Българските превозвачи ще трябва задължително да връщат камионите си в България на 8-та седмица след извършен международен курс. Това изискване по Пакет Мобилност I, което е най-неприемливо за бранша, влезе в сила от февруари 2022 г., но тъй като България, заедно с още 8 страни се възпротивиха, разпоредбата не бе транспонирана в българското законодателство. Днес обаче кабинетът гласува промени в Закона за автомобилните превози, с които се въвежда изискването.
Припомняме, че през февруари 2022 г. транспортният бранш организира пресконференция, на която заяви, че са в недоумение какво да правят след влизането в сила на разпоредбата на европейско ниво, а комуникацията с транспортно министерство куца. Тогава транспортен министър бе Николай Събев от "Продължаваме промяната".
Превозвачите нямаха информация относно общата жалба, подадена през 2020 г. от България, Полша, Кипър, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Малта и Румъния до Европейския съд за спиране на разпоредбите, включени в пакета. Въпреки че все още делата текат, съдът не взе решение да отложи прилагането на мерките по пакета до финалното произнасяне. Така България на практика няма друг избор освен да транспонира пакета.
Припомняме, че законопроектът бе качен за обществено обсъждане през октомври миналата година. Именно той сега е одобрен от кабинета и предвижда превозвачите "да организират дейността си по начин, който гарантира, че превозните средства, които се използват за международен превоз на товари, се връщат в експлоатационния център на превозвача в рамките на 8 седмици след напускане територията на Република България."
Целта е да се гарантира, че автомобилните превозвачи, установени в страната, имат действително и трайно присъствие на територията на България и осъществяват транспортната си дейност оттук, а така се постига и една от основните цели на регламента - противодействие на т.нар. "пощенски кутии" и осигуряване на лоялна конкуренция и равнопоставени условия на вътрешния пазар в сектора на автомобилния транспорт.
Фирми, извършващи превози на товари в чужбина с автомобили над 2.5 тона, вече ще подлежат на лицензиране. Досегашното изискване предвиждаше получаване на лиценз само за тези, които извършват международна транспортна дейност с автомобили над 3.5 тона.
Увеличава се срокът за съхранение на документите, с които се регистрира времето на управление, прекъсванията и почивките на водача през текущия ден и тези през предходните дни, от 28 на 56 календарни дни. С посочените промени се цели повишаване на ефективността на контрола, извършван от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" при установяване на действителните времена на управление, прекъсвания и почивки на водача.
Предвижда се санкция за особено тежко нарушение на водач, който управлява моторно превозно средство, оборудвано с тахограф и не използва тахографски лист или карта на водач всеки ден, през който управлява превозното средство, считано от момента на поемането му. Предложената промяна цели осъществяването на максимално ефективен крайпътен контрол от страна на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация, касаещ времето на управление на водачите.
Сега следва кабинетът да входира законопроекта и в парламента.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини