Големите идеи се раждат съвсем случайно. Така се случва и сбългарската Playground Energy компания за детски играчки, които светят вследствие на кинетичната енергия, която генерират малчуганите, докато играят. Всичко започва през 2012 г. в столично заведения, където двама дългогодишни приятели се чудят няма ли начин как вследствие на тяхната кинетична енергия, която генерират, докато се поклащат на столовете, да се зареди батерията на мобилните им телефони.
Идеята ни претърпя много метаморфози. Знаехме, че тази идея ще работи само на открити пространства, където се генерира много енергия. Първоначално мислехме да пускаме интернет на площадките. Но защо да отнемаме вниманието на децата от играта?", разказва Христо Алексиев пред Economic.bg.
Затова заедно със своя партньор Илиан Милинов решават, че е по-добре да стимулират децата колкото се може повече време да прекарват в игра, създавайки играчки, които светят все по-силно, колкото повече биват използвани.
За целта в самите съоръжения има генератор, който произвежда ток в минимални количества и кара съответната играчка да свети, докато децата играят на нея.
Ние мотивираме децата да играят повече на детските площадки, създавайки им нови преживявания, които те не са виждали досега и стимулирайки ги по този начин да бъдат физически по-активни. Колкото повече се люлеят, толкова повече светлина излиза от съоръженията", казва Алексиев.
Производство
Съоръженията се сглобяват в малка производствена база в София. Всички необходими части от болтовете до генератора се произвеждат за Playground Energy по поръчка от други български поддоставчици.
Нямаме финансовите средства, за да организираме цялото производство. И всяка една част от играчката да е произведена при нас. Затова по наша заявка няколко фабрики в България произвеждат определени компоненти и ние ги сглобяваме в крайното изделие", уточнява Христо.
Те се определят като развиваща се компания, която доста трудно е успяла да преживее COVID. Сегашната геополитическа обстановка също не е особено благоприятна за тях. Но въпреки всичко те са успели да излязат и на международния пазар. В 30 държави по света има детски площадки, за които Playground Energy осигурява съоръженията. Сред тях са Гърция, Абу Даби, Люксембург, Австрия, Италия, Словения, Дубай и др.
Христо споделя, че от самото начало двамата с Илиан са били сигурни, че искат да продават в чужбина. И до ден днешен продажбите им в България са под един процент.
"Наистина много малко продаваме в България. Ние работим в сферата на публичните пространства, където най-често най-големият клиент са общини или държава, има и частни поръчки, но в повечето случаи са държавно-общински. Тъй като на тези пазари не е лесно да се пробие, ние търсим местни дистрибутори, които продават нашата стока там", разказва Алексиев.
Той уточнява, че в България все още когато говорим за проект, който да бъде реализиран в дадена община, основният критерий при обществените поръчки е "най-ниска цена". "А ние в никакъв случай не сме най-евтината опция".
Смятаме, че за продукти като нашия в България има пазар, но той узрява много бавно. Интересното е, че последните две три години доста общински детски градини, малки населени места, села, се обръщат към нас. Но там говорим най-често за директорки, които милеят за децата и искат най-доброто. Търсят с месеци финансиране и накрая се обаждат".
Състезание
Освен стъпването на нови пазари, компанията планира и подобрение на продуктите си. Но и нещо друго... двамата предприемачи имат желание да превърнат играта на техните площадки в световно състезание между децата.
Започнахме да произвеждаме изделия, при които част от енергията се използва за събиране на данни за това колко дълго се използва даденото съоръжение. Тази информация се събира от всички държави и се визуализира на една интерактивна карта", разказва Христо.
По този начин екипът иска да накара децата не само да играят повече навън, но и да се чувстват като част от един голям колектив. "Обикновено на една площадка играят децата от един блок или район, така може да играете заедно с хора от другия край на света", казва Алексиев.
Желанието на Христо и Илиан е чрез този вид виртуално състезание да накарат още повече деца да излязат от домовете си. Интерактивната карта ще бъде качена на сайта на компанията. За момента има един пилотен проект, където се тестват новите съоръжения. До няколко месеца ще има такива и в Гърция, след което ще бъде активирана картата вече за всички.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини