В началото видеоигрите бяха затворена субкултура и забавление за гийкове, което не се възприемаше сериозно от повечето хора. Днес те са значим елемент от популярната култура и индустрия за милиарди, чиито приходи изпреварват в пъти тези на традиционния хегемон при забавленията киното.
Най-печелившите гейм заглавия още в самия ден на премиерата си правят повече пари, отколкото най-касовите филмови хитове за целия период на излъчването им по кината. По всичко личи, че холивудските актьори следят тези тенденции и все по-често предпочитат роли в популярни игри.
Важно уточнение тук е, че в такива продукции те не играят в традиционния смисъл на думата, а
участват виртуално
със своя образ и глас, възпроизведени в компютърна среда. Но, от друга страна, същото важи и за много кинохитове, които все по-често са доминирани от компютърно генерирани изображения и други визуални ефекти. И ако си мислите, че горното се отнася само за треторазредни артисти, помислете пак. В гейм заглавия можем да видим някои от най-популярните звезди от кино небосвода като Киану Рийвс, Кевин Спейси и Норман Рийдъс, а други като Лиъм Нийсън и Кийфър Съдърланд да чуем във видеоигри.
С участието си в нашумелия гейм проект Cyberpunk 2077, например, Киану допринесе много за неговата популярност и за последвалия успех, въпреки първоначалните технически проблеми. В играта, разработена от студиото CD Projekt Red, актьорът "играе" ролята на главния герой Джони Силвърхенд, бивш военен и настояща рок звезда във футуристичната вселена, изпълнена с кибернетични импланти, виртуална реалност и всемогъщи корпорации. Известен с ролята си в "Матрицата" - също киберпънк класика, но на големия екран, Киану Рийвс пасна много добре и в тематичната видеоигра на полското студио. Още по-любопитно е, че актьорът притежава и компанията ARCH за мотоциклети, чиито виртуални копия пък са включени в играта. Самият той беше активно ангажиран в разработката на проекта, както и в неговото маркетиране.
Норман Рийдъс също предизвика голям интерес, когато беше обявено неговото включване в каста на Death Stranding - първото самостоятелно заглавие на легендарния гейм дизайнер Хидео Коджима, известен с разработката на игри като Metal Gear и Snatcher, преди да създаде собственото си студио. В неговия проект Рийдъс също се превъплъти в главния герой Сам Бриджис своеобразен куриер, обикалящ постапокалиптична Америка, изпълнена със смъртоносни опасности. Кевин Спейси пък играе антагониста Джонатан Айрънс във футуристичния шутър Call of Duty Advanced Warfare.
За разлика от Спейси, Рийвс и Рийдъс, които участват в игрите както със своите гласове, така и с визуална идентичност, актьорски умения и движения, редица други артисти се включват само с гласа си. Сред тях са Самуел Джаксън, който озвучава Франк Тенпени основния злодей в играта GTA: San Andreas; Трой Бейкър, участващ в редица знакови заглавия като The Last of Us, Uncharted 4: A Thiefs End и Bioshock Infinite; Ашли Джонсън също в The Last of Us; Кийфър Съдърланд, който е главният герой в Metal Gear Solid V: The Phantom Pain и дори Лиъм Нийсън, който се включва в постапокалиптичната гейм поредица Fallout.
Списъкът с известни актьори, участвали по един или друг начин във видеоигри, продължава и би могъл да запълни цялата страница. Налага се въпросът: На какво светът на гейминга дължи тази експанзия от холивудски знаменитости и какви са техните мотиви да се включат във виртуалните светове за игра? Както вече споменахме в началото, гейм проектите днес могат да бъдат много
по-печеливш бизнес
от киното. Това обаче засяга предимно издателствата и студията за игри. И въпреки че имена като Киану Рийвс и Норман Рийдъс получават сериозно заплащане, като цяло хонорарите на актьорите във видеоигрите все още са по-малки, в сравнение с тези в Холивуд. Очаква се през следващите години тази тенденция постепенно да се променя, но за сега заплащането не е водещ мотив за актьорите да се включат в гейм заглавия.
Не всичко е пари
Като нова и изключително динамична индустрия, която обединява развлеченията и технологиите, сегментът на видеоигрите привлича холивудските звезди по много други начини. Той генерира за тях редица нови възможности да се изявяват по различен начин, в различни формати и медии, както и да достигнат до много по-различна аудитория. Видеоигрите имат разнообразни фенове, които често не се припокриват с тези на популярните филмови продукции. Това позволява на актьорите да бъдат гледани от милиони фенове по света. И не на последно място от играещи, те се превръщат в изиграни - в образи, в които геймърите могат да се превъплътят по много по-различен и интерактивен начин от този при гледане на филм. А това е съвсем ново изживяване. Към това трябва да прибавим и непрекъснато увеличаващото се качество на видеоигрите по отношение на геймплей, графика, цялостна визуална среда и всичко останало, което прави човешките образи почти неразличими от тези в реално заснетите филмови кадри. От една страна, актьорите вече не са толкова тясно ангажирани със заснемането на всяка една сцена, но от друга те могат да бъдат пресъздадени по много повече и по-разнообразни начини в отворените светове на модерните игри.
Друга причина за включването на популярни актьори в гейм проекти е всеобхватният характер на съвременните развлекателни франчайзи, много от които се стремят да обхванат всички жанрове филми, сериали, книги, комикси, видеоигри и различни мърчъндайз продукти. Така например, в играта Spider-Man от 2002 г., която следва сюжета на едноименния филм, съвсем логично участват и актьорите от кинопродукцията Тоби Макгуайър и Уилем Дефо. По всичко личи, че с увеличаване влиянието на игрите тази тенденция ще се засилва и тепърва ще виждаме все повече актьори, участващи по един или друг начин във виртуалните светове. Тенденция, от която могат да спечелят много както самите артисти, така и гейм заглавията, в които те ще се появят.
Текстът е част от бр. 115 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини