развитието на авиационната индустрия не е нито гладко бягане, нито пък е спринт. Всичко върви със своя скорост под напора на събития или на частна инициатива. Асоциацията има амбиции да се привличат инвестиции и ноу-хау, но държавата засега не иска да натисне газта и да ускори процеса. Летящите коли не са фантастика Дроновете са в настъпление, летящите коли също ще станат факт до 3-4 години. Производството им е ниша, в която компании с подобен фокус може да намерят перспектива в България. Дроновете навлизат в селското стопанство, медицината, туризма и сферата на използването им се разширява. Има тенденция голяма част от логистичната дейност да се преориентира към дронове, вместо превозът на товари да става с автомобили и камиони. Но е факт, че тези летателни средства са с възможна двойна употреба, и това в известна степен охлажда ентусиазма на някои предприемачи. С появата на дроновете започват и регулациите. Правилата се създават сега, сформирана е работна група в Министерството на транспорта. Дроновете няма да може свободно и безконтролно да летят, ще има и забранените зони за прелитане. Ще се дават разрешения, след като се заяви маршрут. Ще има оператори по подобие на мобилните, които ще упражняват това управление и контрол. Притежателите на дронове ще може през софтуерно приложение да пускат и да следят движението на летателните средства. Първоначалните планове са дроновете да летят над магистрали и други пътни артерии. В района на община Раковски се тества управлението на дронове и прехвърлянето от един към друг оператор. В България се работи за производството на каргодронове и на дронове за редица други цели, но за дронове тип кола, които ще се ползват като таксита, все още няма разработки. Време е да се създаде такова производство или да се привлече съответен инвеститор. Антидрон системите и киберсигурността стават от особена важност и в тях ще се фокусират много усилия. Те са задължителни за летищата и за другите обекти от национално значение. Целта на антидрон системите е да се грижат за безопасността, те или блокират дрона, или го прихващат и го откарват на друго място. В АБАИ смятат за належащо отделянето на администрацията на авиацията като самостоятелна агенция. И вярват, че тя може да е мобилна и гъвкава, ако кадрите в новата институция са с добро заплащане, те ще са по-мотивирани секторът да се развива интензивно. Трябва спешна законодателна промяна, която да обхваща и Закона за гражданското въздухоплаване, който е "кърпен" години наред. "Дронамикс" е добрият пример за безпилотни самолети, които летят на 2500 км разстояние с до 350 кг товар. Компанията е основана от българи, но те са я регистрирали като оператор в Малта, а не в България. Защо? Производството им е базирано в Австралия и в Германия и отново въпросът е защо? Явно държавата не им оказва подкрепа и не предлага никакви облекчения за такива стартъпи. Бяхме водеща сила в авиацията, но защо и днес не сме, пита Тодор Иванджиков и не спира дотук: Въпросът е как да повлияем позитивно на бъдещото развитие, иначе след време отново ще се питаме защо авиационната ни индустрия не лети високо. Акценти Ще расте броят на безпилотните карго самолети. Гражданската авиация най-вероятно до 10 г. ще се управлява само от един пилот в кабината, докато се пристъпи към изцяло безпилотни самолети. Засега модерните нови самолети могат излитат и кацат на автопилот, ако и летищата са оборудвани със съответната техника, но все още хората не са готови напълно да се доверят полетът да се осъществява напълно без пилот. Смятат, че човек би реагирал по-правилно, ако възникне критична или аварийна ситуация. България имаше идеи да се превърне в авиационен и летищен хъб за Балканите, но в последните 20 г. тази идея така и не влезе в дневния ред на политиците и никой представител на държавата не се зае с осъществяването на подобна възможност. Това даде преднина на Турция и тя не просто разви стратегия за авиационната си индустрия, но я следва, като не пропуска възможности и за по-агресивно навлизане на пазара. Мястото на Летище София не е най-подходящото. В много страни жп гарата, метрото, летището са свързани и позволяват бързи връзки със столицата или с другите населени места в страната. В зелената концепция на много от държавите влаковете се вписват успешно. Летище София можеше да е с нова локация - например Доброславци. Но не се направиха навременни стъпки в тази посока. И с всяка осъществена инвестиция идеята за преместване на летището се отдалечава и става все по-невъзможна за реализация. Текстът е част от бр. 117 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg. прочети още

Източник: economic.bg

назад към списъка с новини

Top