Най-големият производител на автомобили в света планира да се върне обратно в бързата лента, след като имаше риск да изостане в революцията на електрическите превозни средства. Новият шеф на Totota Motors Коджи Сато обеща да навакса, а през 2024 г. най-големият му актив ще бъде лидерството при хибридите с батерии и газ, пише Reuters.
Toyota, чиито продажби достигнаха близо 9 милиона превозни средства през тази фискална година, завършваща през март 2023 г., не продаде нито един електромобил през 2019 г. В същото време конкурентите се възползваха от възможността на пазарите, ориентирани към електричеството. Tesla измести Toyota като бестселър в Калифорния през 2023 г. В Китай, първият масово произвеждан електромобил на Toyota, bZ4X, получи хладен прием, тъй като местни марки, като BYD, спечелиха фенове.
С някогашната оценка на Tesla от 1 трилион долара, засенчваща Toyota, чиято пазарна капитализация е около една четвърт от това число, и привидно единодушното съгласие, че бъдещето е изцяло електрическо, Сато се зае да работи за обрат. След като пое волана през април, той разкри електрическа пътна карта, която включва изследвания на нови технологии и обновяване на производството на Toyota.
Има напредък. Продажбите на чисто електрически коли на Toyota изглежда ще се учетворят през 2023 г. спрямо 2022 г., макар и от ниска база. А през октомври компанията обяви "технологичен пробив" в твърдотелните батерии, обещавайки значително по-дълъг пробег и по-бързо зареждане.
Главният план на Сато ще отнеме време: моделите от следващо поколение излизат на асфалта едва през 2026 г. Но темпото на съперниците се забави, заедно с търсенето. Глобалните продажби на електрически превозни средства са малко под 10 милиона през първите девет месеца на 2023 г., според Canalys, което предполага приблизително 30% увеличение за цялата година. Това е по-малко от трицифрените ръстове през 2021 г. General Motors и Ford Motor намалиха или отложиха инвестиционните планове за електрически превозни средства, а спадащите цени и растежът намалиха оперативния марж на печалбата на Tesla.
Междувременно Toyota разполага със зряла технология за хибридни превозни средства, която може да използва. Компанията е пионер в комбинацията между електромотор и газов двигател с Prius през 1997 г. Идеята сега преживява ренесанс в САЩ и Китай, а анализаторите от Nomura смятат, че по-високите цени на петрола ще ускорят приемането ѝ през 2024 г.
Хибридните продажби на Toyota нараснаха с една трета, осигурявайки рекордна оперативна печалба през тримесечието, приключило през септември. Тези все по-дълбоки джобове помагат за поддържането на електрическите мечти на Сато. Дни след като GM и Ford обявиха съкращения, Toyota заяви, че ще похарчи допълнителни 8 милиарда долара за нов завод в Северна Каролина.
Благодарение на тези успехи, акциите спечелиха повече от 40% през първите шест месеца от управлението на Сато. Все пак оценката на Toyota от 9 пъти очакваните печалби за 2024 г. бледнее спрямо 14-те на BYD или 65-кратните прогнозирани печалби на Tesla към ноември, според Visible Alpha. Поемайки средната лента между газ и електричество компаният може да затвори празнината.
прочети още
Източник:
economic.bg
назад към списъка с новини