Има хора, които са в постоянно търсене и намиране. Христо Нейчев е такъв предприемач, при който трансформацията е непрестанен процес. В САЩ учил как се прави бизнес и завърнал се в България, става успешен консултант, ментор, коуч по бизнес развитие, но също инвеститор и сериен предприемач, продал един от стартъпите си на Amazon. Резултатите го радват, но не го правят щастлив.
Тогава пътят го отвежда на Изток, където учи медитация от потомък на Школата Шаолин. Това му помага истински да присъства в тялото и в ума си. Щастието започва да се връща. После за него се отваря пътечка към Еквадор и там бива приет от индианци шамани, които работят с билки и какао. Те му дават други способи, чрез които се достига до вродената човешка мъдрост. Христо Нейчев разбира, че умът е само къс от цялата човешка сложност и когато той е "шеф", страдаме. Но когато е само инструмент, е перфектният инструмент. Сега голямото предизвикателство пред него е как се прави осъзнат бизнес в синхрон със сърцето и душата, а не само с ума:
Компаниите, които гонят печалба, имат много проблеми, а и печалбата им не е толкова висока, защото без възвишена цел лоялността на хората не е добра. Разрастването със стремеж единствено за разрастване е поведение на туморната клетка тя расте, за да расте.
Има
четири стъпки за еволюция
в бизнеса: 1. Хората осъзнават, че парите не са всичко, и се замислят как да работят по нов начин. 2. Появява се идеята да се грижим клиентите ни да са щастливи. Когато те са щастливи, печалбата идва по естествен начин. Но с развитието някои преминават към следващата стъпка: 3. Загриженост за служителите - когато те са щастливи, се грижат по-добре за клиентите, а щастливите клиенти плащат по-добре. Фокусът се измества върху служителите, което е характерно за повечето IT компании у нас. Но стълбата има и следващо стъпало. 4. Да създадем среда, в която всички в организацията да израстват заедно в това число ръководството и служителите.
Човекът, който се развива, е щастлив и удовлетворен, той става по-осъзнат, дава най-доброто от себе си, все повече и повече, защото пораства. Както дървото, което колкото по-голямо става, с повече плодове ни дарява. С щастливите хора в организацията идват добрите продукти, усмихнатите клиенти и парите. В този начин на мислене парите са четвъртото последствие, а не първото. Основната цел е израстването на хората в организацията. Но
как да израстваме
в търсене на този отговор моят фокус се насочи върху методи, които са приложими в бизнеса. Характерно за компаниите, работещи за своето израстване, е, че те правят вътрешен коучинг на всички, не само на шефовете и на собствениците. Коучингът е инструмент за равносметка, той помага човекът да види къде е бил, къде иска да стигне, през какви трудности минава, как може по-добре да се справи, намира ли баланс между семейния и личния живот, какви свои умения иска да развие и как това да стане… Коучингът подкрепя хората да се замислят за всички тези неща и да ги надраснат, а не само да са част от мелницата на парите.
Грижата за природата може да става по пътя на принудата със закони и други мерки, но хората ще намерят начин да ги заобиколят. Затова, ако единият начин е с "бой", другият е с любов. Ако съумееш да промениш начина, по който умът и нервната система оперират, то много неща ще се променят. Забелязвам, че онези, които са
в хармония
със себе си, със семействата си, с другите хора и с природата, и ако те могат да достъпят истинската си мъдрост, а не само да задействат бизнес нюха за правене на пари, то и бизнесът, а и самият им живот се развива по по-естествен начин. Затова когато фокусът е в израстването на човеците, тогава и бизнесът започва да върви по-добре. Много мениджъри казват "Ние трябва да правим повече пари". Но ако искате това, фокусирайте се върху израстването на хората и удовлетворението им, че се променят. Програмата Positive intelligence, която е своеобразен фитнес за ума, е инструмент и подкрепа да вземаме по-добри решения не само за бизнеса, но и за целия си живот.
Моето предизвикателство като предприемач и човек е как да израстваме духовно, емоционално, психически и материално. Защото монасите забягват в духовното, а бизнесмените се впускат само в материалното. Така или отиваш в Тибет и забравяш за работата, или си непрестанно на пангара, за да правиш пари. Има ли златна среда? Моят отговор е ДА. Но израстването е
път, а не финална дестинация
Когато се прави годишно планиране, с някои фирми отиваме сред природата, пием биокакао, което ни отваря съзнанието и ни позволява по-спокойно и по-мъдро да мислим. В природата енергията е друга, а в офиса автоматично започваш да мислиш за пари и забравяш по-висшите цели. Затова "хващаме гората", правим упражнения за свързване човек с човека, хората се гледат в очите и всеки казва на другия какво цени у него, защо го е избрал за съдружник във фирмата и така става фино свързване. И когато се почувстваме едно цяло, започваме да мечтаем за бъдещето и виждаме къде в бизнеса искаме да отидем заедно.
Нека да сме наясно, че когато силно залитнем към парите, ограбваме бъдещето на нашите деца, защото се самозабравяме в сметките, изсмукваме ресурсите на природата и ги изхабяваме тук и сега. А човешката мъдрост живее в сърцето на всеки, но е нужно
да осигурим достъпа
си до нея. Както всеки ден гледаме финансовите пазари, четем анализи, наблюдаваме бизнес ситуацията и вземаме решения за нашия бизнес, така трябва да гледаме навътре в себе си и да се свързваме със своята вътрешна истина и мъдрост било чрез медитация, коучинг, психотерапия или с друг способ.
Когато хората стават осъзнати, осъзнат става и бизнесът, който те развиват. На осъзнатата организация не ѝ трябват закони, мерки и рамки, някой да я проверява, а тя сама следи за отпечатъка, който оставя. Служителите помагат да правим много пари, но как те се чувстват в своето тяло, тренират ли, как са умовете, сърцата и душите им? Как да поддържаме духа на хората буден, за да не виждаме дремещи души по бюрата… Ако събудим духа на хората в организацията, ще изградим осъзната, будна и непрестанно еволюираща система. Моята мисия като предприемач, консултант, тренер и коуч е да повдигам човешката осъзнатост в бизнеса.
Текстът е част от бр. 117 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини