В индустриалните си фабрики в Япония Toyota се е обърнала към самоходни поточни линии, масивно леене под налягане и дори старомодното ръчно полиране. Всичко това за да компенсира загубеното време в битката при електрическите превозни средства, пише Reuters.
Най-големият производител на автомобили в света вярва, че може да намали разликата с Tesla и другите конкуренти, като комбинира нова технология с утвърдените методи за икономично производство, които използва от десетилетия, за да отстрани неефективността, включително излишните разходи, от производството.
Компанията предостави бегъл поглед върху най-новите си постижения по време на обиколка в завода си в централна Япония миналата седмица. Също така демонстрира примери за пестелива изобретателност, като например техника за изработване на брони с висок гланц без боя. Формата е ръчно полирана до огледален завършек, придаващ блясъка на бронята.
На други места, оборудване от преди три десетилетия, използвано за обработка на части, сега може да работи през нощта и през уикендите, след като е автоматизирано чрез роботика и 3D моделиране. Подобренията, според Toyota, са утроили производителността на оборудването.
Силата на производството на Toyota се крие в способността ни да реагираме на променящите се времена", каза главният продуктов директор Казуаки Шинго пред репортери по време на обиколката.
Той посочи инженерната и технологична експертиза, закотвена в съкращението "TPS" производствената система на Toyota.
Компанията направи революция в съвременното производство със своята система за икономично производство, доставка точно навреме и организация на работния процес тип "kanban". Оттогава нейните методи са възприети навсякъде от болници до софтуерни фирми и са изучавани широко в бизнес училища и заседателни зали по целия свят.
Непрекъснатият процес на подобрения и свиването на разходите помогнаха за издигането на Toyota от следвоенното начало до глобален гигант. Но при електромобилите с батерии компанията беше засенчена от друг неуморим иноватор Tesla който използва собствена система за ефективност, за да изгради водеща на пазара рентабилност.
Под ръководството на новия главен изпълнителен директор Коджи Сато, Toyota обяви през юни амбициозен план за увеличаване на електромобилите с батерии, голяма промяна след години на критики, че производителят на водещия в индустрията хибрид Prius твърде бавно възприема изцяло електрическата технология.
Японската компания представлява само около 0.3% от глобалния пазар на електромобили през 2022 г., каза Goldman Sachs през юни, наричайки електромобилите "липсващото парче" в гамата му.
Това не е единствената автомобилна компания, която има проблем с преминаването към електромобили. Голямата тройка автомобилни производители в Детройт се позоваха на конкурентния натиск от страна на Tesla, докато се противопоставят на исканията за по-високи заплати от профсъюза United Auto Workers, което миналата седмица доведе до безпрецедентна едновременна стачка.
Монтажна линия, гигапреси
Една иновация, на която Toyota набляга, са нейните самоходни производствени линии, към които електромобилите се насочват от сензори през поточната линия. Технологията премахва необходимостта от конвейерно оборудване, основен разход в процеса на сглобяване на автомобила, и позволява по-голяма гъвкавост на производствените линии.
При демонстрация електромобилите се движеха без покрив, позволявайки вмъкване на части. Рамо на робот Fanuc спусна автомобилните седалки в леглото на електромобила. Наблизо автономен мотокар донесе още седалки от контейнер.
Toyota показа и прототип на технологията за леене под налягане, известна като гигапресоване, въведена от Tesla, която произвежда алуминиеви части, много по-големи от всичко, използвано преди в автомобилното производство.
Подобно на Tesla, Toyota казва, че ще произвежда електромобили в модулни секции, намалявайки броя на частите. Но също така изтъква и собствени иновации. Тъй като работи с леене под налягане от години, японската компания е разработила форми, които могат бързо да се сменят, което периодично е необходимо при гигапресоването.
Toyota казва, че намалява времето за смяна на формата до 20 минути, срещу 24 часа нормално. Производителят изчислява 20% увеличение на производителността.
Компанията също така представи самоуправляващ се транспортен робот в завода на Motomachi в Toyota City, който превозва нови превозни средства през паркинг от 40 000 квадратни метра (10 акра) работа, която обикновено се извършва от шофьорите, преди да натоварят колите на камиони.
Шофьорите на камиони изминават средно 8 км (5 мили) на ден, за да донесат коли, изяждайки времето за шофиране и добавяйки към физическото бреме в работа, където текучеството е високо.
Автомобилният производител заяви, че цели 10 от роботите ще работят в Motomachi до следващата година и ще обмисли да ги използва и в други заводи след това. Може също така да продава роботите на други компании.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини