Европейският съюз трябва да разследва китайската подкрепа за електрическите превозни средства огромни субсидии, които правителството предоставя на индустрията. Това каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в интервю за Bloomberg.
Харесваме конкуренцията, но тя трябва да бъде честна", каза Фон дер Лайен. "Това, което виждаме, са огромни субсидии в сектора на електромобилите в Китай, което, разбира се, изравнява нашите условия за игра."
Комисията обяви антисубсидийно разследване миналата седмица, което може да доведе не само до мита върху вноса на произведени в Китай електромобили, но и до ответни мерки от страна на Пекин. Проучването на ЕС подчертава неговите трудности при насърчаването на търговските връзки с втората по големина икономика в света, като същевременно предпазва от предполагаеми рискове за веригата на доставки и националната сигурност.
Пекин нарече евентуалните мита за внос на китайски превозни средства "чист акт на протекционизъм". Ако митата бъдат наложени, най-мощният отговор на Китай ще бъде да ограничи достъпа до неговия огромен пазар нещо, което ще удари най-тежко германските производители на автомобили, тъй като те продадоха 4.6 милиона коли там миналата година.
Ръководителят на търговията на ЕС Валдис Домбровскис скоро ще се отправи към Китай, за да обсъди належащи въпроси, включително субсидиите за електромобили, каза Фон дер Лайен.
Германският външен министър Аналена Бербок каза пред Bloomberg в неделя, че ЕС трябва да намали зависимостта си от Китай и че тя подкрепя разследването на държавните субсидии за електромобилите.
Ако сте обвързан твърде тясно, може да застрашите себе си", каза Бербок и добави, че "намаляването на нашата зависимост" е необходимо със страна като Русия, която нахлу в Украйна, "но също така и сега по отношение на Китай".
Разследването бележи първата конкретна стъпка за преодоляване на конкурентната държавна подкрепа за зелени технологии след повече от година на все по-големи субсидии в САЩ, Китай, Обединеното кралство и Европа.
Разследването срещу Китай е част от по-широките усилия на ЕС за "намаляване на риска" в отношенията без "отделяне". Това включва ограничаване на продажбите на полупроводници от висок клас и прилагане на експортен контрол, свързан с квантовите изчисления и изкуствения интелект. Блокът също така въведе нови инструменти за справяне с принудителните практики на Китай.
Тъй като Китай е най-големият пазар за Volkswagen AG и други германски производители на автомобили, преплитането с Пекин може да бъде рисковано. BMW AG внася своя захранван с батерии iX3 от Китай, както и моделите Mini. Базираният в Мюнхен производител на автомобили е генерирал 33% от оперативната си печалба от азиатската държава миналата година, следван от Porsche, VW и Mercedes-Benz, изчислиха анализатори от Citigroup Inc.
Говорейки за държавната подкрепа, предоставена на китайската индустрия за електромобили, Фон дер Лайен каза:
Ние не приемаме това на вътрешния пазар за нашите компании, така че не го приемаме и за китайските компании и следователно извършваме разследване на субсидиите за електрически автомобили в Китай."
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини