Новини:
Сферично строителство: новата тенденция на българския пазар... | Новият гигантски ИИ-кампус на Meta прилича на процесор и това не е слу... | Слънце, вятър и батерии: Google ще добави гигаватови енергийни комплек... | Asus представи 4K мониторите ProArt Display PA32UCE и PA27UCGE с автом... | Google Docs получи 40 нови шаблона – и те могат да направят работата в... | Shell ще проучва за нефт и газ край Бургас... | Изкуственият интелект в услуга на маркетинга: Growk AI разбива кодовет... | Излезе последният за годината Patch Tuesday | Vivacom отключва всичките си телевизионни канали и EON Видеотека... | Битката за космоса: 445 милиарда рубли за руския отговор на Мъск... | Властите в Сирия призоваха работниците да се върнат на площадките за д... | Истинският край на закона на Мур и истинската цена на монопола... | Петкова: Трябва да намалим бюджетните разходи, но няма политическа вол... | Трейдъри инвестираха за седмица $3,85 млрд в криптовалути... | Резултатите от изборите в Румъния са анулирани: службите разкриха 85 0... | Китай започва антимонополно разследване на Nvidia в отговор на санкции... | Нов вид сградна симулация моделира градските топлинни острови... | We take care of our every ship and our every customer | 5G модемът на Apple ще бъде 2,5 пъти по-бавен от този на Qualcomm – то... | Дженсън Хуанг се оказа гений не само в областта на графичните процесор... | Историята на „www“: Щит срещу хакери или остаряла украса?... | Новите слънчеви технологии: какво очаква слънчевата енергия през 2025 ... | Изпълнителен директор на AMD: „ИИ ще бъде навсякъде. Той ще се нуждае ... | Индийските власти имат въпроси към Starlink по дело за контрабанда на ... | Разработчици представиха революционен изкуствен интелект, който помага... | ЕРМ Запад успешно завърши проекта си „Живот за птиците“ по програма LI... | Световните продажби на умни часовници и гривни почти спряха да растат ... | Ракетни удари, разрушени военни кораби, танкове. Какво значат действия... | Историята на една от най-уникалните постройки в света (СНИМКИ)... | В Уравнението на Дрейк не взета предвид тъмната енергия. Това може да ... | Сърбия ще използва германския опит в областта на минния сектор... | Lenovo Thinkplus Air H4S – проектор с качествен звук... | Китайски хакер създаде вирус-убиец за масов терор... | Генералният секретар на НАТО Марк Рюте ще посети България следващата с... | Глобалният интернет трафик нараства значително през 2024 г. и това не ... | TikTok трябва да бъде продаден преди встъпването в длъжност на Тръмп –... | Сам Алтман: „Общият ИИ ще се появи по-бързо от очакваното, но няма да ... | Рекорден 4 Tbps трафик в мрежата на NetIX | САЩ отпуснаха на Micron субсидии в размер на 6,1 млрд. долара за нови ... | Смартчасовници и безжични слушалки на лизинг от А1, без оскъпяване... | Последни 3 дни за участие в „Наградите на БАИТ” за 2024 г.... | Zalando купува конкурента си About You за 1.1 млрд. евро... | Пощенска банка влезе в ключово партньорство с ЕБВР... | Наистина ли мозъкът съзрява на 25-годишна възраст?... | Излезе декемврийската актуализация на Windows 11 с много промени... | tbi bank и УНСС създадоха „Академия за таланти – dataXperience“... | TikTok пред избор в САЩ: продажба или забрана... | Dell подготвя мощни работни лаптопи с чипове Arrow Lake-HX, CAMM2 паме... | Невероятните „фантазии“ на Петкова застрашават добивния сектор в Бълга... | В YouTube се появиха безплатни многопотребителски мини-игри, но все ощ... |
ПРЕДЛАГА | СДЕЛКИ | ТЪРСИ | КЛИЕНТИ
  Склад 450м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 380м2 под наем 2045 EUR   |   Склад 864м2 под наем2650 EUR/м2   |   Магазин 153м2 за продажба 210000 EUR   |   Склад 730м2 под наем 3640 EUR   |   Магазин 94м2 за продажба 154500 EUR   |   Склад 1180м2 под наем 4090 EUR   |   Склад 2174м2 под наем 5435 EUR   |   Склад 473м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 432м2 под наем 1325 EUR   |   Склад 960м2 под наем 3580 EUR   |   Магазин 83м2 за продажба 320000 EUR   |   Промишлена база 2320м2 за продажба 2750000 EUR   |   Склад 640м2 под наем 2240 EUR   |   Склад 270м2 под наем 800 EUR   |   Склад 350м2 за продажба 650000 EUR   |   Магазин 144м2 за продажба 360000 EUR   |   Склад 240м2 под наем 639 EUR   |   Склад 390м2 под наем 1595 EUR   |   Склад 288м2 под наем 1325 EUR   |   Склад 972м2 под наем 2982 EUR   |   Склад 800м2 под наем 1790 EUR   |   Склад 190м2 под наем 845 EUR   |   Склад 576м2 под наем 2356 EUR   |   Склад 1050м2 под наем 11500 EUR   |   Търговски обект 100м2 под наем 1390 EUR   |   Склад 675м2 под наем6 EUR/м2   |   Склад 1300м2 за продажба 550000 EUR   |   Склад 600м2 под наем 3513 EUR   |   Магазин 185м2 за продажба 390000 EUR   |   Склад 215м2 под наем 1370 EUR   |   Магазин 163м2 под наем 3000 EUR   |   Търговски комплекс 420м2 под наем 2310 EUR   |   Склад 350м2 под наем 1252 EUR   |   Парцел 5002м2 за продажба 200000 EUR   |   Склад 559м2 под наем6 EUR/м2   |   Парцел 1010м2 за продажба 165000 EUR   |   Магазин 1260м2 под наем5 EUR/м2   |   Магазин 650м2 под наем 5200 EUR   |   Склад 1152м2 под наем 3535 EUR   |   Офис 360м2 за продажба 720000 EUR   |   Склад 300м2 под наем 1790 EUR   |   Парцел 2846м2 за продажба 284600 EUR   |   Парцел 729м2 за продажба 145800 EUR   |   Склад 426м2 под наем6 EUR/м2   |   Магазин 190м2 под наем 950 EUR   |   Склад 900м2 под наем 2300 EUR   |   Магазин 57м2 за продажба 235000 EUR   |   Склад 720м2 под наем5 EUR/м2   |   Магазин 118м2 за продажба 320000 EUR   |
  Купува магазин 20 - 300м2 Цена 500000 EUR   |   Купува магазин 60 - 120м2 Цена 350000 EUR   |   Купува склад 350 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR   |   Купува магазин 200 - 500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Цена при запитване   |   Купува склад 800 - 1500м2 Наем при запитване   |   Купува склад 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува склад 200 - 300м2 Цена при запитване   |   Купува склад 450 - 800м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 80 - 150м2 Наем при запитване   |   Купува склад 500 - 1000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 2000 - 3000м2 Наем при запитване   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 180 - 350м2 Наем 3 - 5 EUR/м2   |   Купува склад 200 - 600м2 Цена 250000 EUR   |   Купува склад 1300 - 2000м2 Наем 3 - 4 EUR/м2   |   Купува склад 500 - 2000м2 Цена при запитване   |   Купува работен цех 150 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува парцел 2000 - 6000м2 Цена при запитване   |   Купува парцел 1500 - 5000м2 Цена 70 - 150 EUR   |   Купува парцел 10000 м2 Цена 60 - 150 EUR/м2   |   Купува склад 300 - 500м2 Наем 2 - 4 EUR/м2   |   Купува магазин 80 - 250м2 Наем при запитване   |   Купува бизнес площ 50 - 70м2 Цена при запитване   |   Купува склад 400 - 600м2 Наем при запитване   |   Купува работен цех 1000 м2 Наем 3 - 4 EUR   |

Публикувани са законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2025 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025 – 2028 г.

Дата: 09.12.2024
Публикувани са законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2025 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода (АСБП) 2025 – 2028 г., която представлява мотивите към законопроекта. Подготовката на Бюджет 2025 и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025 – 2028 г. беше повлияна от различни фактори и предизвикателства. От една страна влезлите в сила европейски законодателни актове, свързани с приемането на реформираната рамка за икономическо управление в ЕС, с което се разшири времевият хоризонт, правилата и изискванията за качеството на бюджетните рамки, а от друга – политическата обстановка и проведените избори за 51-то Народно събрание на 27 октомври 2024 г., и липсата все още на избрано редовно правителство. При тези условия с настоящата прогноза времевият период е разширен до 4 години (2025 – 2028 г.), а целите на фискалната политика и параметрите на бюджетната рамка са съобразени с приоритетите за запазване на фискалната устойчивост в средносрочен план и с необходимостта от реализиране на приходни мерки и осигуряване на разходни политики. Дефицитът на сектор „Държавно управление“ е в размер съответно на 3,0 на сто от БВП за 2025 г., 2,9 на сто от БВП за 2026 г., 3,0 на сто от БВП за 2027 и 2,9 на сто от БВП за 2028 г. Това салдо се постига въпреки значителния ефект от отразяването в разходната част на очакваните доставки в сектора на отбраната за периода 2025 – 2028 г., при вече отчетени касови разходи през предходни години. През разглеждания период приходите и разходите показват низходяща тенденция като дял от БВП. При тези стойности на дефицита на сектор „Държавно управление“ ще бъде изпълнен критерият за фискална устойчивост за присъединяване на България към еврозоната. Бюджетното салдо по КФП за 2025 е дефицит от 3 на сто от БВП, в рамките на който се осигуряват разходните политики, вкл. изменения в тях, базирани на решения от 2024 г., със съответните приходни мерки. За 2026 г. дефицитът е в размер на 3,6 на сто от БВП, в резултат основно от приключването на периода за реализация на ПВУ, като при запазване на приходните и разходните политики за следващите две години (2027 и 2028 г.) дефицитът рязко намалява, съответно до 2,4 и 2,1 на сто от БВП. В средносрочен план се очаква устойчив номинален ръст на приходите, вкл. на данъчно-осигурителните, като помощите от чужбина след ръста през 2025 г. намаляват леко през следващата година и бележат по-значителен спад през следващите две години, което се дължи на етапите на реализация на програмите, съфинансирани от ЕС, основно по ПВУ. Като дял от БВП общото ниво на приходите за периода 2025 – 2028 г. е в диапазона 39,9 – 43,0% от БВП с низходяща тенденция. Същата низходяща тенденция се наблюдава и при общото ниво на разходите (общо разходи и вноска в общия бюджет на ЕС), които като дял от БВП са в диапазона 42,0 – 46,0%. В средносрочен план разходите по КФП по 40%-то правило по ЗПФ (без разходите, извършвани от сметки за средства от ЕС и по други международни програми и договори, приравнени към тях, вкл. свързаното с тях национално съфинансиране) варират с низходяща тенденция в диапазона 39,5 – 40,8% от БВП за периода 2025 – 2028 г., като само за 2025 г. се отклоняват от правилото, доколкото служебното правителство не може да влияе на вече поети ангажименти и законово регламентирани задължения за обезпечаване на разходни политики, респективно не може да разчита на парламентарна подкрепа за консолидиращи мерки, свързани с необходимостта от провеждането на реформи в секторите, предоставящи публични услуги. Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране през периода 2025 – 2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 59,8 млрд. лв. (27,8% от БВП) през 2025 г., 66,6 млрд. лв. (29,3% от БВП) през 2026 г., 73,7 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2027 г. и 81,1 млрд. лв. (32,8% от БВП) през 2028 г. Минималният размер на фискалния резерв към 31.12.2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лв. Макроикономическата прогноза за прогнозния период, изготвена от Министерството на финансите (МФ), предвижда растежът на икономиката да се повиши до 2,8% през 2025 г. и до 3% през 2026 г. Подобрението във външното търсене ще доведе до ускорение на растежа на износа и ще се отрази положително на частната инвестиционна активност, а растежът на публичните инвестиции ще продължи да бъде движен от разходите по линия на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). В периода 2027 – 2028 г. растежът на БВП ще се забави до 2% поради изчерпване на положителния ефект от инвестициите по ПВУ, забавяне в растежа на потреблението на домакинствата в синхрон с това на доходите и забавяне на нарастването на износа в съответствие с външното търсене. Средногодишната инфлация ще продължи да се забавя от 2,4% през 2025 г. до 2% през 2028 г. по линия най-вече на очакваната низходяща динамика при международните цени. Отрицателният принос на енергийните стоки постепенно ще намалява към края на прогнозния хоризонт. През периода 2025 – 2028 г. данъчната политика ще е ориентирана към постигане на макроикономическа и бюджетна стабилност в средносрочен и дългосрочен план и осигуряване на необходимия финансов ресурс за изпълнение на разходните политики на правителството. Основните цели на данъчната политика за периода отново са насочени към поддържане на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, борбата с данъчните злоупотреби и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план. С цел повишаване на приходите в държавния бюджет са предложени следните мерки в данъчното законодателство, ефектите от които са взети предвид при прогнозиране на приходите от данъци: Данък върху добива на подземни богатства – Мярката се предлага във връзка с необходимостта от преодоляване на бариерите за актуализиране на концесионните плащания за лицата, добиващи подземни богатства по смисъла на Закона за подземните богатства. Целта е постигане на актуално ниво на заплащане за правото за добив на подземни богатства на територията на страната, които са изключителна държавна собственост; Предложен е нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия (ТТИ). Мярката е продължение на практиката за балансирано поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия; Увеличаване на акцизната ставка на алкохола е мярка, която цели подобряване здравето на населението и предотвратяване на злоупотреби с твърд алкохол; Увеличаване на акцизната ставка на бирата и на бирата, произведена от независими малки пивоварни; Недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания, възникнали до 31.12.2023 г. Мярката цели внасяне на главници по изискуеми към 1 януари 2025 г. публични задължения. Лицата се стимулират да погасят главница по декларирани данъци и задължителни осигурителни вноски, като в този случай е предвидена недължимост на начислените по тези главници лихви; Недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания за местни данъци и /или такса за битови отпадъци за периоди до 31.12.2024 г. Мярката цели внасяне на главници по изискуеми към 1 януари 2025 г. публични задължения за местни данъци и/или такса битови отпадъци; Отмяна на повишаването прага за регистрация от 100 хил. лв. на 166 хил. лв. от 01.01.2025 г. Мярката цели създаване на равнопоставени условия за извършване на бизнес; Еднократно деклариране на недекларирани доходи – 15% еднократен данък. Мярката цели чрез еднократно деклариране и внасяне на дължими данъци за доходи, които не са декларирани за предходни отчетни периоди. Тази мярка не се прилага по отношение на доходи, свързани с престъпна дейност, корупция, пране на пари и финансиране на тероризъм; Мерки за намаляване дела на сивата икономика, за борба с данъчните измами, укриването на данъци и отклонението от данъчно облагане; и др. Осигурителната политика за периода 2025 – 2028 г. предвижда за 2025 г. да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на ДОО на нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношенията между осигурителите и осигурените лица. Считано от 1 януари 2026 г., се увеличава осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ с 3 процентни пункта, а считано от 1 януари 2027 г., се увеличава осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ с 2 процентни пункта. Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава за 2025 г. на 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава за 2025 г. на 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период. Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава за целия прогнозен период съответно за 2025 г. на 4 130 лв., за 2026 г. на 4 430 лв., за 2027 г. –  4 730 лв. и за 2028 г. – 5 030 лв. Разходни политики. Разчетите за разходите по проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. са изготвени въз основа на действащото законодателство, както и при отчитане на ефектите от отразяване на настъпилите промени в нормативни актове, влизащи в сила от 01.01.2025 г. Основните разходни политики, водещи до повишаване в разходната част на бюджета за периода 2025 – 2028 г., са както следва: В разчетите за периода 2025 – 2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г. – от 933 лв. на 1 077 лв.; Предвидено е увеличение на максималния осигурителен доход от 3 750 лв. на 4 130 лв. от 1 януари 2024 г., съответно 4 430 лв. от 1 януари 2026 г., 4 730 лв. от 1 януари 2027 г. и 5 030 от 1 януари 2028 г.; Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица за 2025 г. е 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период; Запазване на размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв. за целия период до 2028 г. включително; За периода 2025 – 2028 г. пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват от 1 юли на съответната година по чл. 100 от КСО или т.нар. „швейцарско правило“; В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 10% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики, в т.ч. и общинска администрация; Увеличение на разходите за персонал в сектор „Отбрана и сигурност“, съгласно приетите механизми със Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Националната служба за охрана и Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, считано от 01.01.2025 г.; През 2025 г. е запазена политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от СБРЗ за 2024 г. (2 284 лв.). Други разходни мерки, които влияят върху общия размер на разходите: Намаление на разходите за текуща издръжка (без самостоятелните бюджети и делегираните от държавата дейности) с 10%; Предвидени са средства за изпълнение и през 2025 г. на Националната инвестиционна програма за министерства, ведомства (като са разчетени разходи по бюджетите на ПРБ за административни разходи, разходи за електронно управление и разходи за изпълнение на стратегически проекти), като и за Национална инвестиционна програма за общини; Осигурени са средствата за финансиране на променените натурални показатели в сферата на делегираните от държавата дейности, социалната сфера и др. Инвестиционна политика В зависимост от ограничения бюджетен ресурс и извършената от ПРБ приоритизация са обособени основните стратегически инвестиционни проекти, които са включени в „Програма за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025 – 2028 г.“ – приложение към проекта на Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2025 г., като срокът на програмата е съобразен с изготвянето на Националния фискално-структурен план на Република България за периода 2025 – 2028 г. Приоритетните стратегически инвестиционни проекти са финансово обезпечени, като необходимите средства за тяхната реализация през следващата година са предвидени в рамките на утвърдените капиталови разходи по бюджетите на ПРБ за 2025 г. Стратегическите инвестиционни проекти, които съгласно извършената от ПРБ приоритизация не попадат в обхвата на определената финансова рамка, формират „Списък с резервни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране“ – към финансирането на които ще се пристъпи при наличие на възможност и при спазване на установените фискални правила и ограничения по Закона за публичните финанси. За периода 2025 – 2028 г. се предвижда продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, като е определен размерът на финансирането за 2025 г. прочети още

Източник: minfin.bg

назад към списъка с новини

Top