Само преди 4 години не беше възможно да изминете повече от 10 стъпки по улиците на Лос Анджелис, без да налетите на паркиран електрически скутер на Bird или да срещнете някой, който лети с такъв по тротоара. Днес обаче компанията е напът да се превърне в синоним на бързия провал.
Защо и как се случва за толкова кратко време един възход и последващо падение, особено когато преди това си се записал в историята като най-бързо разрасналия се до "еднорог" стартъп?
Началото
Bird е основана в Санта Моника, Калифорния през 2017 г. от предприемач на име Травис ВандерЗандън. Той започва своята технологична кариера в Qualcomm. След това прекарва няколко години в компания, наречена Yammer, преди да основе услуга за автомивка по заявка, наречена Cherry. През 2013 г. Cherry е придобита от Lyft компания за скутери под наем. С придобиването Травис става главен оперативен директор на Lyft, позиция, която заема около година, преди да напусне, за да стане вицепрезидент по международния растеж на Uber може би най-известната компания в сектора на споделената мобилност. После Lyft го съди за предполагаемо нарушаване на споразумението за поверителност. Травис остава в Uber до октомври 2016 г. През 2017 г. решава, че явно е натрупал достатъчно опит в сферата на услугите за споделена мобилност и основава сам подобна компания за наем на електически скутери Bird.
Първите скутери на компанията тръгват по улиците на Лос Анджелис през септември същата година. През февруари 2018 г. компанията набира 15 млн. долара във финансиране от Серия А. Месец по-късно събира още 100 млн. Долара в Серия В, а само два месеца по-късно още 150 млн. долара в пореден кръг финансиране. Тогава е големият бум на споделените услуги за мобилост в САЩ и тази ниша печели засиления интерес на инвеститорите. Резултатът не закъснява за Bird и след трите светкавични кръга на финансиране оценката на компанияа надхвърля 1 милиард долара или познатият ни вече статус на "еднорог" (стартъп, постигнал оценка от 1 милиард долара). От основаването на компанията е изминала по-малко от една година и това я записва със златни букви в историята на стартъпите - Bird е най-бързата компания, достигнала статута на "еднорог", в целия свят.
Нагоре
През юни 2018 г. Bird набира още 300 млн. и вече е оценявана на 2 млрд. долара. След няколко допълнителни кръга на финансиране компанията в крайна сметка достигна частна оценка от 2,8 млрд. долара.
Общо тя е успяла да привлече 415 млн. долара в 6 кръга частно финансиране. Изчислява се, че основателят на компанията Травис ВандерЗандън лично е прибрал 100 млн. долара от тези 415 млн., продавайки личния си капитал в компанията. Може би дори 200 млн. долара. Дори след тези частни продажби Травис все още притежава около 20% от акциите на Bird. При оценка от 2,8 милиарда долара по онова време, неговото състояние, макар и на хартия, се изчислява на 560 млн. долара.
В този момент той решава да инвестира в недвижими имоти. През ноември 2018 г. плаща 8 млн. долара в брой за новопостроено имение в Санта Моника, Калифорния. Продава този дом през юни 2021 г. за 9 милиона долара. През август 2020 г. Травис ВандерЗендън купува за 21,7 милиона долара имение в Бел Еър. Продавач е актьорът Тревър Ноа. Шест месеца по-късно Травис решава, че вече не иска това имение, затова го обявява за продажба за сумата от 25 милиона долара. През октомври 2022 г. сваля цената на 19,9 млн., но и до момента имотът не е намерил нов купувач.
През ноември 2021 г. Травис купува и имение в Маями на стойност 22 млн. долара - в Корал Кейбълс. Така към момента той притежава недвижими имоти на стойност около 40 млн. долара. И добре, че е успял да вложи парите си в нещо, защото междувременно компанията потъва.
Основателят на компанията - Снимка Bird
Надолу
Точно в месеца, когато основателят си купува имение в Маями, Bird излиза на фондовата борса. Цената на една акция достига 8 долара, което дава на компанията пазарна капитализация от 2,5 млрд. долара. В този момент Травис притежава 13% от Bird и така делът му се оценява на 325 млн. долара.
Можеге ли да познаете колко струва една акция на компанията през декември 2022 г.?
Отговорът е... 24 цента. И не, това не е правописна грешка. Пазарната копитализация на компанията в края на ноември достига 70 млн. долара. И ако самият основател е получил при старта й 100 млн. долара, то той е успял да кешира повече от цялата стойност на компанията към момента на писане на тази статия.
Равносметката за 4-5 години от летящия си старт компанията за споделена мобилност е загубила почти цялата си стойност.
През ноември м.г. компанията обяви, че е застрашена от фалит, ако не осигури допълнително финансиране през следващите 12 месеца. В подадена декларация до Комисията за търговия с ценни книжа на САЩ от Bird уведомяват, че може "да се наложи да намали мащаба на операциите си или да прекрати някои или всички свои операции, за да намали разходите, или да потърси защита от фалит".
Новината идва след разкрития, че компанията е имала надценени очаквания за приходите си, признавайки за неплатени пътувания на клиенти. Според Financial Times заради възникнал проблем потребителите са можели да използват скутерите, без да разполагат с достатъчно средства в своите предплатени дигитални портфейли, което е накарало компанията да отчита погрешно приблизително 31,6 млн. долара в продължение на две години и половина.
Проблемите в Bird започват малко след публичното й листване. През юни 2022 г. компанията уволни 23% от персонала си. Малко след това се изтегли от пазари като Швеция, Норвегия и Германия, някои страни в Близкия Изток и Африка, както и от много градове в САЩ.
А сега накъде?
Свободното падане на Bird кара инвеститори и анализатори да поставят под въпрос бъдещето на компанията и състоянието на индустрията като цяло.
Резултатът? Изпълнителният директор и президент на Bird Шейн Торчиана, заменил на поста Травис ВандерЗендън през лятото на м.г., прогнозира голяма консолидация в индустрията, като две или три компании излизат начело. Bird, казва той, има шанс да бъде една от тези компании.
Този оптимизъм обаче може и да накара инвеститорите да повдигат въпросително вежди, като се има предвид случващото се в последната година.
След съкращенията, преструктурирането, смяната на ръководството и излизането от множество пазари, както и заради спада на акциите, компанията предупреди инвеститорите, че може да няма достатъчно средства, за да продължи работа, и този негативен сценарий може да се случи в близките 12 месеца.
Торчиана твърди, че сътресенията са принудили Bird да предприеме действия и да разработи стратегия, която намалява разходите, подобрява ефективността и в крайна сметка дори води до рентабилност.
Неговият план включва увеличаване на скутерите със сменяеми батерии, поемане на по-голям контрол върху разпределението на активите и добри отношения с градовете, където оперира. Компанията има за цел да постигне положителен паричен поток до следващата година и да излезе на печалба след данъци за цялата година, дори ако трябва да пожертва известен растеж, за да постигне това.
Но преди всичко: Bird трябва да набере малко повече пари, за да може да се превърне в самодостатъчна компания. Тя приключва третото тримесечие с 38,5 млн. долара свободен паричен поток и оперативни разходи от 29,4 млн. долара.
Торчиана смята, че около 3% или 4% от това, което Bird е събрала като финансиране в исторически план, трябва да измъкне компанията от бездната и да я изведе до "зелена" територия. Bird откава да разкрие общата сума на финансирането си, но според Crunchbase компанията е събрала 883 млн. долара до момента. Това означава, че необходимите 3-4% се равняват на набиране на нови 26 до 35 млн. долара, за да осъществи набелязания план.
Проблемът е, че имайки предвид нестабилното развитие на Bird досега, инвеститорите разбираемо се съмняват в успеха на пана за спасение. И едва ли са готови да си играят на рицари в момент на финансова нестабилност.
Да, най-вероятно в сектора на споделената електрическа мобилност предстои консолидация, но кои играчи ще оцелеят и дали именно Bird ще е един от тях, само времето ще покаже.
Текстът е част от бр. 112 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини