Сериозни дебати предизвика законопроект, внесен от кабинета "Денков", свързан с транспониране на европейска директива за управлението на железопътната инфраструктура. Текстовете предвиждат жп линии да се отдават на концесия. В момента Национална компания "Железопътна инфраструктура" поддържа и изгражда железните пътища в страната.
Промените в Закона за железопътния транспорт бяха приети на първо четене в зала с 97 гласа "за", но дори политическите формации, които ги подкрепиха, дадоха заявка за прекрояване между четенията. БСП, "Възраждане" и "Има такъв народ" гласуваха "против" и въздържал се.
Законопроектът, внесен от МС, през октомври миналата година, дава правна възможност управителят на жп инфраструктурата да прехвърля функциите си на друг субект, като така се цели либерализация на пазара и основните дейности да се извършват от юридически лица, различни от НКЖИ. Такива разпоредби са заложени в европейска директива, която обаче България не е приела напълно и заради това има наказателно производство към страната ни.
И в момента в Закона има член, който казва, че обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени или която е предназначена за изграждането им, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НК "ЖИ") или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.
МС обаче е допълнил този член, като изрично е записано, че концесионерите може да са и управители на жп инфраструктурата.
Дебатите
Димитър Найденов ("Продължаваме промяната Демократична България") коментира, че правилното транспониране на директивата е задължение, но начинът на предлагане трябва да се прецизира. По думите му трябва да се уточни при какви обстоятелства и условия управителят на НКЖИ може да прехвърля функциите си, например при концесия.
Не става ясно какво е постигнато като договореност с ЕК. Ще спре ли процедурата за нарушаване, след приемането на промените. Директивата създава правила, не може чисто формално да махаме ограничения в закона без смисъл", заяви Найденов.
По думите му при така предложените текстове има риск инфраструктурните такси, които се определят от НКЖИ, да се определят от търговец, различен от компанията.
Емил Янков ("Възраждане") коментира, че има риск по-рентабилните линии да се дават на концесия на юридически субекти, а другите да останат за НКЖИ, която ще има проблем с обслужването им. Никола Димитров ("Възраждане") заяви, че промените не казват как ще помогнат на НКЖИ. Той допълни, че Министерство на транспорта има горчив опит с концесиите.
Концесионери ще определят таксите, които превозвачите ще им плащат и въпреки че са печеливши линии, те ще ги вдигат повече. Линиите на загуба ще останат за държавата и на българския данъкоплатец да се дотират, за да може да ги има", коментира Димитров.
Борислав Гуцанов (БСП) заяви ,че няма да подкрепят законопроекта, тъй като евродирективата дава изключение и България попада в него. Той заяви, че текстовете са лобистки и допълни, че няма да подпомогнат завършване на жп линии, нито ще направят пътуването по-бързо и удобно.
Настимир Ананиев (ПП-ДБ) заяви, че има сериозни резерви към законопроекта. Той коментира, че ще поиска от председателя на транспорта комисия да бъде направена работна група за изчистването на някои хипотези.
За концесиите и начина, по които ще се случват, трябва да има политическа воля и се надявам на работна група между четенията да видим по какъв начин да оформим самите предложения."
И още
На първо четене депутатите приеха, промени, внесени от Димитър Найденов (ПП-ДБ), които предвиждат пътният лист на локомотив да се съхранява на електронен носител, както и удостоверението за спирачната маса на влака, бордовият дневник на локомотива и разписанието на влака.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини