Промишлени компании от цял свят купуват повече заводи в Европа въпреки икономическото забавяне в региона, тъй като геополитическите притеснения и проблемите с веригите за доставка принуждават компаниите да доближат дейностите си до своите клиенти, предава Financial Times.
Данни на консултантската компания Cushman & Wakefield сочат, че компаниите са придобили или наели индустриални площи с общ обем от 890 хил. кв. м през 2022 г., което е ръст с 29% спрямо предходната година. Анализът на компанията обхваща сделки в девет европейски страни, включително Великобритания, Франция и Германия.
Напоследък виждам клиенти, които предприемат т.нар. "ниършоринг" (преместване на производството близо до клиентите), като инвестират в европейско производство, за да намалят зависимостта си от Китай и от други отдалечени локации", заяви Тим Крайтън, ръководител на логистичните и индустриални площи в Европа в Cushman.
Промишлени компании от Азия до Европа придобиват европейски заводи в отговор на търсенето от клиенти на континента, които през последните десетилетия изнесоха производството на много от стоките, които купуват, в Китай и други нискотарифни производствени центрове.
Все по-голямото търсене на нови заводи се случва на фона на общ спад в усвоените индустриални площи в Европа, докато разходите на потребителите намаляват. Това накара търговци на дребно и собственици на складове да свият инвестициите си.
Въпреки това компаниите преосмислят стратегията си, тъй като напрежението между западните правителства и Пекин се задълбочава. Към това се добавя и силното нарушаване на глобалните снабдителни вериги по време на пандемията от COVID-19.
По думите на Тим Крайтън използването на роботи в промишленото производство, които минимизират производствените разходи в региони с по-евтина работна ръка, налага на европейските компании да доближат производството до потребителите.
Докладът на Cushman който дава за пример обявените неотдавна планове на Mercedes-Benz да изгради първия си завод за електрически ванове в Полша, както и плановете на BMW да повиши производството на батерии за автомобили в нов завод в Унгария отбелязва, че Централна и Източна Европа, където работната ръка е относително евтина, привлича особено големи инвестиции в промишленото производство.
Промишлените площи съставляват все по-голям дял в портфейла на компанията след спад в търсенето на складови площи", каза Бърт Хеселинк, директор на отдела за връзки с клиенти в европейския собственик на бизнес имоти CTP.
"Нашите клиенти са уведомявани: Ако искате да продължавате да ни снабдявате, предпочитаме да го правите от Европа вместо от Китай", допълва той.
Въпреки че инвестициите в нови обекти вдигат разходите на промишлените компании в период на вече завишена инфлация, Хеселинк отбелязва, че компаниите отдават приоритет на предпазването на дейностите си от ново "бедствие" при веригите на доставка.
Не всички компании обаче напускат Китай. Веригите на доставка на много от тях са засегнати от завишени разходи за енергия, заради които неотдавна индустриалният двигател на Европа Германия изпадна в рецесия. През април собственикът на боите Dulux Akzo Nobel, заяви, че нидерландската компания е била принудена да се обърне още повече към Китай, след като разходите за енергия са принудили европейските ѝ доставчици да затворят заводи.
След като години наред западни компании инвестираха в Китай, бизнес лидери предупреждават също, че Европа изпитва недостиг на работна ръка в промишленото производство.
Предизвикателство е да намерим хора с точните умения. И този проблем трябва да бъде разрешен, като например внасяме работници от други страни", заключи Хеселинк.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини