След като до голяма степен успя да избяга от турбуленциите, свързани с пандемията от коронавируса, глобалната авиоиндустрия излезе от бурята през 2023 г., връщайки се към обичайната си рентабилност. Това стана възможно след 3 поредни години на големи загуби. Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) търговските авиокомпании се очаква да завършат годината с 23,3 млрд. USD нетна печалба, спрямо загуба от 3,8 млрд.USD през 2022 г., което е значително по-високо от очакваното преди. Още през декември миналата година IATA прогнозираше печалбите за 2023 г. да бъдат „тънки като бръснач“, прогнозирайки само 4,7 млрд. USD нетни приходи в цялата индустрия.
Докато генералният директор на IATA Уили Уолш приветства устойчивостта на индустрията и изключителната скорост на възстановяване, той припомни, че пандемията струва на авиацията около 4 години растеж и че маржовете на печалба остават неустойчиво ниски. "Печалбите в индустрията трябва да бъдат поставени в правилна перспектива. Въпреки че възстановяването е впечатляващо, марж на нетната печалба от 2,7% е далеч под това, което инвеститорите в почти всяка друга индустрия биха приели," той каза. "Има какво да се научи от факта, че средно авиокомпаниите ще задържат само 5,45 USD за всеки превозен пътник. Това е достатъчно, за да си купите основно ‘grande latte’ в лондонския Starbucks. Но това е твърде малко, за да се изгради бъдеще, което е устойчиво на сътресения за критична глобална индустрия."
Гледайки напред, IATA очаква приходите от индустрията да достигнат исторически връх от 964 млрд. USD през 2024 г., тъй като се очакват 40,1 милиона полета за годината, надвишавайки предлагането отпреди пандемията, т.е. 2019 г., с 1,2 милиона полета. Очаква се приходите от пътници да достигнат 717 млрд. USD през следващата година, надвишавайки общите за 2019 г. с 18%, движени отчасти от увеличаването на обема на пътниците и отчасти от подобренията в приходите от пътници. Въпреки подобрената перспектива директорът на IATA Уолш намира своята индустрия в трудна позиция. "Авиокомпаниите винаги ще се конкурират жестоко за клиентите си, но те остават твърде обременени от тежко регулиране, фрагментация, високи инфраструктурни разходи и верига за доставки, населена с олигополи,” заключава той, посочвайки, че авиоиндустрията пряко поддържа 3,05 милиона работни места по света.
Източник: statista.com
прочети още
Източник:
fakti.bg
назад към списъка с новини