Малък военен град в замръзналия север на Швеция е на път да произведе първата търговска зелена стомана в Европа. Гигантски копачи и багери действат през пластове кал, лед и сняг, за да изградят нов стоманодобивен завод точно до Буден, на 900 км северно от Стокхолм, пише BBC в свой специален материал по темата.
В 09:00 часа слънцето е изгряло и температурата е -8C. Някои от работниците са с по три-четири якета и са включили подгряването на седалките в колите си.
Стоманата обикновено се произвежда в процес, който започва с доменни пещи. Подхранвани с коксуване на въглища и желязна руда, те отделят големи количества въглероден диоксид и допринасят за глобалното затопляне. Производството на стомана е отговорно за около 7% от световните емисии на парникови газове.
Но новият завод в Буден ще използва водородна технология, която ще намали емисиите с цели 95%. Въпреки че първите сгради все още не са построени на отдалечения обект, компанията зад проекта, H2 Green Steel, вярва, че може да пусне първите търговски партиди от своята стомана до 2025 г.
Ако успее, това ще бъде първият широкомащабен завод за зелена стомана в Европа, която ще може да се използва по същия начин като традиционната стомана, за конструирането на всичко - от автомобили и товарни кораби до сгради и мостове. Въпреки че голяма част от стоманодобивната индустрия в Европа датира от векове, H2 Green Steel е стартираща компания, която дори не е съществувала преди пандемията.
Процесът
Когато Northvolt отвори първата гигантска фабрика за електрически батерии в Швеция на два часа южно от Буден, тя искаше да намери по-екологичен начин за производство на стоманата, необходима за производството на батериите, и H2 Green Steel с финансиране от двама от основателите на Northvolt.
Централната част на новия завод за стомана ще бъде висока конструкция, наречена DRI кула. Вътре в нея водородът ще реагира с желязна руда, за да създаде вид желязо, което може да се използва за производство на стомана. За разлика от коксуваните въглища, които водят до въглеродни емисии, страничният продукт от реакцията в кулата DRI е водна пара. Целият водород, използван в новия завод за зелена стомана, ще бъде произведен от H2Green Steel.
Водата от близката река преминава през електролизатор - процес, който отделя водорода от водните молекули. Електричеството, използвано за производството на водород и захранването на централата, идва от местни енергийни източници без изкопаеми горива, включително водна енергия от близката река Луле, както и вятърни паркове в региона.
Това е уникално място за начало. Трябва да имате пространство и трябва да имате зелено електричество", казва Ида-Лин Назелиус, вицепрезидент в H2 Green Steel.
H2Green Steel вече подписа сделка с испанската енергийна компания Iberdrola за изграждане на завод за екологична стомана, захранван от слънчева енергия на Иберийския полуостров, и казва, че проучва други възможности в Бразилия.
Конкуренцията
На родна земя има приятелска конкуренция от друга шведска стоманодобивна компания Hybrit, която планира да отвори подобен завод за стомана без изкопаеми горива в Северна Швеция до 2026 г. Тази фирма е съвместно предприятие на скандинавската стоманодобивна компания SSAB, минната фирма LKAB и енергийната компанията Vattenfall, подкрепена от държавно финансиране от Шведската енергийна агенция и Фонда за иновации на ЕС.
Въпреки че Швеция е водеща, когато става дума за производство на стомана за намаляване на въглерода в Европа, важно е да се постави нейното потенциално въздействие в контекст, казва Катинка Лунд Ваагсатер, старши политически съветник в базирания в Брюксел мозъчен тръст за климата E3G.
H2 Green Steel се надява да произвежда 5 милиона тона зелена стомана годишно до 2030 г. Световното годишно производство в момента е около 2000 милиона тона, според данни на Световната асоциация за стомана.
Производственият капацитет в Швеция ще бъде капка в морето", казва Лунд Ваагсатер.
Но други компании също трябва да помогнат за увеличаване на дела на зелена стомана, налична в Европа. Те включват GravitHy, който планира да отвори завод, базиран на водород, във Франция през 2027 г. Германският стоманодобивен гигант Thyssenkrupp наскоро обяви, че има за цел да въведе неутрално по отношение на въглерода производство във всички свои заводи до 2045 г. Най-големият производител на стомана в Европа ArcelorMittal и испанското правителство инвестират в проекти за екологична стомана в Северна Испания.
Междувременно ЕС е в процес на финализиране на нова стратегия, наречена Механизъм за коригиране на въглеродните граници, предназначена да направи по-скъпо за европейските компании да внасят по-евтина, неекологична стомана от други части на света.
Мисля, че е важно, тъй като ще даде на промишлеността увереността да инвестира, защото те могат да видят, че поне в европейски контекст тяхната стомана ще бъде конкурентоспособна", казва Лунд Ваагсатер.
Тя също така посочва "решаващ прозорец за действие" между сега и 2030 г., като около 70% от стоманодобивните заводи по света се нуждаят от ремонт и реинвестиция през този период. Доменните пещи могат да бъдат заменени или облицовани отново, за да се удължи техният живот, но по-интелигентна дългосрочна стратегия, твърди Лунд Ваагсатер, би била вместо това да се инвестира в преминаване към производствени процеси, намаляващи въглерода.
Следващите 8 години са от решаващо значение, за да гарантираме, че компаниите и инвеститорите в световен мащаб вземат решения за екологично производство на стомана."
Но дали повечето големи производители на стомана ще следват този път е трудно да се предвиди, казва Лундберг.
Предизвикателство
В Обединеното кралство се съобщава, че правителството е готово да отдели 600 милиона паунда, за да помогне на двата най-големи производители на стомана във Великобритания да се откажат от доменните пещи, работещи с въглища. Страната обаче "много изостава" по отношение на зелената стомана, казва Крис Макдоналд, главен изпълнителен директор на британския Национален иновационен център за стомана и метали.
Голяма причина за това е, че в момента Обединеното кралство има много високи цени на енергията в сравнение с други страни и това означава, че прави стоманодобивната индустрия неустойчива и прави инвестициите по-малко привлекателни."
Друго предизвикателство, казва Макдоналд, е потенциална високата безработица в индустриалните центрове, ако съществуващите стоманодобивни заводи бъдат затворени или изискват различни умения от служителите, след като бъдат преустроени.
"Мисля, че е по-сложно, отколкото просто да отворим пазара и да позволим на нови участници да влязат, защото ние се опитваме да управляваме зелен преход и да управляваме социалните последици в същото време", твърди той.
В Буден отварянето на завода на H2 Green Steel се разглежда като голяма възможност за създаване на работни места в област, която плаче за нови индустрии от десетилетия. Малкият военен град се сви след съкращенията на бюджета на армията и затварянето на голяма болница в региона през 90-те години на миналия век, в резултат на което хиляди хора се преместиха другаде, за да намерят работа.
Това е нашата най-голяма възможност, която чакаме повече от 100 години", казва кметът на града от социалдемократите Клаес Нордмарк. "Това ще означава работни места, ще означава повече ресторанти, ще донесе повече спонсорство на нашия отбор по футбол, хокей на лед и хандбал и така нататък… това означава всичко за нас."
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини