Датската компания Maersk заяви, че е пренасочила четири от пет контейнеровоза, които са останали в Червено море, обратно към Суецкия канал и дългото пътуване около Африка, за да избегне риска от атаки.
Базираните в Йемен бунтовници хути наскоро атакуваха редица кораби в южната част на Червено море, включително на Maersk в събота, прекъсвайки световната търговия и пораждайки страхове за нов пик на глобалната инфлация, след като цените на корабоплаването скочиха рязко.
На 19 декември Съединените щати започнаха многонационална операция за защита на търговията в Червено море, но много корабни компании и собственици на товари все още отклоняват корабите около Африка.
Maersk, която миналата седмица за кратко се опита да поднови пътуванията си в Червено море след кратка пауза, заяви във вторник, че нейните контейнерни кораби отново ще избягват маршрута, който дава достъп до Суецкия канал пряк път между Азия и Европа.
Атаките на йеменските бунтовници хуси срещу кораби в Червено море прекъсват морската търговия през Суецкия канал, като някои плавателни съдове се пренасочват към много по-дългия маршрут Изток Запад през южния край на Африка.
Но пет кораба на Maersk, насочени към Азия, вече бяха прекосили канала от север и бяха готови да пътуват на юг покрай Йемен, когато бе обявена паузата, оставяйки екипажите и десетки хиляди контейнери в неизвестност.
Контейнеровозите Maersk Genoa, Maersk Londrina, Ebba Maersk и Gjertrud Maersk, които през последните дни стояха в Червено море точно на юг от саудитското пристанище Джеда, бяха пренасочени в четвъртък около нос Добра надежда, показва график на Maersk .
Пети кораб, Maersk Utah, който също беше заседнал в района, все още не е пренасочен, но говорител на датската компания каза, че няма да плава покрай Йемен.
Изпращането на корабите обратно през Суецкия канал ще струва допълнителни такси, ще добави значителни закъснения и допълнителни разходи за гориво за пътуване около нос Добра надежда.
Maersk каза миналия месец, че е наложил допълнителна такса за прекъсване на транзита (TDS) и допълнителна такса за пиков сезон (PSS), добавяйки общо 700 долара към цената на стандартен 20-футов контейнер, пътуващ от Китай до Северна Европа.
Суецкият канал се използва от приблизително една трета от глобалните товари на контейнерните кораби и се очаква пренасочването им около южния край на Африка да струва допълнително до 1 милион долара за гориво за всяко двупосочно пътуване между Азия и Северна Европа.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини