Петдесетте топ "победители" от ерата на пандемията от коронавирус са загубили около 1.5 трлн. долара пазарна стойност от края на 2020 г. Това се случва на фона на тенденцията инвеститорите да обръщат гръб на много от акциите, които се изстреляха нагоре по време на локдауните.
Технологичните играчи доминират в списъка на тези 50 топ компании с оценка над 10 млрд. долара, които са успели да постигнат най-голям ръст на печалбата през 2020 г., показват данните на S&P Global.
Към днешна дата обаче същите тези победители от началото на пандемията са изгубили колективно повече от една трета от общата си пазарна стойност от края на 2020 г. насам. Сумата е еквивалентна на 1,5 трлн. долара, показват изчисления на Financial Times, базирани на данни на Bloomberg.
Компанията за видеоконферентни разговори Zoom, чиито акции се покачиха с цели 765% през 2020 г. на фона на принудителното преминаване към работа от вкъщи, е един от най-големите губещи. От края на тази година акциите ѝ са се понижили с около 80%, което се равнява на повече от 77 млрд. долара спад в пазарната стойност.
Компанията за комуникации в облак RingCentral също отбеляза рязък ръст по време на бума на дистанционната работа през 2020 г., но оттогава е загубила около 90% от стойността си, тъй като се конкурира с технологични гиганти като Alphabet и Microsoft.
Производителят на велоаргометри Peloton е друг голям губещ, като акциите му са се понижили с повече от 97% от края на 2020 г., което се равнява на загуба на пазарна стойност от около 43 млрд. долара.
В четвъртък Peloton заяви, че главният изпълнителен директор Бари Маккарти ще се оттегли и ще съкрати 15% от работната си сила, което е последната от поредицата мерки за намаляване на разходите.
Загубите идват, тъй като рязкото ускоряване на тенденции като видеоконференциите и онлайн пазаруването, предизвикано от драстичната смяна на начина на живот покрай COVID, се оказа по-малко трайно от очакваното. Днес все повече служители се връщат в офиса, а високите лихвени проценти и разходите за живот намаляват търсенето на електронна търговия.
Някои компании вероятно са смятали, че този шок ще бъде постоянен", каза Стивън Блиц, главен икономист за САЩ в TS Lombard. "Сега те се сблъскват с реалността болезнено."
В процентно изражение Tesla бе най-големият победител през 2020 г. Пазарната стойност на производителя на електромобили скочи със 787% до 669 млрд. долара към края на декември тази година, но оттогава насам се върна на 589 млрд. долара.
Сингапурската интернет компания Sea се нареди на второ място, тъй като пазарната ѝ стойност скочи от 19 млрд. долара до 102 млрд. долара вследствие на пандемичния тласък за трите ѝ основни бизнеса: игри, електронна търговия и цифрови плащания. Оттогава обаче компанията е загубила повече от 60% от стойността си в сравнение с края на 2020 г. на фона на опасенията за забавяне на растежа.
Групите за електронна търговия Shopify, JD.com и Chewy, които първоначално процъфтяваха с нарастването на онлайн разходите, също претърпяха големи загуби.
Надеждите за ваксини и търсенето на медицински лечения насърчиха фармацевтичните групи като Moderna и Pfizer през 2020 г., както и по-малко известни китайски играчи, включително WuXi Biologics, Chongqing Zhifei Biological Products и Alibaba Health Information Technology. Печалбите на много производители на ваксини от времето на пандемията обаче се обърнаха, тъй като инвеститорите започнаха да се притесняват от непредсказуемото търсене на инжекциите.
Pfizer вече напълно изтри печалбите си от 2020 г. и 2021 г., въпреки че съвместно с германската биотехнологична компания BioNTech разработва по-масово използвана ваксина.
Само седем от 50-те най-големи корпоративни победители от 2020 г. са увеличили пазарната си стойност: Китайският производител на автомобили BYD, групата за киберсигурност CrowdStrike, софтуерните компании The Trade Desk и Datadog, T-Mobile, китайската технологична компания CATL и латиноамериканският онлайн пазар Mercado Libre.
Други компании, които постигнаха печалби по време на пандемията, но останаха извън топ 50 все пак продължиха да се развиват. Сред тях са технологичните гиганти Nvidia и Amazon, които се класираха съответно на 54-то и 100-то място сред най-добре представилите се компании през 2020 г. От края на 2020 г. Nvidia например е добавила повече от 1.9 трлн. долара пазарна стойност благодарение на бума на акциите, свързани с изкуствения интелект.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини