За счетоводството мнозина са си изградили представа, че е скучна работа. Еднообразна ли? Ангелина Борисова, която е основател и управляващ директор на "Анагами", опровергава това.
Когато преди 14 години учи икономика в УНСС, Ангелина се ориентира към счетоводството заради възможността за кариерен път без никаква първоначална инвестиция: "Професията позволява да работиш като наето лице, но и на свободна практика. Необходими са само знания и лаптоп". В началото съчетава и двете опции, за да натрупа опит и клиенти, докато в един момент започва да търси начини за професионални продажби на своите услуги, след като се изчерпва
формулата
да работи с кръга от приятели и познати. Тогава се насочва към намиране на партньори, които да изпращат клиенти срещу комисиона, и това сработва. Този модел помага на "Анагами" да порасне бързо чрез поемане на повече ангажименти, а не чрез инжектиране на средства. Ключов моменти се оказва фактът, че работят онлайн. Ангелина вижда перспективите на тази форма още през 2013 г., когато това е приемано за екзотика. Предприемчивата бизнес дама смело влиза в тази ниша. По онова време от такъв род услуги се интересуват главно технологични и иновативни компании. Така придобива опит в сфера, която е Тера инкогнита за другите в счетоводството. Това е времето, когато започва бумът на продажбите през онлайн платформи и когато всеки би могъл да изкарва пари от всяка точка на света като консултира или създава дигитални продукти. Един такъв професионалист ѝ споделя, че не успява да намери счетоводител, тъй като не може да им обясни какво точно прави. "И аз не разбирам, но ела, защото ще се науча" - казва Ангелина. Така тя започва да си партнира с хора, работещи
на международните пазари
с бизнес модел, който все още не е познат. Софтуерните среди дават началото на много новости, а това е предизвикателство за стартъпа "Анагами", който назначава първия си служител през 2016 г. "Когато правиш нещо за пръв път, има известно психологическо напрежение. Това обаче е приятно и носи адреналин за хора, които търсят новите възможности", казва тя. Друго конкурентно предимство на младата компания става нейната вътрешна организация от хибриден тип с преимущество на дистанционната работа, с акцент върху резултатите, свършената работа и конкретните постижения на всеки от екипа.
В началото счетоводителите са привлечени от
модела на работа
който позволява да практикуват професията си, без да се налага да са в офиса на компанията. Това е особено важно за жените, които са отдадени на майчинството, но търсят реализация и развитие на своята квалификация. Те са ентусиазирани да работят по непознати казуси и да научат много нови неща: "Хората са жадни за разнообразие в работата си, а не ден след ден да правят едно и също". Друг важен момент в "Анагами" е пластичността, която насърчава промяна в натоварването и адекватност към всички житейски събития, през които служителите преминават. Позволено е да се упражнява и странична дейност, дори в сферата на счетоводството.
Успешен пробив
за компанията са клиентите от немския пазар. У нас почти липсват счетоводители, които добре да владеят този език, но "Анагами" намира решение, като създава система за обучение на своите служители и още на втория месец те се включват в работния процес.
Страхът от провал това е най-често задаван въпрос, на който Ангелина Борисова отговаря така: "Обичам предизвикателствата и зная, че ще се справя. При мен мотивацията да успея е много по-силна от страха, тъй като повече се боя от липсата на промяна, а не толкова от самата промяна".
В моменти на
разрастване на бизнеса
когато се окаже, че парите не стигат, Ангелина веднага се заема да осигури онова ново, което ще носи достатъчно приходи, за да не се налага съкращаването на служители: "В каква посока ще върви компанията е отговорност на лидера, не на екипа. Хората очакват развитие личностно и на компанията, очакват и по-високи доходи. Затова лидерът трябва да намира начин компанията да е в растеж. Никой амбициозен професионалист няма да стои дълго на едно и също работно място, което е статично и като знания, и като финанси". Затова в кръга, с който "Анагами" работи, влизат компании в сферата на блокчейн, криптовалути, NFTдигитални активи, движението Web3, бизнеса с метавселена.
Посоката на "Анагами" е да предоставя услуги за световния пазар, свързани с иновативни бизнеси, в това число и собствени дигитални решения, присъщи на технологична компания. За Ангелина Борисова всеки успех в средата е успех за цялата среда, тъй като това повишава нивото на всички.
Растежът налага преструктуриране
Работя рамо до рамо със служителите и всеки от тях има личната си свобода. Не отива на един лидер, който знае, че в даден момент хората му се преработват, да отиде на някой остров и да започне оттам да споделя снимки. Това е неморално. Моята цел са постиженията, а не просто да изкараме пари.
Когато някой се хвърли да прави бизнес, трябва да е наясно какво точно иска да постигне и дали може да изгради нещо по-голямо, с което да излезе на международна сцена. После всеки път, когато компания се разрасне с повече от 50%, трябва цялата организация да се преструктурира, в това число и продуктите, които тя предлага. В класическия счетоводен бизнес в България са фирми с екип до 10 души, тъй като не се постига марж, с който да се издържат много хора. Това, което най-много затруднява, е компанията да намери онова, с което да се заработват повече пари. В нашата сфера по-голям бизнес може да се издържа със специфичен аутсорсинг, каквато специализация "Aнагами" вече има.
Принципи
Ориентирани към действието.
Силен вътрешен контрол на качеството.
Когато възникнат грешки, бързо ги изправяме, но не ги толерираме и не сочим виновни. Приемаме ги като част от живота и от работата. Важно качество е хората да се научат по правилен начин да коригират пропуските си.
Всичко се поправя, но е по-добре да виждаш нещата в начална фаза, преди да се стигне до проблем.
Изграждане на култура на споделяне в екипа и стремеж към постоянно подобряване.
Поддържане на взаимна търпимост и добри отношения с клиентите, особено при дългогодишна съвместна работа.
Наличието на вътрешен корпоративен психолог допринася за по-бързото решаване на проблеми и избягване на конфликти, не само професионални, но и от личен и семеен характер.
Текстът е част от бр. 117 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини