Елена Кирова е директор "Дигитални технологии и платформи" в Кока-Кола ХБК България от края на 2021 г. Кариерата ѝ в компанията започва през 2008 г. като експерт "Поддръжка на приложения" в IT отдела. Преминава през различни позиции с нарастваща отговорност в областта на информационните технологии, като става двигател на редица функционални и крос-функционални промени за развитие на бизнес процесите и вътрешните ИТ услуги в организацията. През 2020 г. поема ръководството на отдел "Бизнес системи и решения" в страната. Завършила е Информатика в УНСС.
Г-жо Кирова, имате близо 15 години опит в Кока-Кола ХБК, в каква степен компанията и нейните процеси се дигитализираха и кои са най-големите ползи от това?
Като компания, която не само следва, а създава тенденции, ние винаги сме били много амбициозни в дигиталните си планове и еволюция. Ако се обърнем назад и, например, надникна в складовите процеси и тяхната дигитализация, ще видим как всички дейности при подготовката на доставките вместо на хартия преминаха към автономно решение с мобилни устройства и сканиране. Впоследствие надградихме и тези технологии, като въведохме смарт очила и гласови команди. Това ни помогна да бъдем много по-продуктивни и да постигнем над 99% точност на доставката, както и да повишим удовлетвореността на нашите клиенти. Тези технологии са вече неизменна част от организацията в режим 24/7.
И сигурно не спряхте дотук?
Да, защото пред нас винаги се разкриват се нови перспективи. Преминахме през трансформация към SAP, включително SAP S/4HANA, какво да говорим за автоматизираните роботизирани решения, дигитализирането на документооборота с нашите клиенти, електронното подписване и редица други. Списъкът е наистина голям, а ползите неизменно подпомагат бизнеса и неговото развитие и разрастване с нови категории, канали и пазари, с много по-ефективни процеси и системи, и с постоянен фокус върху подобряване на взаимодействието с нашите партньори и клиенти, които за нас винаги са на първо място.
Innovate or you are late е мотото на вашия екип. Как чрез иновации предпазвате компанията не само от закъснение в развитието, но и от затруднения в нейната работа при въвеждането на всяка новост?
На първо място е доброто планиране и управление на промяната, съчетано с въвличане на организацията на всички нива, внимателно проследяване на работните процеси от край до край, постоянно подобряване на знанията и уменията на служителите, активно търсене на обратна връзка и гъвкавост за последващи оптимизации, където е нужно. При сложни и големи промени задължително планираме и възможните негативни сценарии, както и управление на кризите. Но общият ни стремеж е да правим нещата лесни и работещи.
В тази постоянна надпревара с времето и технологиите как отмервате точния момент за точното нововъведение?
Стоим винаги нащрек, планираме и въвеждаме нови технологии, когато видим нови възможности за по-качествено обслужване, подобрена продуктивност и ефективност, управление на разходите и повишаване на приходите. Освен това обследваме регулярно бизнес процесите си, правим оценка на възможните решения и технологичните новости, както и на готовността на организацията с необходимите ресурси и евентуалните зависимости, когато планираме промяната.
Признавате, че вашият екип има основна роля да държи организацията будна и жаднa за още иновации. Как поддържате тази "жажда"?
Въвличаме организацията, споделяме и стимулираме идеите и усилията на различните екипи. Стараем се да измерваме успехите си чрез реалните ползи за бизнеса, като така се мотивираме за още и откриваме нови хоризонти. Развиваме уменията да "виждаме" възможностите и сме винаги отворени за предложения и дискусии, няма забранени теми. Все повече колеги идват с техни идеи, които развиваме и осъществяваме заедно, което е ясен сигнал, че усилията ни дават резултат. Вярваме в "ние", вместо в "аз", и благодаря на колегите за екипните ни постижения.
Кои нововъведения с най-голямо удоволствие бихте отбелязали във вашата визитна картичка на представител на лидерския екип на Кока-Кола ХБК?
Страхотен въпрос, който ме кара да се усмихвам. Горда съм, че с екипа ни допринасяме за развитието и резултатите на компанията във всяка дейност и процес, като така превръщаме дигиталните технологии в ключово конкурентно предимство за целия ни бизнес. С удоволствие бих отбелязала въвеждането на множество дигитални процеси от договорите за хладилни съоръжения и търговските договори, развитието на роботизиран софтуер и автоматизирани процеси, въвеждането на интегрирана автоматизирана система за трансфер на данни за продажби с НАП, мобилни доставки, S/4HANA, ново поколение системи и процеси, свързани с търговския ни екип, където всичко е на един клик разстояние, използването на данни (Data Insight and Analytics), за да планираме и развиваме най-доброто портфолио и активации на пазара, IoT и свързана мрежа от хладилни съоръжения, измерване на пазарното ни представяне чрез Image recognition технология. Наскоро внедрихме решение за електронно трудово досие на служителите, както и ново поколение платформа за планиране на продажбите и целият процес от прогноза до планиране на суровини и материали, производство и логистика, които разкриват нови възможности за нашата организация. Продължаваме да допълваме списъка всеки ден, така че непрекъснато работим по нови и още по-амбициозни проекти, включително и като пилотна държава за цялата Кока-Кола Хеленик.
Каква е вашата визия за Кока-Кола ХБК България след 5 или след 10 години с фокус върху дигиталното развитие?
Вярвам, че дигиталните технологии ще играят все по-съществена роля за устойчивите бизнес процеси и за постигането на все по-амбициозни цели и резултати. Ще продължаваме да обновяваме процесите си с ново поколение решения, още по-умни, още по-интегрирани, използвайки всички нови технологии по отношение на Generative AI, Data Insights and Analytics. Поддържаме и фокуса си върху киберсигурността, облачно базираните технологии, автоматизирането на работни процеси. Нещо, което ще бъде от съществено значение, е успоредно с тази дигитална еволюция да усъвършенстваме и дигиталните умения на нашите ръководители и служители, за да развиваме по-ефективно стратегията си и да извличаме максимални ползи от всяко ново решение.
Текстът е част от бр. 116 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини