През декември миналата година сп. "Икономика" публикува интервю с Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика" в Yettel, няколко месеца след анонсирането на Стратегията за устойчиво развитие на телекома. Почти година по-късно и дни след публикуването на Доклада за устойчиво развитие за 2022 година на компанията отново разговаряме с г-жа Калайджиева, за да разберем какъв е напредъкът на Yettel в тази посока.
Г-жо Калайджиева, преди година обявихте плановете и целите на Yettel за следващите години по отношение на устойчивото развитие. От позицията на днешния ден смятате ли, че сте постигнали някои от тях?
Радвам се, че вече можем да говорим за това какво сме постигнали. Поставихме си амбициозни цели в четири ключови за нас сфери, в които смятаме, че можем да имаме реален принос. Това са: хора, околна среда, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. Поехме ангажимент не само да работим за изпълнението на целите в тези сфери, но и да отчитаме постигнатите резултати, следвайки световно признати стандарти.
За нас е изключително важно да следваме няколко основни правила да имаме измерими цели и да говорим ясно, конкретно и подкрепено с доказателства. Казвам това, защото устойчивото развитие и грижата за бъдещето ни е въпрос на реални действия тук и сега. То е част от ДНК-то на бранда Yettel.
Стратегията ни, която обявихме миналата година е до 2028 г. Няма как да кажем, че след първата година сме постигнали целите си, но определено отчитаме значителен напредък. Това, с което започнахме, бяха най-спешните, но и най-близките до нас теми като околна среда, повишаване на осведомеността на обществото по темата за рециклирането на стари устройства, както и запознаването и ангажирането на нашите служители с устойчивото развитие.
Преди броени дни публикувахме доклада ни за устойчиво развитие за 2022 година, който отчита нашите резултати по поставените цели и служи като доказателство за нашия ангажимент към устойчивостта.
Със сигурност вървим уверено и в правилната посока. И не само защото числата в доклада го показват, а защото смятам, че дори и с първите целенасочени стъпки през 2022 г. и до момента, успяваме да повишим информираността на обществото по темата за опазването на околната среда и да привлечем повече съмишленици към каузата. Защото промяната не зависи от една компания, индустрия или държава. Тя може да е резултат само от общите действия на бизнеса, хората и държавните институции.
Във фокуса ви през изминалите почти две години от началото на 2022 г. беше опазването на околната среда. Какво отчетохте в доклада си по тази тема?
Превесът на темата за опазването на околната среда за нас беше много естествен. Защото и преди да започнем работа по стратегията ни, години назад сме имали различни програми и кампании в тази посока. Освен това електронните отпадъци, включително мобилни устройства, са най-бързо растящият поток от отпадъци в света.
Целта ни е до 2028 година да предотвратим попадането на сметищата на 127 тона електронни отпадъци. Само за 2022 година докладваме резултат от 20,3 тона електронен отпадък, с който природата няма да бъде замърсена. Това е резултат, постигнат чрез програмите ни за ремонт, обновяване и рециклиране на устройства. Но най-вече благодарение на хората, ремонтирали устройствата си или предали такива в наш магазин.
Именно затова друга цел в посока опазването на околната среда е да достигаме до 2 500000 души годишно, споделяйки полезна информация относно устойчивия начин на живот. През 2022 година реализирахме комуникационна кампания, фокусирана върху необходимостта от рециклиране на стари мобилни устройства, която достигна до повече от 2,9 милиона души.
Когато говорим за опазването на околната среда, няма как да не споменем климатичните промени. Какъв е вашият план за постигане на въглеродна неутралност?
Спешната необходимост от действия вече е призната от международната общност свидетелство за това е Парижкото споразумение, в което всички 193 държави, заедно с Европейския съюз, се обединиха за постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г.
Нашите усилия следват поставените от споразумението цели. През 2023 г. в тясно сътрудничество с нашия мрежови доставчик CETIN подписахме 10-годишен договор за доставка на електроенергия от възобновяеми източници с "Електрохолд". Така двете компании ще покрият почти цялото си потребление на ток от най-голямата фотоволтаична централа в страната. С тази стъпка очакванията ни са през 2024 година да намалим с 60% въглеродния си отпечатък в обхват 1 и 2 (емисиите, върху които имаме пряко влияние).
Но не бихме спрели до тук. Работим и на ниво PPF Telecom Group, и на база SBTi (Science Based Targets initiatives), за следващите ни действия в посока намаляване на въглеродните емисии от нашите операции. Предстои ни работа по стратегията за намаляване на емисиите в обхват 3, което означава ангажиране на всички наши доставчици и партньори с устойчивото развитие и управление на техните процеси. Целта ни е следващата година да имаме ясна стратегия за това какво точно ще изискваме и как, както и каква ще е комуникацията ни към партньорите, за да знаят какво означава това за тях. Осъзнаваме, че ангажирането на нашите доставчици не е лесна задача, но в същото време това ще има изключително голям ефект, защото най-голямата част от въглеродния отпечатък на телеком бизнеса е именно от емисиите в обхват 3.
Как ще коментирате резултатите ви в другите области хора, технологии, управление?
Устойчивото развитие не се отнася само до опазването на околната среда и забавянето на климатичните промени, макар и много хора и компании да се насочват основно в тази посока. Устойчивото развитие означава отговорност към служителите на компанията, отговорност към клиентите, отговорност към продуктите и услугите, които създаваш или предлагаш, така че те да са в полза на обществото и неговото развитие.
Паралелно с осигуряването на зелена енергия за нашата мрежа, ние си поставихме и цел да допринесем за развитието на дигиталната икономика на страната чрез осигуряване на сигурна 5G свързаност. Затова се радвам да споделя, че през 2022 г. 5G мрежата на Yettel вече има покритие от 59.2% на населението, в сравнение с 49% през 2021 г. Тази година мрежата ни получи и шести пореден сертификат за качество Best in Test от международната независима компания за сравнителен анализ umlaut, част от Accenture.
Изключително сме горди, че освен за мрежата ни съвсем скоро получихме сертификат и за топ работодател за 2023 година от независимия Top Employers Institute. Сертификатът е доказателство за високото ниво на работодателските ни политики и практики. Тук се включват и усилията ни по темата за разнообразие, равнопоставеност и приобщаване на работното място. Тема, в която смея да твърдя, не ни се е налагало да полагаме допълнителни големи усилия за преодоляване на предизвикателствата, защото приемането на различията, свободата да бъдеш себе си, да бъдеш равнопоставен е естествена част от корпоративната ни култура. Въпреки това ние имаме отговорност както към обществото и бързо променящият се пазар на труда, така и към очакванията на младите хора. Поели сме ангажимент до 2028 година 40% от технологичните роли в компанията да бъдат заемани от жени. По тази линия отчитаме 2% ръст за 2022 г. спрямо 2021 г. Продължаваме да реализираме програмата ни "Рамо до рамо", насочена към професионалното развитие и социалната интеграция на хора с различни възможности. В тази насока са и програмите ни за подпомагане на деца на наши служители в тяхното ранно кариерно развитие. Едногодишната ни стажантска програма всяка година дава възможност на средно 10 млади специалисти да направят първите си професионални крачки с нас.
Вярвам, че за постигането на реални решения, първо трябва да започнем отвътре и нашите колеги на всички йерархични нива да са ангажирани с темата. Устойчивото развитие е вече част от темите, с които запознаваме всички нови служители. През 2023 г. заедно с ПрайсуотърхаусKупърс България проведохме обучение, предназначено за нашия мениджърски екип. А в сътрудничество със Стопански факултет към СУ "Св. Климент Охридски" проведохме "ESG Академия", през която преминаха служители на ключови роли за изпълнението на стратегията ни за устойчиво развитие.
Това са само част от всички устойчиви политики, практики и процеси, които сме предприели и по които вече отчитаме резултати. И макар сега да говорим за доклада и постиженията ни за 2022 година, а 2023 е почти към края си, ние гледаме в посока действията ни през следващата година и темата, която ще поставим на фокус и ще надградим над вече заложените цели.
Силно вярвам, че във времето, в което живеем, за все повече компании отговорното и устойчиво бизнес управление ще е приоритет, какъвто е и за нас.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини