Пълномащабната руска инвазия в Украйна предизвика сериозни скокове в цените на енергията в целия Европейски съюз през 2022 г. За да се избегнат ценови шокове в бъдеще, Брюксел променя структурата на своя пазар на електроенергия.
Реформата на пазара на електроенергия беше представена за първи път от Европейската комисия през март 2023 г. Тя изменя регламентите за електроенергията от 2019 г. и директивите от 2018 2019 г., както и регламента относно защитата срещу манипулиране на пазара за търговия на едро с енергия (REMIT).
Планираната реформа на европейския пазар на електроенергия преодоля и последното препятствие този вторник, след като беше одобрена от Съвета на ЕС. В края на миналата година страните-членки на ЕС постигнаха споразумение с Европейския парламент за реформата, която има за цел да защити по-добре потребителите от ескалация на цените на електроенергията в бъдеще. Освен по-стабилни цени, промените имат за цел да насърчат и разширяването на възобновяемите енергийни източници.
Мерки за стабилен и предвидим пазар
За да направи пазарите на електроенергия по-стабилни и предвидими, реформата определя два ключови дългосрочни договорни инструмента, които страните ще могат да използват на национално ниво, за да преследват своите цели за декарбонизация.
Това са - споразумения за закупуване на енергия от ВЕИ (PPA) и двупосочни договори за разлика (CfD) или "еквивалентни схеми със същия ефект".
PPA се определят като "договори, по силата на които физическо или юридическо лице се съгласява да закупува електроенергия от производител на електроенергия на пазарна основа". Такива дългосрочни договори са доброволни и се основават на пазарни условия на ценообразуване, без регулаторна намеса. Тъй като тези договори понастоящем са активни само в някои държави-членки и купувачите са склонни да бъдат ограничени до големи компании, реформата има за цел да насърчи използването на PPA. Съгласно новата рамка от държавите-членки ще се изисква насърчаване на възприемането на PPA, включително чрез премахване на неоправдани бариери и непропорционални или дискриминационни процедури или такси, за да се гарантира предвидимост на цените и да се постигнат националните цели за декарбонизация в областта на енергетиката и климата.
Комисията ще бъде натоварена да проверява до 31 януари 2026 г. и на всеки две години след тази дата дали държавите-членки са постигнали достатъчна прозрачност и дали все още има бариери на пазара на PPA, и ще може да въведе "конкретни насоки".
В основата на реформата са новите дългосрочни договори между правителствата и производителите на електроенергия, така наречените договори за разлика (CfD). С тези договори за разлика държавите гарантират на производителите на електроенергия минимална цена на електроенергията, ако правят нови инвестиции. Това се отнася за инвестиции във възобновяеми енергийни източници като вятърна и слънчева енергия, както и в ядрена енергия.
Ако пазарната цена падне под договорена цена, държавата се намесва и компенсира разликата. Ако цената е по-висока, излишъкът отива в държавата. Това има за цел да създаде стимули за местно производство на чиста електроенергия
Преамбюлът на регламента пояснява, че държавите членки ще бъдат свободни да избират дали да разчитат на PPA или CfD за своите енергийни преходи. Основната разлика между тези два инструмента е, че първите разчитат на частни инвеститори, докато вторите разчитат на публични субекти, инвестиращи от името на потребителите.
Какво засяга потребителите?
В бъдеще потребителите трябва да имат право както на договори с фиксирана цена, така и на договори с динамични цени. Това ще позволи на потребителите да изберат както сигурни, дългосрочни цени, така и договори с променящи се цени, ако искат да се възползват от колебанията в цените - например да използват електричество, когато е по-евтино за зареждане на електрически автомобили или за термопомпи. Потребителите също трябва да получават важна информация за опциите, които избират. Освен това на доставчиците не трябва да се позволява едностранно да променят условията на договора.
Това трябва да гарантира, че всички потребители, включително малките предприятия, ще се възползват от дългосрочни, достъпни и стабилни цени и смекчава ефектите от внезапни ценови шокове", заяви парламентът през декември.
Държавите също трябва да забранят на доставчиците да прекъсват електроснабдяването на уязвими клиенти - включително в случай на спорове между доставчици и клиенти. В случай на криза с цените на електроенергията, която може да бъде обявена от страните от ЕС при определени условия, цените на електроенергията за уязвими клиенти и клиенти в неравностойно положение трябва да могат да бъдат намалени допълнително.
Достъпът до енергия от възобновяеми източници ще бъде улеснен благодарение на търговията с местно произведена електроенергия от възобновяеми източници (например енергията от слънчеви панели може да се продава на съседи).
Регламентът за пазара на електроенергия, официално приет днес, изменя настоящия регламент за електроенергия, заедно с целеви промени в регламента ACER. Сега той ще бъде подписан и публикуван в Официален вестник на ЕС. Той ще влезе в сила на двадесетия ден след публикуването и след това ще стане пряко приложим във всички държави-членки.
От съображения за правна сигурност и яснота, разпоредбите за изменение на настоящата директива за електроенергията и директивата за възобновяемите енергийни източници бяха отделени от предложения регламент и се превърнаха в самостоятелна директива, също официално приета днес. Страните-членки на ЕС ще имат до шест месеца, за да адаптират националното си законодателство към разпоредбите на директивата за пазара на електроенергия.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини