Airbus води преговори с изпадналата в затруднения технологична компания Atos за закупуване на подразделението ѝ за киберсигурност BDS, съобщи запознат с въпроса. Информацията е знак за събуждане на интереса към един от най-ценните активи в областта на сигурността на Франция, след като по-рано тази година инвеститорите на авиокосмическата група се противопоставиха на идеята за покупката му.
Акциите на Atos поскъпнаха с 21%, след като Le Figaro съобщи, че Airbus е в "напреднали преговори" с нея за BDS. Звеното за киберсигурност е сред активите на компанията, които френската държава откроява като стратегически то осигурява комуникациите на френските военни и шпионски агенции и изгражда сървъри за суперкомпютри.
Дейността в сферата на киберсигурността се извършват и българския офис на френската компания. За нея в София работят над 1000 души. Припомняме, че Atos изгради и суперкомпютъра Discoverer, разположен в Sofia Tech Park.
През последните години компанията изпадна в затруднения. В началото на 2023 г. стана ясно, че чешкият милиардер Даниел Кретински води ексклузивни преговори за закупуването наследената дейност аутсорсинг звеното Tech Foundations в сделка на стойност 2 млрд. евро. Почти цялата сума от нея 1.9 млрд. евро по план трябва да отидат за погасяване на задължения.
В края на ноември излезе информация, че Atos опитва да предоговори сделката с Кретински, както и че обмисля продажбата на още активи.
Буреносни облаци над Atos, за която в България работят над 1500 души
Интересът на Airbus
Запознат с въпроса потвърди, че се водят преговори за закупуване на BDS, част от Atos. Airbus веднъж вече се опита да закупи миноритарен дял в компанията, но инвеститорите ѝ не одобриха този ход. Комуникацията по въпроса обаче, изглежда, не е била прекъсвана.
Atos и Airbus отказаха да коментират "пазарните слухове".
През март Airbus заяви, че е решил да не отправя оферта за 29.9% дял в подразделението на Atos Evidian, по-късно преименувано на Eviden, което доведе до спад на акциите на Atos.
Главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори заяви тогава, че компанията все още е отворена за стратегическо партньорство, като преди това отбеляза, че авиацията и космонавтиката все повече се движат от големите данни, свързаността и мощните компютри.
Airbus се отказа от идеята, след като мениджърът на хедж фонд Кристофър Хон и някои други инвеститори се противопоставиха на нея с мотива, че Evidian е "компания със силен ливъридж", която ще разводни качеството на бизнеса на Airbus.
Le Figaro заяви, че сега Airbus води директни разговори с борда на Atos за закупуване на бизнеса с BDS.
За Atos подобна продажба би означавала още един обрат в продължилата повече от година сага, белязана от нестабилност в управлението и поредица от неуспехи, които сринаха акциите на компанията.
Подновяването на преговорите стана факт два месеца след като банкерът Жан-Пиер Мустие пое ръководството на борда на директорите на Atos след бурния мандат на предшественика му Бертран Мьоние.
Мустие, бивш главен изпълнителен директор на италианската банка UniCredit, бе натоварен със задачата да осигури оспорвана сделка с Даниел Кретински, според която чешкият милиардер щеше да поеме губещите наследени операции на Atos.
Планът включва увеличение на капитала на Eviden, в който влиза и BDS.
Анализаторите на Jefferies заявиха, че сделката за BDS би била на стойност около 1.5-2.5 млрд. евро, но все още може да срещне пречки.
"Считаме, че обосновката на сделката е много по-стабилна от придобиването на миноритарен дял, като се има предвид контролът върху активите, представляващи интерес за Airbus", се казва в бележка на Jefferies.
Въпреки това смятаме, че групата все още ще трябва да защитава тезата, че това не е политически мотивирана сделка, целяща да финансира плана за трансформация на Atos."
Бъдещето на Atos е под строгия контрол на френското правителство, откакто акциите му се сринаха миналата година.
Самият Airbus е в процес на реорганизация, за да даде на Фори повече време да се съсредоточи върху затрупаните с проблеми дейности в областта на отбраната и космическите изследвания, а по-жизнеспособното търговско звено за производство на самолети ще бъде подчинено на собствения си главен изпълнителен директор Кристиан Шерер.
Досега Фории изпълняваше два пъти функциите на ръководител на най-голямата европейска авиокосмическа компания и на нейната основна гражданска дейност.
По-ранната спънка на Atos ускори натиска върху Фори от страна на борда на директорите на Airbus да засили фокуса върху стратегията си извън самолетостроителната дейност и ускори вътрешната реорганизация, твърдят запознати.
Airbus се опасява, че позициите му в отбранителната индустрия, която все повече се фокусира върху софтуера, ще бъдат изложени на риск, ако дейностите на Atos бъдат поети от конкурент като френския производител на отбранителна електроника Thales, каза един от хората.
Тази година Thales се занимава с придобиване на активи, но отрича да се интересува от закупуване на дял в Eviden.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини