Китайската компания Luckin Coffee отвори своя десетхиляден обект в Китай през юни, изпреварвайки Starbucks като най-голямата верига кафенета в страната. Основана през 2017 г. Luckin Coffee избухна на китайската кафе сцена, за да предизвика Starbucks чрез достъпни опции за кафе и мобилни поръчки, пише CNBC.
Китай е вторият по големина пазар на Starbucks след САЩ, но Luckin Coffee вече разполага с близо 11 000 магазина в страната след агресивната си експанзия. За сравнение, Starbucks управлява 6480 обекта в континенталната част в края на второто тримесечие.
Те са много агресивни в разширяването и е обичайно да се купува напитка от Luckin за 2 долара, или по-малко, заради големите отстъпки", заяви Джианган Ли, който е основател и главен изпълнителен директор на компанията за технологични изследвания Momentum Works.
В Китай традиционно се консумира повече чай, но през последните няколко години продажбите на кафе се увеличават стабилно, особено в градските райони и сред по-младите хора. Общите продажби на кафе в страната ще се повишават с 8.7% годишно до 2027 г., според компанията за анализи GlobalData.
Агресивна експанзия
През тримесечието, приключило на 30 юни, Luckin Coffee отвори 1485 нови магазина, което прави средно по 16.5 нови обекта дневно. От 10 829 магазина в Китай, 7 181 са самостоятелно управлявани, а 3 648 са партньорство, според финансовия отчет на компанията.
Китайската верига кафенета се разшири в Сингапур през март, което беше първата ѝ стъпка зад граница, като до момента е отворила 14 магазина в островния град-държава. Клиентите на компанията вече са над 170 милиона.
Luckin успя да се разшири толкова бързо поради своя оперативен модел, който включва самостоятелно управлявани магазини и франчайзи", каза Ли от Momentum Works.
Междувременно, магазините на Starbucks по света са собственост на компанията. Американската верига кафенета не оперира на принципа на традиционния франчайз, а вместо това продава лицензи за работа. През тримесечието, приключило на 2 юли, компанията отвори 588 нови магазина, или около 40% от броя на Luckin.
Luckin използва модела "вземи и тръгни" (бел. ред. - от англ. - grab and go), при който клиентите поръчват от приложението и взимат поръчките си от магазина, за разлика от Starbucks, които предлагат уютна среда за работа и общуване. В резултат на това Luckin има по-ниски оперативни разходи.
Атрактивност на масовия пазар
Luckin и Starbucks имат различни ценови стратегии. Чаша кафе от Luckin струва между 10 и 20 юана, или 1.40 - 2.75 долара. Това е така, защото Luckin предлага големи отстъпки и оферти. Междувременно, чаша кафе от Starbucks е на цена от 30 юана или повече, което прави поне 4.10 долара.
Luckin се хареса на масовия пазар. По отношение на цената, техните продукти се различават доста от Starbucks. Що се отнася до качеството обаче, те са по-добри, в сравнение с много от евтините марки", допълни Ли.
Миналата седмица компанията пусна нова напитка с Куейчоу Маутай - алкохолен продукт, направен от оризови зърна, който е известен и като "националния алкохол на Китай". Китайската верига кафенета съобщи, че е продала 5.42 милиона алкохолни лате Маутай в първия ден от пускането им на пазара. Останалите хитове на Luckin на китайския пазар включват боба лате с кафява захар, както и лате със сирене и кокосово лате.
Завръщане на фондовата борса?
Преди три години Luckin е делистната от американската борса Nasdaq след счетоводен скандал. Това се случва след като компанията обявява през април същата година, че вътрешно разследване е установило нарушения на тогавашния главен оперативен директор Джиан Лиу.
Той е изфабрикувал изкуствени продажби за около 2.2 милиарда юана (314 милиона долара) за по-голямата част от 2019 г. Лиу и бившият главен изпълнителен директор на Luckin Джени Жия Чиан впоследствие са уволнени.
Компанията се регистрира за първи път на борсата през май 2019 г. и достига публична оценка от 3 милиарда долара по-малко от две години след стартирането си, което я прави първата след дотком балона от 1999-2000 г. с подобно постижение. Luckin се съгласява да плати неустойка от 180 милиона долара на Комисията по ценни книжа и борси на САЩ, за да уреди таксите за счетоводните измами.
През февруари 2021 г. Luckin подаде молба за защита от банкрут по глава 15 в Ню Йорк. Фирмата обяви през април миналата година успешното завършване на преструктурирането на своята финансова задлъжнялост и излизането ѝ от процедурата по несъстоятелност.
Ние ще се стремим непрекъснато да подобряваме нашето управление и вътрешен контрол, и да подобряваме нашите предложения за продукти и услуги", заяви главният изпълнителен директор Гуо Джинги.
Под управлението на настощия изпълнителен директор Гуо Джинги, който беше назначен през юли 2020 г., фирмата отчете оперативна печалба за първи път през 2022 г. - въпреки ограниченията, наложени заради пандемията от COVID-19.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини