Има риск отпуснатите 50 млн. лв. под формат на помощ за транспортния бранш да не бъдат разпределени справедливо. Схемата е направена така от кабинета "Денков", че значителна част от средствата ще бъдат получени от големите фирми в сектора, а за по-малките да не остане почти нищо.
Според Сдружение "Аз имам камион", в което членуват по-малки превозвачи, предпоставка за подобно несправедливо разпределение са условията, заложени по мярката, която бе приета скришом на заседание през февруари от вече отишлия си кабинета.
Изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) Димитър Димитров коментира за Economic.bg, че условията, заложени в помощта, са справедливи и призова всички фирми да кандидатстват. По думите му единствено срокът, даден за подаване на документите, е къс (14 дни), но казва, че това най-вероятно е направено, за да може след това АПИ да има достатъчно време да обработи заявленията. Фирмите трябва да получат средствата си до юни.
Скришом кабинетът отпусна 50 млн. лв. за транспортния бранш
Председателят на Сдружение "Аз имам камион" Владимир Майсторов коментира за Economic.bg, че помощта се явява "реактивно възстановяване на тол таксите", които целият бранш заплаща. Условията и начинът, по които бе приета помощта, обаче не са обсъдени с малките фирми в сектора.
Подали сме сигнали към всички български и европейски институции с искане да се преразгледат условията", заяви Майсторов.
Припомняме, че средствата се отпуснаха с мотив, че браншът търпи сериозни загуби заради пандемията, войната в Украйна, инфлацията и други икономически събития. Това се случи, след като Европейската комисия не одобри планираните тол бонуси за транспортните компании във вида, в който ги предложи правителството през лятото на 2023 г.
Умишлено е направено ситото по този начин, за да не може да минат малките фирми", казва още Майсторов.
Димитров контрира, че това е бил единственият начин, за да може все пак браншът да получи някаква помощ, след като ЕК е отказала първия вариант на тол бонусите.Изпълнителният директор на КАПБ казва още, че не трябва да се прави разделение на малки и големи фирми, за да не се отказват от кандидатстване. По думите му помощта се разпределя пропорционално и това е възможно най-справедливият начин всички да получат средства.Допълва, че заложените условия в това отношение по нищо не се различават от други, залагани от държавата при други помощи.
По груби сметки на Камарата всеки един кандидатстващ ще получи около 20 ст. на лев, който е платил миналата година за тол такси.
Това са 20% грубо казано отстъпка", посочва Димитров.
Във вътрешните правила за помощта, публикувани на страницата на АПИ, има формула, по която ще се определят средствата.При нея се взимат предвид платените суми за тол за цялата 2023 г. от всяко предприятие, кандидатствало за помощта, изчислява се отношението им към общия размер на сумата, платена от всички допуснати до финансиране предприятия, и се определя процентен дял на всяко предприятие.
Условие за разпределяне и таван
Според условията, заложени от кабинета "Денков", парите ще се отпускат на база платените през миналата година тол такси. Таванът на бенефициент е 4 млн. лв. Агенция "Пътна инфраструктура" вече на два пъти прикани компаниите да подават документи, като срокът за това е до 15 април.
Според Сдружение "Аз имам камион" обаче таванът е твърде висок и представлява около 8% от цялата помощ. Според организацията на фона на около 17 000 лицензирани транспортни фирми, таванът предполага неправомерно разпределение на средствата.
За колко фирми ще стигнат тези 50 млн. лв.? Тези фирми, които наистина имат нужда от помощ, няма да я получат. Ще ги вкарат в излишна бюрокрация", коментира председателят на Сдружението.
По думите му условието средствата да се отпускат на база платени тол такси през 2023 г. също е несправедливо, тъй като малките транспортни фирми не извършват толкова големи и дълги курсове, колкото големите в бранша. Това автоматично означава, че най-едрите компании в сектора ще бъдат с предимство при разпределяне на помощта.
Има малки фирми, които правят курсове от Ямбол или Сливен до Румъния и после се връщат. Те дори не намират смисъл да подават документи, след като най-вероятно ще получат между 300 400 лв."
Изпълнителният директор на КАПБ обаче е на друго мнение. Той казва, че именно по-малките превозвачи правят основно курсове в страната и рядко излизат в чужбина. Именно те заплащат повече тол такси от големите фирми, които по няколко дни извършват курсове в чужбина. Като се вземат предвид условията по помощта, то именно малките фирми ще имат възможност да получат средства.
Хипотетично, ако един камион е платил 1000 лв., той ще получи 200 лв. Голямата фирма е платила 1 млн. лв. и работи със 70 камиона, примерно, ще вземат 200 хил. лв. обратно. Къде е несправедливата част?", пита реторично Димитров.
Относно заложения таван, той е на мнение, че няма фирма в България, която да може да го достигне, тъй като това би означавало, че на месец за миналата година е трябвало да плаща по над 1 млн. лв. тол такси. По думите му дори най-големите компании в бранша месечно плащат тол от порядъка на около 350 450 хил. лв.
Няма фирма, която да стигне този таван от 4 млн. лв., така че не е коректно да се казва, че само големите фирми ще получат средства. С подобно говорене се обезсърчават малките фирми, а всички трябва да кандидатстват", казва Димитров.
Сдружение "Аз имам камион" посочва, че разходите на транспортния отрасъл не са само тол таксите, затова е неточно само те да са критерий.
Оперативните разходи растат всяка година, независимо от геополитическата световна обстановка. Войната в Украйна стартира през февруари 2022 г. и все търпим последствия, затова обвързването на помощта със заплатените тол такси през 2023 г. е некоректно."
Задължения към НАП
Друго условие, което малките превозвачи намират за несправедливо, е свързано с това, че фирми със задължения към НАП не могат да кандидатстват. Според Майсторов е имало идея с помощта директно да се покрият такива задължения, но тя не е приета. Според Сдружението не става ясно дали фирми със задължение отпреди 1-ви януари 2023 г. , които са сключили обезпечителни споразумения, имат право на помощта или фирми със задължения преди 1-ви януари 2023 г. нямат право.
Според изпълнителния директор на КАПБ изрично във Вътрешните правило е написано, че става въпрос за липса на задължения към началото на 2023 г. Димитров казва, че това не е условие, измислено за малки или големи фирми, а такова, което присъства във всяка една друга помощ. Според него е логично въведено, тъй като би било странно, ако дадена фирма не е успяла да изчисти задължения от година и няколко месеца към държавата.
Това дружество фалирало ли е, за да не може толкова време да изчисти задълженията си? Изрично е упоменато, че към онзи момент не трябва да има задължения, а не към днешна дата. Надявам се, че просто колегите не са догледали условията."
Прозрачност
Според председателят на Сдружение"Аз имам камион" проблем е и начинът, по който помощта е гласувана "на подпис" без да мине обществено обсъждане, без да се гледа в комисии. Майсторов казва, че за колегите му е ясно, че помощта е предназначена за определени фирми, а не за целия бранш.
Ние сме потресени. Всеки един може да отиде и да каже в едно министерство, че има нужда от едни пари, да се съберат подписи, да се заложат условия, на които отговаря определен кръг от фирми, и това е."
Изпълнителният директор на КАПБ казва, че АПИ и Националното тол управление не са институции, които се ползват с голямо доверие от превозвачите. Димитров посочва, че Камарата внимателно ще следи и ще иска достъп до обществена информация кое дружество колко тол е платило и каква сума е получило от помощта. Той призовава всичките му колеги да направят същото, след като информацията стане ясна.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини