Марина Кобакова е главен изпълнителен директор на ИНГ Банк България от януари 2023г.,тя е първият локален CEO и първата дама на тази позиция в банката в България. Има над 20-годишен опит в областта на финансите и банковото дело. Кариерното є развитие преминава през експертен и лидерски опит в Райфайзенбанк, "Делойт", "Артур Андерсен". Присъединява се към ИНГ Банк България през 2008 г. и скоро след това заема различни ръководни позиции в области като бизнес развитие, кредитиране и регионална лидерска роля, свързана с устойчиви финанси и решения за корпоративни клиенти на ИНГ Банк, регион Европа, Близкия изток и Африка. Бакалавърска степен придобива в Thames Valley University London, магистърска в Нов български университет и следдипломни квалификации в Американски университет България и ИНСЕАД.
Г-жо Кобакова, тази година ИНГ Банк отбелязва 30 години в България. Как се промени банкирането в страната и самата банка за този период?
ИНГ Банк е една от първите международни банки с присъствие на българския пазар от 1994 г. и съм горда, че вече 30 години сме част от развитието на банковия сектор в България. През последните 30 г. секторът претърпя трансформация от кредитиране и предлагане на банкови продукти до изготвяне на индивидуални решения за финансиране спрямо нуждите на бизнеса. Тези промени доведоха до голяма конкуренция, технологично развитие и много по-устойчива среда с едно истинско партньорство между бизнеса и банките.
Считам, че има 3 основни фактора, които допринесоха за тази трансформация диверсификация, технологичен напредък и регулаторни промени. На българския пазар навлязоха нови местни и международни играчи, което доведе до по-голяма конкуренция и по-широк набор от финансови решения за бизнеса. Към днешна дата банките са по-ефективни, много по-прозрачни, а банковите услуги много по-достъпни. Въвеждането на мобилното банкиране и възможностите за дигитални плащания трансформираха начина, по който клиентите си взаимодействат с банките. Междувременно банковият сектор стана един от най-регулираните в света. През изминалите 30 г. бяхме свидетели на съществени регулаторни промени, които осигуриха една стабилна банкова среда и подобриха практиките за управление на риска.
С какво се отличава дейността на ИНГ Банк на пазара в България?
ИНГ Банк е глобална финансова институция и лидер в областта на устойчивото развитие.Ние в ИНГ Банк сме различни. Дефинирахме девет основни възгледа на нашата дейност, ориентирани към нуждите на нашите клиенти и базирани на дългосрочни взаимоотношения и доверие, експертиза, клиентско изживяване, присъствие в 40 държави и развита клонова мрежа по света, предоставяне на дигитални и устойчиви решения. В ИНГ имаме за цел да предложим устойчива версия на всеки продукт от нашето портфолио. Финансирането, свързано с устойчивото развитие, при което лихвените нива са обвързани с целите на компанията в областта на устойчивото развитие, беше създадено от ИНГ още през 2017 г., структурирайки първия в историята заем, обвързан с устойчивото развитие, както и първия синдикиран заем, обвързан с ESG цели на пазара в България през 2023 г.
Гордея се с отличен екип на банката в България, добре познат на пазара със своята експертиза и отдаденост на клиентите ни. С дълбоко познание в седем сектора и 29 подсектора, нашият опит помага на клиентите да се ориентират през върховете и спадовете на икономическите цикли.
Не на последно място е и нашият ангажимент за инвестиция в обществото. В България има много смислени социални каузи, които заслужават нашата подкрепа и съм горда, че всички наши служители припознават социалното предприемачество като кауза, един активен инструмент за справяне със социалните проблеми и предизвикателствата пред обществото.
Какво подтикна банката да се превърне в застъпник на зеления бизнес?
Като банка ние оказваме най-голямо въздействие с финансирането, което структурираме, и с решенията, които предлагаме на нашите клиенти. Това включва нашият специален Terra подход. Той представлява методология, обхващаща девет ключови бизнес области, които имат най-голямо влияние върху изменението на климата. Целта е да насочим целия кредитен портфейл на глобално ниво към ограничаване на повишаването на средната глобална температура до максимум 1.5 градуса по Целзий до 2050 г. На глобално ниво през цялата 2023 г. ING Bank е мобилизирала 115 млрд. евро в устойчиво финансиране.
ИНГ Банк България допринася съществено към глобалните цели, а именно мобилизиране на 125 млрд. евро зелени решения и некредитни устойчиви инструменти всяка година до 2025 г. Гледаме на това като възможност да приложим нашия съществен опит по пътя към свят с нулеви нетни въглеродни емисии.
Какви са клиентите на ИНГ Банк в България и приемат ли сериозно нуждата от устойчиво развитие?
В България има много дъщерни дружества на международни компании от корпоративния и финансовия сектор, които работят с ИНГ Банк от дълги години и по-голямата част от тези компании имат вече ясни цели, които са свързани с околната среда и социалното и корпоративното управление. Водим и стратегически диалог с българските ни клиенти за подпомагане и финансиране на прехода им към по-устойчив бизнес, като все повече ESG темите стават основен приоритет за бизнеса. Компаниите си поставят ясни и амбициозни цели, които искат да постигнат инвестират в иновации, в нови технологии, ангажират служителите си да намалят собствения си въглероден отпечатък и постигат забележителен напредък.
Ние не сме просто лидери на екологична мисъл, ние всъщност работим ръка за ръка с нашите клиенти, за да се справим с някои от най-належащите проблеми в света днес.
Миналата година ИНГ Банк получи две международни награди. За какво бяхте отличени?
Както на групово ниво, така и в България ИНГ Банк се стреми да бъде пример за своите клиенти и обществото по отношение на отговорността ни към околната среда, социалното равенство и корпоративното управление. Инвестираме значителни ресурси за повишаване на осведомеността относно възможностите, свързани с устойчивостта. Ангажираме нашите служители в България, които са истински посланици на отговорно банкиране. В съответствие с целта ни на групово ниво кредитният портфейл на банката да постигне нулев въглероден отпечатък до 2050 г., в България насочваме значителни активи към устойчиви проекти и това е фокусът ни и занапред.
ИНГ Банк е визионер в разработването на иновативни и устойчиви решения, отговарящи на нуждите на нашите клиенти. Щастливи сме, че усилията ни са оценени от компании, европейски организации и партньори като Световната банка, като бяхме отличени с два приза през 2023 г.
Доколко важни са служителите, за да върви работата на банката гладко?
Работя в ИНГ Банк от 15 г. и за мен екипът винаги е стоял на първо място. Да създадеш и ръководиш успешно екип е мисия. Необходима е пълна отдаденост, открита комуникация, трезва самооценка на силните и слабите страни, непрестанно желание за надграждане на нови умения. Когато служителите работят в екип и колаборация, те са по-щастливи и ефективни, а за мен като лидер е изключително важно да подкрепям работата в екип като част от работната етика и култура. Всеки един наш служител трябва да чувства, че допринася за бъдещите планове и цели на Банката, като вярвам и работя за това ИНГ Банк да продължава да бъде едно страхотно място за работа с високи стандарти на работа и възможност за непрестанно развитие на всеки един служител. Винаги съм се стремяла да бъда част от силен колектив, който се подкрепя помежду си и гледа в една посока, който има обща мисия и цели да бъде устойчив в трудните моменти.
След ръста на лихвите за корпоративния сектор миналата година, накъде очаквате да поемат те сега и виждате ли по-слабо търсене на заеми?
Очаквам условията по предлаганите кредити да останат стабилни, а търсенето от страна на клиентите леко да се повиши. Предвиждам плавно покачване на лихвите в България тази година, в унисон с европейските тенденции. Банковата система е добре капитализирана и високо ликвидна, а икономиката на страната е с очакван положителен ръст през 2024 г. Политиката на БНБ с повишени капиталови изисквания към банките и минимални задължителни резерви също допринася за стабилност на системата.
През тази и следващите години прогнозирам едни по-високи лихви и относително висока инфлация. При едно забавяне на инфлацията в България в дългосрочен план, това ще доведе до намаляване на лихвените проценти.
Готови ли са банките за евентуално влизане на България в еврозоната, има ли недостатъци в подготовката и реалистична ли е целевата дата 1 януари 2025 г.?
Присъединяването на България към еврозоната от 1 януари 2025 г. е реалистична цел и е с широка подкрепа. Считам, че банковият сектор е готов за тази дата, благодарение на стабилна банкова система, добра капитализация и висока ликвидност. Банковият сектор до голяма степен е вече част от еврозоната и поради факта, че страната ни от няколко години е член на Европейския банков съюз. До седмици БНБ ще започне да сече и първите тестови български евромонети. Законодателно също сме готови за приемане на еврото, като политическата стабилност в България ще бъде от съществено значение. Сред очакваните ползи са повишен кредитен рейтинг в България, по-ниски лихви по кредитите и транзакционни такси, и в дългосрочен план - повишаване на доверието на чуждестранните инвеститори към България. Все още България не отговаря на критерия за инфлация, но нейният пик вече е зад гърба ни и прогнозата е да продължава да се забавя.
Накъде ще върви банкирането в България дигитализацията и ESG ли ще са двигателите и какви нови продукти и услуги ще навлизат?
Дигитализацията в банковия сектор е необходимост и възможност за устойчива промяна. Считам, че е възможност за подобряване на процеси както вътрешните за банката, така и за нашите клиенти. Високите технологии предизвикаха революция във финансовия свят в последните години и банките не останаха встрани от тази тенденция, като клиентите очакват все повече от банките. ИНГ Банк е безспорен лидер, когато става въпрос за дигитализация и иновации. Стремим се да предоставяме сигурно дигитално обслужване в реално време на нaшите клиенти от самото начало на клиентското им преживяване с ИНГ. Примери за това са услугите по дигитално откриване на сметка, процесът "Опознай своя клиент", автоматизация на процеси чрез роботизиране, както и непрекъснатият обмен на документи, изцяло онлайн, в рамките на защитената среда на нашия интерактивен канал InsideBusiness.
По отношение на ESG ние продължаваме да инвестираме в нови банкови решения за нашите клиенти. Разработваме алгоритми и иновации на база изкуствен интелект, които подпомагат ефективното и бързо вземане на решения, както и използваме научно базирани и секторно обосновани планове, с цел да насочим целия си кредитен портфейл на глобално ниво към постигане на нулеви нетни стойности на емисиите до 2050 г.
Какви качества смятате, че ще са нужни на банковия мениджър и банкера на бъдещето?
Изправени сме пред нова реалност. При все по-голяма автоматизация на работните процеси банкерът на бъдещето ще има нужда от качества като гъвкавост, креативност, добра ориентация в динамиката на процесите, умения за изготвяне и предлагане на индивидуална стратегия, ориентирана към нуждите на всеки клиент. Той трябва да бъде екипен играч и визионер. Считам, че е изключително важно да се създаде положителна нагласа за учене през целия живот и стремеж към постоянно усъвършенстване и развитие на умения. В тази връзка препоръчвам една от най-вдъхновяващите книги, която съм чела напоследък ""Нагласа на ума и новата психология на успеха", на световноизвестната американска психоложка и професор в Университета Станфорд д-р Карол Дуек, според която промяната на убежденията може да доведе до сериозна трансформация и в живота.
Числата говорят
30 години ИНГ Банк Н.В. извършва дейност в България чрез банковия си клон в гр. София
19.1 млн. лв. е нетната печалба за 2023 г.
905 млн. лв. е брутният кредитен портфейл към31 декември 2023 г.
587 млн. лв. е финансирането, насочено от ИНГ Банк България към устойчиви проекти за 2023 г., сред които и първият в историята синдикиран заем на местния пазар, структуриран от ИНГ Банк и свързан с устойчивото развитие, при което лихвените нива са обвързани с ESG цели на компанията
Фирмен профил
ИНГ Банк е глобална финансова институция от нидерландски произход и е сред първите международни банки с присъствие в България от 1994 г. Предоставя пълна гама от продукти и услуги за своите корпоративни и институционални клиенти. Комбинира експертен опит на местния пазар с възможностите на глобална финансова институция. Идеята за устойчиво развитие е основна част от нейната стратегия, като банката подкрепя осъзнатата бизнес трансформация на своите клиенти. През 2023 г. банката получи две награди от Capital Finance International за най-добри устойчиви банкови решения, както и от Global Banking & Finance Review за най-добра устойчива банка.
Текстът е част от бр. 119 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини