От 2025 г. потребителите ще имат право без предизвестие и без да дължат неустойка да прекратят договора си с мобилен оператор в случай на вдигане на цените заради инфлацията, както и възможност за намаляване на месечните тарифи при определени параметри на дефлация. Това са част от промените, които мобилните оператори се съгласиха да направят в общите си условия, за да балансират договорните отношения с клиентите.
Новината идва след ескалация на напрежението заради решението на мобилните оператори отново да индексират нагоре цените на абонаментните си услуги в отговор на продължаващия ръст на инфлацията. Вдигането на тарифите заради поскъпването на живота е опция, заложена в договорите на телекомите от години, която те активираха за първи път през 2022 г. Едва сега обаче се стигна до дебат по същество относно необходимостта от балансиране на правата на доставчика и клиента.
В средата на февруари Алиансът на технологичната индустрия (АТИ), който представлява A1, Vivacom, Yettel, Bulsatcom и други компании от бранша, изпрати писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП) с призив за стартиране на преговори. Месец по-късно е налице резултатът от тях браншово споразумение, гарантиращо баланс и реципрочност за потребителите.
Какво предвижда браншовото споразумение:
Въвеждане на право за потребителите да прекратят договора си при увеличаване на цени в резултат на индексация, без предизвестие и без да дължат определената в него неустойка за услуги. Потребителите могат да упражнят правото си за предсрочно прекратяване в срок от един месец от обявената от съответния оператор начална дата на индексация;
Определяне на прагове, в рамките на до +/2%, при които не се извършва индексация нито при инфлация, нито при дефлация;
Намаляване на цените на абонаменти/услуги при отчетена от Националния статистически институт дефлация, за предходната календарна година, когато същата надвишава горните прагове - т.е. ако дефлация над 2%;
Определени абонаментни планове и/или цени на услуги могат да бъдат изключени от обхвата на индексацията както при инфлация, така и при дефлация, като операторите следва да ги обявят на интернет страниците си.
Операторите ще отразят договорените промени в общите си условия в срок до 3 месеца. Новите клаузи ще се прилагат, считано от 1 януари 2025 г.
Това е второто подобно споразумение в полза на потребителите, на което телекомите се съгласяват.През 2014-2015 г. те сключиха индивидуални споразумения с КЗП, с които съществено намалиха размера на неустойките при предсрочно прекратяване на договорите, независимо че нямат такова задължение нито по българското, нито по европейското законодателство.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини