Плавните продажби на електрически автомобили са задължителни за постигане на климатичните цели. Но продажбите на електромобили на Запад са намалели и ако правителствата искат те да се възстановят, това може да е за сметка на собствените им икономики, пише в специален материал BBC.
Числата
Всеки шофьор на магистрала ще познае усещането: карате си, минавате километри от пътя без проблем и след това от нищото се появява забавяне. Нещо подобно се случва на пазара на електрически превозни средства през 2024 г. След години на рязко нарастване на продажбите растежът изглежда спира.
Замяната на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, с електромобили е централна част от плана на правителството на Обединеното кралство за постигане на целите си в областта на климата пътният транспорт представлява 12% от глобалните емисии.
Въпросът е дали това е проблясък, който скоро ще изчезне в огледалото за обратно виждане, или ще се окаже по-трайно? И ако това продължи, дали правителствата ще имат кураж да направят каквото е необходимо, за да запазят нетното нулево шоу на пътя?
Трябва да купим много повече електромобили, за да постигнем климатичните цели
Ръстът в продажбите на EV е забележителен. През 2020 г. е имало 10 милиона електромобила по пътищата, през 2023 г. те са били 45 милиона. Но продажбите трябва да останат възходящи.
До 2035 г. Международната агенция по енергетика (МАЕ) казва, че ще трябва да има 790 милиона електромобила, ако искаме да достигнем нетната нула до средата на века. Това означава ръст на продажбите от 27% всяка година.
Ето защо фактът, че глобалните продажби на най-големия производител на електромобили в света, като Tesla например, всъщност са били по-ниски през първото тримесечие на 2024 г., отколкото през същия период на 2023 г., повдигна вежди.
Най-големият производител на електромобили в Китай BYD се бори с Tesla за първото място. BYD също отбеляза забавяне между януари и март.
А продажбите на електромобили в Европа са спаднали с повече от 10% на годишна база през последното тримесечие на миналата година въпреки че в Обединеното кралство общите продажби се увеличават спрямо миналата година.
Хората просто не са сигурни, че си заслужава
В Обединеното кралство анализаторите казват, че силните продажби на електромобили през последните години са били подхранвани от покупки на служебни автомобили, благодарение на щедрите данъчни облекчения.
Но пазарът на домакинствата се оказва по-костелив орех, като хората казват, че са отблъснати най-вече от високата цена. Средната цена на нов EV в САЩ е над 60 000 долара. Цените са подобни високи в Европа и Обединеното кралство.
Големите държавни субсидии и по-голямата ефективност на производството означават, че средната цена за китайски потребител е само 30 000 долара. А хечбекът Seagull на BYD се продава за по-малко от 10 000 долара. Китай също така произвежда значително повече електромобили от нуждите на вътрешния пазар - лесно може да наводни пазарите на САЩ и Европа с евтини коли, ако не бяха задържани от мита.
Трудни избори
Ето това е дилемата пред европейските и американските политици. Те искат по-евтини електромобили, за да улеснят климатичния преход, но не с цената на подкопаване на техните собствени производители на автомобили - като Ford и Volkswagen - и местните работни места.
Всъщност разговорът е за повишаване на тарифите и други търговски бариери за вноса, за да се предпазят ултраконкурентните китайски електромобили. Точно това направи президентът на САЩ Джо Байдън тази седмица с ново мито от 100% върху вноса на китайски електромобили.
IEA все още прогнозира увеличение на продажбите през 2024 г., което ще ни държи повече или по-малко на пътя към нетната нула.
Оптимистите се надяват повече хора да купуват електромобили, когато на пазара в Европа и Америка се появят употребявани автомобили с намалени цени. Но този чист път не е гарантиран. Възможно е цените на електромобилите на Запад да се окажат стабилни, докато Китай продължава да произвежда супер евтини превозни средства.
Ако това се случи, очакванията са напрежение между желанието на западните правителства да декарбонизират транспорта и желанието им да защитят местните шампиони в производството да стане още по-остро. На някакъв етап може да бъдат принудени да избират.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини