Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба в размер на близо 90000 лв. на българската платформа ClaimCompass. Дейността на компанията е свързана с обезщетения при закъснели или отменени полети. А глобата е наложена заради неправомерни реклами.
Какъв е проблемът?
Производството е образувано по искане на конкурента SkyRefund, чието име е замесено в рекламни материали наClaimCompass. Определената санкция включва две отделни нарушения заблуждаваща реклама и недобросъвестна търговска практика, с която се нарушават търговските взаимоотношения като освен това ClamCompass ще трябва да покрие разноските на SkyRefund по производството пред КЗК, които са в размер на 4700 лв.
И двете компании се занимават с онлайн посредничество и съдействие на пътници за получаване на обезщетения от авиокомпании при закъснял или отменен полет. ClaimCompass е учредена в София през 2015 г., а собственик е Татяна Кирилова Миткова, по данни от Търговския регистър.
SkyRefund е създадена през 2017 г. и е собственост на Мария Данаилова, Калоян Тодоров и Ивайло Данаилов.
Какви са исканията?
От документацията публикувана на сайта на КЗК става ясно, че две са основните искания на SkyRefund. Едното е свързано с това, че словосъчетанието sky refund или skyrefund е използвано от конкурента ѝ като ключова дума, която при търсене в Google извежда на първо място платена реклама на ClaimCompass, която гласи: #1 Alternative to SkyRefund (бел. ред. преведено от англ. номер 1 начин за възобновяване на средства). Което се оказва подвеждаща информация за потребителите, които при търсене на Sky Refund реално се насочват към сайта на ClaimCopass.
Второто искане е свързано със съдържанието на сайта, което се визуализира през съответния линк. То представлява таблица, която сравнява услугите на двете дружества по няколко критерии средна стойност на иска, рейтинг, такса за компанията, автоматично входиране на искове, многоезична поддръжка като се подчертават предимствата на ClaimCompass.
В хода на проучването обаче става ясно, че доказателство за тези сравнения няма. И от КЗК стигат до извода: услугата на SkyRefund притежава най- малкото същите характеристики и удобства като тази на ответника. Затова от антимонополното ведомство смятат, че това представлява неразрешена сравнителна реклама.
Хронология и санкции
Първото нарушение е продължило от юни до август 2023 г. и КЗК го определя като "тежко нарушения", което може да донесе санкции в размер на 10% от приходите на дружеството за предходната финансова година. Заради смекчаващи обстоятелства обаче от Комисията са определили санкция от 5 на сто, което се равнява на 49750 лв.
Второто нарушение е продължило в месеците от юни до октомври 2023 г., когато таблицата е била свалена от ClaimCompass. Това нарушение според КЗК не е особено тежко и Регулаторът налага санкция в размер на 4% от оборота или 39800 лв.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини