Световните петролни рафинерии не могат да произвеждат достатъчно количество дизелово гориво, което отваря нов "инфлационен фронт", пише Bloomberg.
Дори бързото покачване на цените на петрола не може да се сравни с темповете, с които растат цените на дизеловото гориво. В САЩ например те скочиха до над 140 долара за барел миналата седмица най-високото ниво в историята за това време на годината. Разходите за гориво в Европа скочиха с 60% от лятото.
Рискуваме да видим продължаващо напрежение на пазара, особено за дестилатите, през зимните месеци", тъй като рафинериите имат проблем да се справят", каза Торил Босони, ръководител на петролната индустрия в Международната агенция по енергетика.
Изключително горещото време в Северното полукълбо това лято означаваше, че много рафинерии имат по-ниско от нормалното производство. Те са подложени на натиск да произвеждат други петролни продукти, като гориво за реактивни двигатели (авиационно гориво) и бензин, търсенето на които се е увеличило, според анализатора на Goldman Sachs Калъм Брус.
Европейските рафинерии също не успяха да увеличат доставките през лятото поради масови непланирани прекъсвания", каза Юджийн Линдел, ръководител на рафинирането в консултантската компания FGE.
С наближаването на по-хладните зимни месеци, свързаните с времето ограничения за рафинериите като цяло намаляват. Дори ако някои заводи преминат през планирана сезонна поддръжка, има надежда за известно облекчаване на дизеловата криза, се отбелязва в статията.
Не бива обаче да забравяме, че спадът в търсенето по време на пандемията от COVID-19 доведе до затварянето на по-малко ефективни рафинерии. Сега потреблението се възстанови, но много петролни рафинерии изчезнаха.
Освен това остават опасенията относно обемите на доставките от редица ключови страни износителки на дизелово гориво, включително Русия и Саудитска Арабия. Китай наскоро въведе нова квота за износ на горива, но търговци и анализатори в Азия казаха, че планираният в момента обем няма да бъде достатъчен, за да предотврати напрежението на пазара до края на тази година. През по-голямата част от 2023 г. доставките от страната останаха на петгодишно сезонно дъно.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини